سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

استاد دانشگاه: دعا اراده انسان را در برابر سختی‌ها قوی می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاد دانشگاه: دعا اراده انسان را در برابر سختی‌ها قوی می‌کند

گناوه - ایرنا - استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و محقق حوزه علمیه گفت: انسان با و راز ونیاز با خداوند از شیر شیطان محفوظ می‌ماند و دعا اراده او را در برابر سختی‌ها تقویت و مقتدر می‌کند.

به گزارش ایرنا، محمد محمدرضایی روز شنبه در نشست مجازی تخصصی " کرونا و دعا " با دانشجویان دانشگاه پیام نور و طلاب حوزه علمیه الزهرا (س) گناوه افزود: توسل یافتن به به دعا تاثیرگذار است و در همه حال از یاد خدا نباید غافل شویم اما سنت الهی چنان نیست که اگر بیمار شدیم با دعا شفا پیدا کنیم.

وی اظهارداشت: متفکران غربی درد و رنج را مطابق شر دانسته‌اند اما از نظر اسلام اگر درد توانست ما را از مسیر توحید خارج کند شر تلقی می‌شود.

پژوهشگر و استاد فلسفه دین دانشگاه تهران گفت: وقتی با درد و رنج و بیماری روبرو می‌شویم دو جنبه مادی و معنوی دارد که باید آنها در نظر بگیریم.

وی افزود: در جنبه مادی بیماری و رنج عقلانیت انسان مؤمن اقتضا می‌کند از امکانات و داروها که در اختیار است کمال استفاده ببریم و اگر اینگونه نکنیم عمل غیر عقلانی مرتکب شده‌ایم و عقلانیت انسان زیر سئوال می‌رود.

این پژوهشگر ادامه داد: در جنبه معنوی هنگام درد، رنج و مشکلات شیطان به سراغ انسان می‌آید و او را دچار وسوسه می‌کند که "اگر خدای مهربان داری و بنده آن هستی چرا به تو درد داده‌است" که در اینجا دعا کارساز است.

وی با اشاره به جمله معروف حضرت زینب (س) که در واقعه عاشورا در اوج مصیبت و سختی فرمودند "صحنه کربلا را بجزز زیبایی نمی‌بینم" گفت: رنج و مصیبت بستگی به نگاه انسان دارد و اگر با نگاه مثبت و خوشبینانه باشد آن را بد ندانسته بلکه مقدمه‌ای برای رسیدن به تعالی می‌داند.

محمدرضایی بیان کرد: باید بدانیم زندگی دنیوی با مشکلات و رنج‌ها عجین است و باید بکوشیم که آنان ما را از مسیر توحید خارج نسازد.

مسئول دفتر فرهنگی دانشگاه پیام نور گناوه گفت: بیماری کرونا، سختی و گرفتاری ناخواسته‌ای را برای مردم جهان به ارمغان آورده است و سئوال‌های و شبهه‌های زیادی در بین ادیان مختلف جهان مطرح کرد.

ضرغام خرمی افزود: پاسخ به سئوال‌ها و شبهه‌های مطرح شده در ذهن نسل جوان در ارتباط با کرونا و دعا از عمده اهداف این نشست مجازی است.

در پایان این نشست محمد محمدرضایی به سئوال‌های شرکت کنندگان پاسخ داد.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*