سه‌شنبه 1 خرداد 1403

ارج گذاشتن به نویسندگی و قلم، ریشه قرآنی دارد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ارج گذاشتن به نویسندگی و قلم، ریشه قرآنی دارد

مدیر رادیوفرهنگ روز قلم را فرصتی برای پاسداشت و تقدیر از اهالی قلم این شبکه دانست و ضمن تقدیر از آن‌ها گفت: ارج گذاشتن به نویسندگی و روز قلم ریشه قرآنی و پیشینی دارد.

مدیر رادیوفرهنگ روز قلم را فرصتی برای پاسداشت و تقدیر از اهالی قلم این شبکه دانست و ضمن تقدیر از آن‌ها گفت: ارج گذاشتن به نویسندگی و روز قلم ریشه قرآنی و پیشینی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ امروز سه شنبه 14 تیر به مناسبت روز قلم از برخی از اهالی این حوزه در بخش‌های پژوهش، ویراستاری، نویسندگی و گویندگی که هریک دستی بر قلم دارند و در عرصه فرهنگ و هنر می‌نویسند، در مراسمی تقدیر کرد.

حبیبی در ابتدای این مراسم با اشاره به مصرعی از شعر فردوسی که شعار رادیو فرهنگ است به ابیات پیشین آن پرداخت و گفت: در بیتی که آمده چو هنگام فرهنگ باشد ترا / به دانایی آهنگ باشد ترا به خاستگاه پایه‌های نویسندگی که اندیشه ورزی است اشاره شده که باید به آن توجه کرد.

وی ارج نهادن به مقام نویسندگی و روز قلم را مهم و ارزشمند عنوان کرد که هم ریشه قرآنی و هم ریشه پیشینی دارد و گفت: همانگونه که سوره‌ای به نام قلم است و خداوند در آیه ن وَالقَلَمِ وَمَا یَسطُرُونَ به قلم و آنچه می نویسند سوگند داده و از ارزش آن می‌گوید، انسان نیز از هنگام خلق تا به امروز برای انتقال اندیشه مسئولیت دارد و باید به آن توجه کند.

حبیبی روز قلم را فرصتی دانست تا از نویسندگانی که برای ترویج فرهنگ و دانش و هنر در جامعه قلم فرسایی کردند یاد شود. او رادیو را رسانه‌ای نویسنده محور و برنامه‌های آن را برپایه اندیشه و تلاش اهالی قلم دانست و گفت: از همان زمان که رادیو افتتاح شد نویسندگی در رادیو از اهمیت خاصی برخوردار بود. قلم سازگاری دیرینه‌ای با سخن داشته و این پیوند مشترک به ویژه در رادیو قابل تامل است و ملزوماتی دارد که مسئولیت آفرین است تا هم از زبان محافظت شود وهم در خلق آثارجدید رسالتی در سه گانه نگارش، ویراستاری و سخن پردازی (بلاغت) منتقل شود و امروز نیز حتی با کمرنگ شدن این اهمیت دست کم در رادیو فرهنگ تلاش شده جایگاه اهالی قلم ارج نهاده شود و برای غنی‌تر شدن برنامه‌ها و رضایت مخاطب و با تشکیل شورای نویسندگان برای تحقق این مهم گام های موثری برداشته شده است.

جذب نویسنده مولف در دستور کار شورای نویسندگان رادیو فرهنگ است

حبیبی از نویسندگان بزرگی که در رادیو قلم فرسایی می‌کردند یاد کرد و با گرامیداشت نام آنها گفت: در گذشته کسانی که متن رادیویی را تهیه و ویرایش می‌کردند، بزرگانی همچون ناتل خانلری، شهید مطهری، سعید نفیسی و دکتر ضیاءالدین سجادی، اخوان ثالث، رضا سیدحسینی و... بودند که هر یک از آنها از صاحب‌نظران دوره خود به شمار می‌رفتند. در این روز باید یادشان را گرامی بداریم آنها هم خود برای شنوندگان رادیو می‌نوشتند و هم به نویسندگان برجسته روزگار خودشان سفارش نوشتن متن می‌دادند و هر برنامه‌ای با توجه به موضوع، نویسنده خودش را داشت که رسم و سنتی پسندیده بوده است که امروز هم باید به آن توجه کرد.

مدیر رادیو فرهنگ بخشی از رسالت دانشگاه شدن صداوسیما را بر عهده صاحبان قلم دانست و گفت: در یک نویسندگی موفق عوامل مهمی چون پژوهش و ویراستاری و انتقال صحیح سخن مکتوب موثر هستند که در این دایره همنشین رادیو با تولید برنامه‌های فاخر می‌تواند مخاطب را همراه کرده و بر اگاهی و اندیشه ورزی او بیفزاید.

مدیر رادیوفرهنگ ادامه داد: رادیو فرهنگ محدوده جریان نگارشی و اندیشگانی مشخص دارد پس باید شأن قلم را حفظ کرد تا با صیانت از اندیشه در حفظ و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی نیز بکوشیم.

همنشینی قلم و سخن به ماندگاری آن کمک می‌کند

مرتضی صداقت گو دبیر شورای نوبسندگان رادیو فرهنگ ضمن تبریک روز قلم گفت: پیشینه نام‌گذاری چهاردهم تیرماه به نام روز قلم به سال 1381 برمی‌گردد و انتخاب این روز به روز قلم پیشینه اسطوره‌ای و فرهنگی دارد که انتخاب درستی بوده است.

وی قدردانی از صاحبان قلم را امری پسندیده عنوان کرد و گفت: سال گذشته از هفت نفر از اهالی قلم از جمله هادی حوری، موسی بیدج، ضیاالدین خالقی، رکسانا حمیدی، محمد حسینی باغسنگانی، محمدباقر رضایی، آلبرت کچویی ودر مراسمی از محمدباقر خلیلی تقدیر شد و امروز از تلاش 12 نفر دیگر از فعالان این حوزه قدردانی می‌شود. رادیو با قلم همنشینی دیرینه دارد آنچه نگاشته می‌شود به سخن در رادیو ماندگار می‌شود که موضوع ارزشمندی است.

گفتنی است در این مراسم از سید حامد موسوی، اسمر توبک، نجمه حاج رجبعلی، کیانا کمایی‌فر، سکینه ارجمندی، رضا فرخی، لیلا غیاثوند، ظهیر احمدی، مراد مهدی نیا، سوده حجتی کرمانی، محسن حکیم معانی و صدیقه بیگم آجودانی به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه نویسندگی و همراهی قلم با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.