یک‌شنبه 8 مهر 1403

ارزش صادرات چمدانی صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری 109 هزار دلار برآورد شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ارزش صادرات چمدانی صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری 109 هزار دلار برآورد شد

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ارزش صادرات چمدانی صنایع‌دستی این استان به خارج از کشور در سال گذشته 109 هزار دلار برآورد شد.

مهرداد جوادی روز دوشنبه در دیدار با امام جمعه شهرکرد به‌مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی تاکید کرد: این میزان صادرات شامل زیورآلات سنتی تولیدی به‌دست هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان و از طریق چمدانی بود.

وی افزود: صادرات چمدانی کالاهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان به کشورهای ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، فرانسه و آلمان انجام شد.

جوادی تصریح کرد: مردادماه سال‌جاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور هنرمندان سراسر کشور به میزبانی چهارمحال و بختیاری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرکرد برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: با برگزاری این نمایشگاه‌ها زمینه ارتقای کمی و کیفی تبلیغات و معرفی تولیدات صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به سراسر کشور فراهم خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در سال گذشته آموزش‌های رایگان صنایع‌دستی به 700 هنرجو ارائه داده شد.

مهرداد رئیسی تاکید کرد: برای عرضه تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان به خارج از کشور رایزنی‌هایی با کشورهای آسیای میانه صورت گرفته است.

نماینده هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فعالان این حوزه در استان با کمبود منابع مالی مواجهند که پایین بودن دستمزدها، گرانی مواد اولیه و مصالح، نوسانات اقتصادی و نبود ثبات در بازار از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است.

غلام‌رضا زیلابی تاکید کرد: هم‌اینک بیمه بسیاری از هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی، روستایی و عشایری صادر شده و متاسفانه تعدادی زیادی از فعالان این حوزه در شهرها هنوز بیمه نیستند.

زیلابی به نبود بازار فروش محصولات تولیدی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: توجه رسانه‌های گروهی و انجام تبلیغات گسترده می‌تواند مشکلات بسیاری از این حوزه را رفع کند.

به گزارش ایرنا، در این نشست گزارشی از وضعیت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تولیدی چهارمحال و بختیاری ارایه شد.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر 12 هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد 3 تا 6 هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون 52 رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

20 خرداد به‌عنوان روز جهانی و 20 تا 26 خرداد به‌عنوان هفته ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نام‌گذاری شده است.

*س_برچسب‌ها_س*