پنج‌شنبه 5 مهر 1403

ادعای زلنسکی درباره روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
ادعای زلنسکی درباره روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور اوکراین امروز (چهارشنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به وقوع «فاجعه هسته‌ای» هشدار داد و مدعی شد که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، در حالی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را متهم کرد که در حال برنامه‌ریزی برای حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین است، نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار این موضوع هشدار داد.

تارنمای بارونز گزارش داد، رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرد: به تازگی یک گزارش نگران‌کننده دیگر از اداره اطلاعات‌مان دریافت کردم. اکنون به نظر می‌رسد که پوتین در حال برنامه‌ریزی برای حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای و زیرساخت‌های ما، با هدف قطع ارتباط نیروگاه‌ها از شبکه برق است.

زلنسکی که سخنرانی خود را به زبان انگلیسی ایراد کرد، مدعی شد که روسیه از ماهواره‌ها برای جمع‌آوری تصاویر و اطلاعات دقیق درباره زیرساخت‌های هسته‌ای اوکراین استفاده می‌کند.

خبر مرتبط «پوتین» شروط استفاده از سلاح هسته‌ای را ابلاغ کرد

اقتصادنیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز در نشست شورای امنیت کشورش، شروط استفاده از تسلیحات هسته‌ای را ابلاغ کرد.

وی با اشاره به اینکه هر حادثه خطرناک در شبکه انرژی، می‌تواند منجر به یک «فاجعه هسته‌ای» شود، خاطرنشان کرد که «چنین روزی هرگز نباید فرا برسد».

ولودیمیر زلنسکی تصریح کرد: مسکو باید این را درک کند و این [مساله] تا حدودی به تصمیم شما [جامعه بین‌المللی] برای تحت فشار قرار دادن «متجاوز» بستگی دارد. آنها نیروگاه‌های هسته‌ای هستند و باید از خطر محفوظ بمانند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه تصرف نیروگاه چرنوبیل «یکی از وحشتناک‌ترین لحظات جنگ» بود، مدعی شد: اکنون نیروگاه زاپوریژیا در اشغال نیروهای روسی و در خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای است.

وی گفت که از آنجایی که روسیه «نمی‌تواند مقاومت مردم ما را در میدان جنگ شکست دهد»، پوتین «به دنبال راه‌های دیگری برای شکستن روحیه اوکراینی است».

طرح چین و برزیل برای حل سیاسی مساله اوکراین

زلنسکی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با زیر سوال بردن طرح کشورهایی همچون چین و برزیل برای مذاکرات میان اوکراین و روسیه، پرسید که «منافع واقعی» آنها در این میان چیست.

وی نسبت به «پیشنهادهای جایگزین» برای حل بحران اوکراین هشدار داد و مدعی شد که این گزینه‌ها فقط «به پوتین فضای سیاسی برای ادامه جنگ و فشار بر جهان برای تحت کنترل درآوردن کشورهای بیشتری می‌دهد».

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 21 فوریه سال 2022 (دوم اسفند 1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

خبر مرتبط اندونزی رسما عضو پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای شد

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه اندونزی سند تصویب پیمان ممنوعیت جنگ‌افزارهای هسته‌ای (TPNW) را در حاشیه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به دبیرخانه سازمان ملل متحد ارائه کرد.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال 1400، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

چین و برزیل برای حل سیاسی مساله اوکراین طرحی شامل 6 بخش ارائه کردند و همچنین پیشنهاد برگزاری یک نشست بین‌المللی در یک زمان مناسب را دادند که «مشارکت عادلانه همه طرف‌ها و بحث درباره همه طرح‌های صلح» داشته باشد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
ادعای زلنسکی درباره روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل 2
ادعای زلنسکی درباره روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل 3