شنبه 21 مهر 1403

از سرگیری آزمایش‌های تسلیحاتی توسط آمریکا فاجعه بار است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
از سرگیری آزمایش‌های تسلیحاتی توسط آمریکا فاجعه بار است

تهران - ایرنا - کمپین بین المللی از بین بردن سلاح‌های اتمی شامگاه شنبه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای توسط آمریکا، این تلاش را فاجعه برای محیط زیست و سلامت عموم مردم جهان خواند.

کمپین بین المللی از بین بردن سلاح‌های اتمی در صفحه توییتری خود نوشت: از سرگیری آزمایش تسلیحات هسته‌ای می‌تواند یک فاجعه باشد زیرا آزمایش‌های هسته‌ای انجام شده در جو، زیر زمین و زیر آب در دهه‌های گذشته بر سلامت انسان و محیط زیست بویژه در جوامع بومی و اقلیت‌ها تأثیر چشمگیر داشته است.

به نوشته پیام توییتری این کمپبن، رهبران کشورهای هسته‌ای در حالی که با خیال راحت در دفاتر خود نشسته‌اند دستور انفجار بمب‌های هسته‌ای را صادر می‌کنند، این در حالی است که آنان با این تصمیم خود با جوامع بومی، اقلیت‌های مردمی و حتی سربازان و نیروهای نظامی خود مانند خوک رفتار میکنند.

براساس نظر کارشناسی کمپین بین المللی از بین بردن سلاح‌های اتمی، تشعشع آزمایشات هسته‌ای بیش از آنکه بر بزرگسالان تاثیر داشته باشد به کودکان آسیب می‌رساند. نوزادان و دختران جوان بیشترین خطر سرطان را در طول زندگی خود دارند و دختران نوجوان در مقایسه با پسران تقریبا دو برابر از سرطان رنج می‌برند.

کمپین بین المللی از بین بردن سلاح‌های اتمی با هشدار با رییس جمهوری آمریکا در مورد تصمیم برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای تاکید کرد: شانه‌های خود را بالا نگیرید و فکر کنید که این کار فقط از ترامپ بر می‌آید، این یک مسئله فرضی و انتزاعی نیست. بیایید لحظه‌ای بگذریم و واقعا فکر کنیم که این برای مردم چه معنی دارد.

کمپین بین المللی برای متوقف کردن سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) ائتلاف جهانی جامعه مدنی است که در راستای ترویج پایبندی و اجرای کامل پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای تلاش می‌کند.

این کمپین در سال 2007 راه‌اندازی شد و تا سال 2019 توانست تعداد 541 سازمان همپیمان در 103 کشور جهان جمع آوری کند.

روزنامه واشنگتن‌پست افشا کرد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور در حال بررسی انجام یک آزمایش هسته‌ای است که از سال 1992 تاکنون بی‌سابقه خواهد بود.

واشنگتن پست در گزارش خود به نقل از یک مقام دولتی و دو منبع آگاه افزود که به نظر می‌رسد این تصمیم با این پیشفرض اتخاذ شده که با منفجر کردن چنین بمبی چین و روسیه به امضای توافقی سه‌جانبه برای محدود کردن تسلیحات هسته‌ای رضایت می‌دهد.

دولت ترامپ که از یک توافق مهم کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه خارج شده و قصد خود را برای خروج از بسیاری از توافق‌های کنترل تسلیحاتی دیگر اعلام کرده، ابراز تمایل می‌کند که واشنگتن و مسکو وارد توافق جدیدی برای منع تسلیحات هسته‌ای شوند که چین را نیز شامل شود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ماه گذشته در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواستار مشارکت دادن چین در توافق کنترل تسلیحات واشنگتن و مسکو شد. اما چین که در چندین حوزه از جمله اقتصاد و سیاست و در مسایل تجاری و مسایل مربوط به تایوان، هنگ‌کنگ و وضعیت مسلمانان اویغو در منطقه خودمختار سین‌کیانگ دچار تنش با واشنگتن است، اعلام کرده است که تمایلی برای پیوستن به چنین توافقی ندارد.

دولت ترامپ سال 1397 به بهانه نقض «پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای دوربرد و میان برد» از سوی روسیه، از این پیمان خارج شد و مسکو نیز در پی این اقدام واشنگتن، توقف پایبندی خود به آن را اعلام کرد.

*س_برچسب‌ها_س*