جمعه 8 تیر 1403

از دور زدن تحریم‌ها تا حذف مدیران ناکارآمد / باید پول‌ها را از شبکه فساد حذف کرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از دور زدن تحریم‌ها تا حذف مدیران ناکارآمد / باید پول‌ها را از شبکه فساد حذف کرد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نشست تخصصی تجارت و انرژی با حضور نمایندگان کاندیدهای ریاست جمهوری به منظور پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید در این دانشکده برگزار شد. در این نشست رفیعی، نماینده سعید جلیلی در جواب وطن خواه (نماینده مسعود پزشکیان) که گفتند ما باید از تحریم عبور کنیم و در راس تحریم‌ها آمریکاست پس ما باید از آمریکا عبور...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نشست تخصصی تجارت و انرژی با حضور نمایندگان کاندیدهای ریاست جمهوری به منظور پرسش و پاسخ دانشجویان و اساتید در این دانشکده برگزار شد.

در این نشست رفیعی، نماینده سعید جلیلی در جواب وطن خواه (نماینده مسعود پزشکیان) که گفتند ما باید از تحریم عبور کنیم و در راس تحریم‌ها آمریکاست پس ما باید از آمریکا عبور کنیم گفت: آیا این کار را نکردیم؟ با توجه به برنامه آقای پزشکیان و با آمدن آقای ترامپ و ثبت شدن تعاملات بین المللی و شدت گرفتن تحریم ها ببینید که بر سر کشور چه خواهدآمد. عبور از تحریم از نظر ما دور زدن تحریم‌هاست که با تلاش امکان پذیر است.

وی پس از قرائت تاریخچه بنزین افزود: وقتی این‌ها را نگاه میکنیم انگار داریم سال 98 را مرور می‌کنیم. یعنی ما 60 سال با پدیده قیمت‌گذاری بنزین مواجهیم که حتی ریشه در انقلاب اسلامی هم ندارد که ما در این سالها نتوانستیم حلش کنیم. ناترازی گاز سر‌ریز می‌کند در ناترازی گازوئیل. در نیروگاه های کشور ما، فقط نیروگاه کنارک است که گازرسانی ندارد. اما در تابستان به خاطر کمبود گاز طبیعی به اینها گازوئیل می‌دهیم.

رفیعی افزود: گازوئیل لیتری 80 سنت است، ما داریم زیان می‌دهیم چرا که نمی‌توانیم به نیروگاه‌ها گاز طبیعی بدهیم که 5.5 الی 6 میلیارد دلار در سال را می‌زند، در ناترازی بنزین توسعه گاز طبیعی خودرو هارا نمی‌توانیم توسعه بدهیم چرا که گاز طبیعی‌ای نداریم. دوستانی بودند که با وجود تورم کم سال 99 را مقایسه می‌کردند. در سال 99 سه میلیارد دلار صادرات بنزین داشتیم ولی الان دو میلیارد دلار واردات داریم.

نماینده سعید جلیلی با اشاره به اینکه رشد مصرف و رشد جمعیت علاوه بر فساد مسئله هستند، تصریح کرد: ناترازی غلتکی است که با سرعت بالا می‌آید و اگر برنامه ریزی سریع نداشته باشیم اقتصاد کشور با مشکل روبه‌رو میشود. ایرانی که از حدود 110 سال پیش کشور نفتی بوده است که منابع تامین می‌کرده است از سال 1407 داخل دولت چهاردهم دیگر باید فاتحه درامد های نفتی خود را بزند و باید با درامد های نفتی خداحافظی کند چرا که باید درآمدمان را به واردات اختصاص بدیم و این بحران عظیمی برای اقتصادی ایجاد میکند.

وی گفت: ما اکنون یارانه انرژی‌ای که میدهیم ناعادلانه است، چرا که پرمصرف‌ترها یارانه بیشتری دارند.

حدود 70 میلیون متر مکعب در روز از سه نقطه مرزی کشور خط لوله ها موجود است که نیاز به بهبود دارد. این را می‌توانیم در منطقه شمال شرقی استفاده کنیم و همچنین در زمینه بحث گازوئیل، توسعه نیروگاه های تجدید‌پذیر و در مورد واردات گاز از ترکمنستان و توسعه سی ان جی.

رفیعی با اشاره به اصلاح خوردرو‌ها گفت: برخی ماشین ها هنوز هستند که مربوط به 60 سال پیش است که ما پول واردات اتوبوس و کامیون نمی‌دهیم ولی کلی پول خودرو های سبک و قطعات آن‌ها را میدهیم. می‌توانیم این را بدهیم به خودرو های سنگین که مصرف گازوئیل را پایین بیاورد.

جوکار، نماینده محمدباقر قالیباف در ادامه این نشست گفت: ما با عدد و رقم آشنا نیستیم پس می‌رویم سال 98 بحران درست می‌کنیم و می‌گوییم می‌خواهیم اصلاح کنیم! در تیم اقای دکتر قالیباف ما با اعداد و ارقام حرف می‌زنیم.

وی با اشاره به معضلات بنزین افزود: معضلات حوزه بنزین مقطعی و موردی نیستند و اگر طرح نداشته باشیم معیشت مردمی که در تورم 40 درصد هستند را تحت تاثیر قرار میدهند.

جوکار اداکه داد: کشش قیمتی بنزین چقدر است که می‌گویید بنزین را بیایید به 20 تومن برسانیم؟ اینها که بدیهیات است. اگر میخواهید با مدل قیمت، جلوی قاچاق بنزین رو بگیرید باید ببینیم کشش قیمتی داریم یا نه؟!

نماینده محمدباقر قالیباف تصریح کرد: شخصی دارد این هارا میگوید که بند بند تحریم ها را مطالعه کرده است، در آمریکا هست. این موضوعات ارتباطی با موضوع تحریم ندارد بلکه به خاطر بی عرضگی دولت است نه بدمصرف کردن مردم. شما دارید یک میلیون و 300 هزار تا ماشین وارد می‌کنید ما داریم سالی 8 میلیارد دلار پول می‌دهیم که بروند از [خودرو] چینی های پرمصرف و توربو ماشین وارد کنند. شما سند خودرو کشورهای پیرامون رو نگاه کنید. چرا کشورهایی هستند که زورشان به صنعت خودرویی که خصوصی نشده نمی‌رسد؟ هم مردم ناراضی هستند، هم خودرو ساز که می‌گوید قیمت دستوری است و هم دولت ناراضی است، این‌ها گره هایی نیست که ربطی به تحریم داشته باشد.

جوکار با اشاره به ناترازی لیتر سوخت گفت: ما بعدا 35 لیتر ناترازی خواهیم داشت که بله، بعضی از آن قاچاق است، اگر می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم باید دولت برنامه داری داشته باشیم. دولتی که از دیجیتالیزیشن چیزی نمی‌فهمد و با اعداد و آمار ارتباط ندارد، چه‌کاری می‌خواهد بکند؟

دولت آیت الله رییسی در همین دوماه گذشته نزدیک 10 تا 15 میلیون لیتر گازوئیل رو شناسایی کرد.

وی در مورد ناترازی بنزین و گازوییل و بحث قاچاق افزود: همیشه راهکار وجود دارد ولی فرد عمل کننده وجود ندارد و دکتر قالیباف در موضع فروش نفت 12 مورد را برای مقابله با تحریم ها تنظیم کردند. گفتمان اقای روحانی میگفت من نفت نمی‌فروشم بروید تحریم را بردارید تا بفروشم ولی تحریم ها باید خنثی بشوند.

وطن خواه، نماینده مسعود پزشکیان گفت: مشکلاتی که ما در صنعت انرژی داریم ارتباطی با جریان های سیاسی ندارد، نه اصول گرایان مقصرند و نه اصلاح طلبان.

وی با اشاره به شبکه فسادی سازمان یافته افزود: ما شبکه فسادی داریم که سازمان یافته و مجهز و پولدار است، شاید صدها میلیون دلار. این شبکه ها در درون نظام هستند و منشا اینها در قوایی که در کشور حاکم‌اند، فعالیت می‌کنند و هر دولتی که عوض میشود سیاسیون وارد می‌شوند. مشکل ما از دولت ها نیست مشکل اساسی ما الان از شبکه های فساد و تحریم هاست که نفس‌گیر و نابود کننده است.

وی ادامه داد: دوستانی بودنند که می‌گفتند تحریم ما را می‌سازد اما تحریم ساختار زندگی و خانواده ما را نابود می‌کند. ما باید از تحریم ها عبور کنیم که راس تحریم آمریکا و کشور های غربی هستند. ما باید مذاکره ای برد برد با امریکا داشته باشیم که هزینه های عدم مذاکره ده ها برابر بیشتر از مذاکره برد برد است.

وطن خواه تصریح کرد: زایشگاه شبکه های فساد مدیران ناکارآمد است. ما با عبور از شبکه های فساد و داشتن مدیران کارامد میتوانیم با امریکا مذاکره کرده و تحریم ها را ببندیم. تنها یک راه داریم اینکه پول را از شبکه های فساد بگیریم و به مردم بدهیم.

نماینده مسعود پزشکیان گفت: از پول های فساد برای براندازی نظام استفاده می‌شود. نظام قوه مقننه قوه قضاییه و سایر باید باهم متعهد بشوند و شبکه های فساد را بردارند هرکسی بیاد روی کار اگر نتواند شبکه های فساد را بردارد هیچی نمی‌شود. بودجه ای که الان برای مملکت نوشتند کفاف حقوق کارکنان و بازنشستگان رو نمی‌دهد.

از دور زدن تحریم‌ها تا حذف مدیران ناکارآمد / باید پول‌ها را از شبکه فساد حذف کرد 2