یک‌شنبه 15 مهر 1403

استاندار زنجان: دستگاه‌های اجرایی از ارائه آمارهای موازی پرهیز کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار زنجان: دستگاه‌های اجرایی از ارائه آمارهای موازی پرهیز کنند

زنجان - ایرنا - استاندار زنجان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید از ارائه آمارهای موازی پرهیز کنند، گفت: ارائه اطلاعات یکسان از طریق یک بانک جامع آمار موجب کاهش خطاها می‌شود.

فتح الله حقیقی روز چهارشنبه در جلسه شورای راهبری جمعیت استان با بیان اینکه شاخص ها و داده های آماری مبنای تصمیم گیری در مدیریت است، افزود: اینکه در مدیریت نتوانستیم بر مبنای آمار تصمیم گیری و برنامه ریزی کنیم، جای نگرانی است.

وی با بیان اینکه هنر مدیریت در تبدیل آمار به عمل است، اظهار داشت: صرف دانستن آمار و اطلاعات آماری کفایت نمی کند بلکه باید با کمی سازی داده ها امکان عملیاتی سازی آنها را فراهم کرد.

حقیقی با بیان اینکه استفاده صحیح و درست از آمار باعث می شود تا ذهن ها واقعیت ها را بهتر درک کنند، افزود: لازم است با تشکیل کارگروهی از کارشناسان و اساتید دانشگاه، دستورالعمل عملیاتی و قابل اجرا برای تولید و کاربست شاخص ها و آمارها در استان تشکیل شود.

وی به ضرورت تشکیل بانک جامع آمار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد و گفت: این مهم از اهیمت ویژه ای برخوردار است چرا که امروز مدیری که مبنای تصمیمش شاخص آماری نباشد امکان ندارد موفق شود.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان ثبت احوال بزرگ ترین منبع آمار و مبنای تصمیم گیری در کشور است، گفت: با زبان آمار و شاخص های آماری صحبت و عمل کردن یک هنر است.

وی به لزوم ارائه آمارهای مقایسه ای و جامع اشاره کرد و گفت: گفتمان مدیریتی ما باید گفتمان شاخص محور باشد.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان به نرخ بالای امید به زندگی در استان به ویژه در بین زنان اشاره کرد و افزود: این امر حاکی از آن است که زنان در استان از سلامت جسمی و روانی مطلوبی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه زنجان در مهار مرگ نوزادان در کشور بهترین وضعیت را دارد، اظهار داشت: همچنین این استان از جهت سن باروری نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد.

حقیقی خاطرنشان کرد: با توجه به این موارد مثبت در استان، دلیل اینکه نرخ باروری افزایش پیدا نکرده باید مورد توجه و چاره اندیشی قرار گیرد.

وی افزود: استان زنجان از حیث نرخ ازدواج و طلاق نیز در مقایسه با نرخ کشوری وضعیت مطلوبی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*