جمعه 28 اردیبهشت 1403

اختیارات بی‌سابقه به بانک مرکزی / تمام صادرکنندگان باید از قوانین ارزی جدید تمکین کنند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اختیارات بی‌سابقه به بانک مرکزی / تمام صادرکنندگان باید از قوانین ارزی جدید تمکین کنند

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و مورد تصویب قرار گرفت. شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی یکشنبه شب با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا به ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و در جلسه هشتاد و یکم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مهمترین موضوعات مهم اقتصادی...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی و مورد تصویب قرار گرفت.

شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی یکشنبه شب با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا به ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و در جلسه هشتاد و یکم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مهمترین موضوعات مهم اقتصادی کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

سران قوا و اعضای شورا در این جلسه با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تامین ارز برای واردات کالا‌های مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی بررسی و به تصویب رساندند.

تاکنون جزئیات دقیقی از این مصوبه بیان نشده است، اما آنطور که وزیر امور اقتصادی و دارایی به طور اجمالی درباره آن سخن گفته تمام صادرکنندگان و ارزآوران به کشور موظف هستند از این پس با دست فرمان بانک مرکزی اقدام به عرضه ارز کنند.

ارز صنایع صادرات محور به صورت کامل در مرکز مبادلات عرضه می‌شود سید احسان خاندوزی در تشریح این اختیارات گفت: ارز صنایع صادرات‌محور به صورت کامل در سامانه مبادلات ارزی بانک مرکزی عرضه می‌شود.

سیداحسان خاندوزی، اظهار داشت: بانک مرکزی شرایطی فراهم کرده که هم بانک‌های دولتی و صرافی‌های زیرمجموعه و هم صرافی‌های تضامنی، ارز خود را ارائه کنند و از راهکار بانک مرکزی در این زمینه به خوبی اجرا می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین ادامه داد: برای مدیریت بازار، بانک مرکزی اختیارات جدیدی نیاز داشت که بتواند در بازار ارزی مداخله کند و این اختیارات در نشست هماهنگی سران قوا شب گذشته به تصویب رسید و اختیارات لازم برای بانک مرکزی تصویب شد و در این زمینه اجماع صورت گرفت که اختیارات لازم به بانک مرکزی داده شود.

خاندوزی اظهار داشت: آثار اختیارات جدید بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز را به زودی خواهیم دید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد الزام شرکت‌ها و صنایع بورسی برای عرضه ارز صادراتی خود در مرکز مبادلات ارزی، گفت: قرار شد همه صنایع کشور حتی صنایع نفت و گاز زیرمجموعه وزارت نفت و صنایع بورسی از مقررات بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز در بازار مبادلات ارز و طلا تمکین کنند و بازگشت ارز صادراتی در بازار مبادلات انجام شود.

بنابراین گزارش، یکی از بازیگران بزرگ بازار ارز در کشورمان صنایع صادراتی مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها هستند که به طور طبیعی همواره به دنبال فروش ارز خود به بالاترین قیمت هستند و با توجه به قدرت بازارسازی که دارند در این راستا نیز گام بر می‌دارند.

در صورتی که بانک مرکزی ولو برای یک مقطع زمانی کوتاه سیاستگذاری نحوه فروش ارز این صادرکنندگان را به دست گیرد می‌توان امیدوار بود که بازار تا حدودی آرام گیرد. موضوع دیگر در رابطه با صادرات نفتی کشور است که برای اولین نحوه تخصیص و عرضه آن در اختیار بانک مرکزی کشورمان قرار گرفته که پیش از این سابقه نداشته است.