پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

استاندار و فرماندار در حل مشکلات روستاهای سیل‌زده اهتمام جدی داشته باشند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
استاندار و فرماندار در حل مشکلات روستاهای سیل‌زده اهتمام جدی داشته باشند

مسلم لطفی‌زاده گفت: دستگاه‌های اجرایی به ویژه استاندار و فرماندار باید سخت‌گیری بیشتری برای تحقق مطالبات روستائیان از ادارات برق و آب داشته باشند تا راه‌های مسدود شده هرچه سریع‌تر بازگشایی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسلم لطفی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان در سیل چند روز گذشته اظهار کرد: بخشی از کمک‌ها در این مناطق، توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی، حوزه مقاومت شهید حدادی معلم کلایه و گروه‌های جهادی که از شهرستان‌های مختلف سپاه استان در منطقه حضور داشتند، انجام شده است.

وی افزود: گروه‌های جهادی به روستاهای مختلف درگیر گل و لای اعزام شده و با تجهیزاتی، این گل و لای‌ها را از منازل روستائیان به کوچه و از آنجا به رودخانه انتقال دادند؛ علاوه بر آن، بسته‌های غذایی آماده از جمله کنسرو، نان و آب توزیع و لوله‌های آب کشاورزی و آب شربی که توسط بخشداری و سپاه تأمین شده بود به مناطق روستایی ارسال شده است.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین بیان کرد: گروه‌های جهادی به کمک دستگاه‌های امدادی از جمله اداره برق، آب و مخابرات شتافتند تا بتوانند امدادرسانی به روستاها را انجام دهند.

حضور نیروهای جهادی در مناطق سیل زده

لطفی‌زاده اذعان کرد: همچنین گروه‌های جهادی در یافتن افراد مفقودی به کمک نیروهای هلال احمر و در بازگشایی راه روستایی نیز به کمک نیروهای راهداری شتافتند.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب ناشی از وقوع سیل مربوط به روستاهای تاله و چوسر بوده که پل ارتباطی و راه ورودی روستا کاملا تخریب و راه ورودی روستای ایلان که شامل 12 متر پل فلزی بوده توسط سیل تخریب شده است؛ همچنین سیل موجب شد تا آب به روستاهای کوشکه دشت و یارفی منتقل و موجب آسیب به مزارع کشاورزی، برنج و دو استخر پرورش ماهی با خسارت بالای 5 میلیارد تومان شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تیم‌های جهادی هم‌اکنون در روستای کوشه دشت مستقر بوده و بعد از دسته‌بندی به روستاها اعزام می‌شوند، گفت: نزدیک به 10 منزل روستا از گل و لای پر شده و مجموع وسایل زندگی این روستاها مورد آسیب قرار گرفته است؛ براین اساس، بیشترین کمک مربوط به روستاهای الموت شرقی بوده است.

لطفی‌زاده یادآور شد: نیروهای قرارگاه پیشرفت و آبادانی، حوزه مقاومت بسیج حدادی و مسئول بسیج سازندگی در همان نخستین ساعات سیل در مناطق حضور پیدا کردند و تیم‌های جهادی مختلف از ناحیه دانشجویی، امام حسن (ع)، امام رضا (ع)، امام سجاد (ع)، اقبالیه، آوج، بوئین زهرا، آبیک در قالب تقسیم بندی گروه‌های 10 الی 20 نفره در زمانبندی مختلف به صورت شبانه‌روزی حضور داشتند.

وی مطرح کرد: بازدیدهایی نیز توسط اداره راهداری، برق، تلفن، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، معاونت عمرانی فرمانداری، مدیریت بحران استانداری قزوین و مدیریت بحران کشور، دهیاری و بخشداری معم کلایه صورت گرفت و به صورت گروه‌های منظم مشغول امدادرسانی به مناطق سیل زده هستند.

جبران خسارت ناشی از وقوع سیل در روستاها منوط به همکاری مسئولان است

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور متوسط در هر روز بین 20 الی 50 نفر از جهادگران مجموعه سپاه از گروه‌ها و اقشار مختلف و دستگاه‌های خدمات‌رسان در منطقه حضور دارند؛ تیم‌های اجرایی مختلفی توسط سپاه اداره می‌شود و در مناطق به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک می‌کنند.

لطفی‌زاده گفت: خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌های برق، آب و تلفن روستاهای سیل زده نیاز به تحقق وعده‌های مسئولان مدیریت بحران استانداری قزوین و کشور برای جبران هزینه‌هاست و درخواست داریم هرچه سریع‌تر این مبالغ به دست مردم برسد.

وی مطرح کرد: دستگاه‌های اجرایی به ویژه استاندار و فرماندار باید سخت‌گیری بیشتری برای تحقق مطالبات روستائیان از ادارات برق و آب داشته باشند تا راه‌های مسدود شده هرچه سریع تر بازگشایی شود چراکه تمام ادوات بیل، لودر، باب‌کت در اختیار اداره راه و دستگاه‌های خدمات‌رسان استان قرار دارد و دست سپاه در این موضوع خالی است.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: البته در برخی از روستاها مانند کوشکه دشت و زوارک گاز وجود دارد و اداره گاز هم برای اتصال گاز به این مناطق همکاری کرده است.

انتهای پیام /