پنج‌شنبه 19 مهر 1403

ارزش صادرات تخم مرغ به 170 میلیون دلار رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ارزش صادرات تخم مرغ به 170 میلیون دلار رسید

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: امسال 135 هزارتن تخم مرغ به ارزش بالغ بر 170 میلیون دلار صادر شد.

محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در نشست خبری امروز گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و 230 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد که امسال با رشد 100 هزارتنی به یک میلیون و 330 هزارتن رسید.

به گفته او، بنابر آمار در کنار یک میلیون و 330 هزارتن تخم مرغ صنعتی، 90 تا 100 هزارتن تخم مرغ بومی در کشور تولید می شود.

مرادی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ گفت: بنابر آمار امسال 135 هزارتن تخم مرغ به ارزش 170 میلیون دلار به بازارهای منطقه صادر شد، درحالیکه تا 3 سال گذشته میزان صادرات 20 هزارتن بوده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن از ثبات قیمت تخم مرغ خبر داد و گفت: بعد از اصلاحات اقتصادی، قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ 47.300 تومان اعلام شدکه به رغم افزایش نرخ نهاده‌های دامی، قیمت مصوب موقت تغییر نکرد.

او با اشاره به آمار جوجه ریزی مرغ تخم گذار افزود: امسال میزان جوجه‌ریزی هم شکسته شد و به طور میانگین 55 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شد. همچنین تعداد گله‌های مولد اجداد از 2 گله به 3 گله افزایش یافت که هر قطعه جوجه تخم گذار تولید 150 تن تخم مرغ را تضمین می‌کند.

به گفته مرادی، با توجه به همکاری‌های انجام شده با صندوق بیمه کشاورزی امروز 100 درصد حوزه مرغ تخم گذار کشور بیمه هستند.

او با تاکید بر بهبود بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده افزود: 30 درصد تولیدات کشور در قالب شرکت‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود تا با بهبود بهره‌وری بهای تمام شده این محصول برای مصرف کننده کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول از افزایش سرانه مصرف تخم مرغ خبر داد و گفت: سرانه مصرف تخم مرغ از 11.5 کیلو به 14.5 کیلو رسیده است که از سرانه متوسط دنیا بالاتر است، اما نسبت به کشورهای توسعه 17 تا 18 کیلوست که انتظار می رود به این رقم برسد.

او با اشاره به دغدغه های تولید تخم مرغ گفت: دغدغه‌های اتحادیه در حوزه تولید این است که با سیاست گذاری‌ها به سوی فعالیت‌های زنجیره‌ای حرکت شود تا در کنار واحدهای بزرگ تولیدی، واحدهای کوچک هم امکان ادامه تولید را داشته باشند. در این راستا برخی تعاونی‌ها فعالیت زنجیره‌ای خود را آغاز کرده‌اند که در حال گسترش به سایر بخش‌های این صنف است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن افزود: سه سال قبل دو شرکت زنجیره‌ای در تولید تخم مرغ داشتیم اما سال 1401 این دو شرکت به6 واحد و امروز به 19 شرکت افزایش یافته است. در حقیقت می توان گفت که 30 درصد تولید تخم مرغ در کشور در قالب زنجیره‌ها صورت می گیرد.

او به راه‌اندازی پویش هر مرغدار یک مدرسه اشاره کرد و گفت: مرغداران به صورت خودجوش در کشور تخم مرغ به صورت رایگان به مدارس تحویل می دهند. این پویش به تازگی شروع شده و امیدواریم ادامه دار شود.

مرادی با بیان اینکه تولید تخم مرغ در سال 1403 نسبت به امسال 70 هزارتن افزایش می یابد، افزود: پیش بینی می شود برای سال آینده میزان صادرات را به 160 هزار تن برسانیم. همچنین در تولید تخم مرغ رتبه 9 دنیا را داریم.

مرادی گفت: ضریب نفوذ مکانیزاسیون در صنعت تخم مرغ 40 درصد است که البته قابلیت این را داریم تا 100 درصد نیز افزایش دهیم. افزایش ضریب مکانیزاسیون منجر به صرفه جویی 600 تن نهاده در روز و 3.6 میلیون مترمکعب آب در سال است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی