شنبه 14 مهر 1403

استان اصفهان 294 کتابخانه دارد / هر شهر و شهرستان باید یک کتابخانه مرکزی داشته باشد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
استان اصفهان 294 کتابخانه دارد / هر شهر و شهرستان باید یک کتابخانه مرکزی داشته باشد

مدیرکل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: استان اصفهان مجموعا 294 کتابخانه دارد که209 عدد نهادی و الباقی مشارکتی و مستقل است گفتنی است شهرداری، مدارس، دانشگاه، حوزه علمیه، مساجد، مصلی نماز جمعه نیز کتابخانه هایی دارند که خودشان مدیریت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سوره قلم در قرآن و اهمیت مطالعه اظهار کرد: کتابی که خدا را به انسان نزدیک کند ارزشمند است، غذای روح انسان مطالعه بوده و همه ما باید تلاش کنیم در هر مسئولیتی که هستیم کتاب بخوانیم تا کلاممان بر دیگران نافذ شود.

مدیرکل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان عنوان کرد: یکی از جلوه های زیبای جهاد تببین در عرصه مطالعه، کتاب و کتاب‌خوانی و مطالعه است باید احساس نیاز به کتاب خوانی را در خانواده ها ایجاد کرد.

معتمدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی و بحث مطالعه و کتاب و کتاب‌خوانی سرمایه گذاری خوبی شده، در دولت انقلابی و مردمی نیز توجه به این حوزه خوب است.

وی افزود: اکنون در سطح کشور به صورت یک شبکه مویرگی حدود سه هزار و 728 کتابخانه داریم که پس از وزارت آموزش و پرورش، بزرگترین شبکه فرهنگی کشور را نهاد عمومی کتابخانه های کشور دارد، دو هزار و 735 باب کتابخانه به طور مستقیم یا نهادی و854 باب کتابخانه بصورت مشارکتی فعالیت دارند.

رمضانعلی معتمدی ادامه داد: همچنین 140 باب کتابخانه مستقل نیز داریم اما چون می خواهند خدمت‌رسانی مطالعه ای داشته باشند باید از نهاد کتابخانه‌ها مجوز بگیرند و هفت هزار و 500 نفر کتابخانه دار و همکار در سراسر کشور داریم.

مدیرکل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اعداد و ارقام ما رتبه اول در منطقه، رتبه اول در جهان اسلام و رتبه چهارم در آسیا بعد از ژاپن، چین و هند در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هستیم.

*استان اصفهان 294 کتابخانه دارد

معتمدی با اشاره به اینکه کتابخانه ها در حوزه های عمومی، بخش کودک، نابینایان و ناشنوایان در حال فعالیت است، افزود: استان اصفهان مجموعا 294 کتابخانه دارد که209 عدد نهادی و الباقی مشارکتی و مستقل است گفتنی است شهرداری، مدارس، دانشگاه، حوزه علمیه، مساجد، مصلی نماز جمعه نیز کتابخانه هایی دارند که خودشان مدیریت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهایی که در حال حاضر وجود دارد تا هماهنگی بین این کتابخانه ها بوجود بیاید این است که تمام این کتابخانه باید در یک سامانه واحد قرار گیرد تا ما بتوانیم وضعیت کشور و استان را از لحاظ کتابخانه، عضویت، تعداد کتاب و نیازهای کشوری احصا کنیم.

مدیرکل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان متذکر شد: در حوزه ای که ما متولی هستیم اکنون با عدم مراجعه خانواده ها به کتابخانه ها مواجه هستیم از کل جمعیت استان اصفهان تنها سه درصد از جمعیت کل استان، عضو کتابخانه های نهادی استان هستند در صورتی که این رقم می بایست ده درصد باشد.

این مقام مسئول گفت: کتاب های کتابخانه می بایست هر سال بروز شوند، موضوع مهم این است که برخی اصلا به کتابخانه ها مراجعه نمی کنند و ما باید کاری کنیم کتاب دغدغه خانواده شده و عضویت در کتابخانه برای شهروند افتخار تلقی شود.

*استان اصفهان در حوزه خیران و مردمی بودن ظرفیت بالایی دارد

معتمدی بیان داشت: استان اصفهان در حوزه خیران و مردمی بودن ظرفیت بالایی دارد، تمام کتابخانه های ما در سطح استان از بخش دولتی، بخش خیرین و نیم درصد سهم شهرداری ها ساخته شده است، خیران در بخش ساخت کتابخانه و تأمین منابع می توانند مؤثر باشند.

وی افزود: ما بصورت رسمی انجمن خیران کتابخانه ساز که تشکیل، ثبت و مشغول به کار باشد نداریم اما خیرانی هستند که بصورت انفرادی کتابخانه می سازند و برای ارائه خدمت تحویل ما می دهند.

رمضانعلی معتمدی با اشاره به اینکه به ازای هر یک نفر می بایست 4 کتاب وجود داشته باشد که در استان وجود دارد، اظهار داشت: ما در هر شهر و شهرستانی نیازمند کتابخانه مرکزی هستیم، جمهوری اسلامی باید با کتابخانه ها معرفی شود و این موضوع در استان اصفهان شدنی است.

وی افزود: بعد از کتابخانه های مرکزی، نیازمند باغ کتاب هستیم، در هر کتابخانه یک هیئت متشکل از مدیر مدرسه، مسئول کتابخانه، روحانی محل و یک دانشگاهی ایجاد کردیم که هیئت اندیشمند کتابخانه محلشان شده و روی موضوع های مطرح شده از سوی ما به تولید فکر و ایده می پردازند.

معتمدی بیان داشت: تصمیم ها از این هیئت در انجمن شهرستان رفته و در آنجا تصمیم گیری می شود تا ما بتوانیم مدارس، خانواده و مساجد را در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی فعال کنیم همچنین ما باید برای مردممان در حوزه کتاب‌خوانی برنامه ریزی کنیم.

در ادامه محسن شمس اژه ای بیان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور از سال 1390 بزرگترین شبکه کتابخانه های عمومی را بوجود آورد که اکنون روی سامانه نیز قابل دسترسی است، افراد در این سامانه می توانند اطلاعات 46 میلیون نسخه کتاب را که در بیش از دو هزار و 700 کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد، ببینند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی، انجمن‌ها و مشارکت‌های کتابخانه‌های استان اصفهان اظهار کرد: تمام دو هزار و 700 کتابخانه موجود دارای پورتال هستند و در عین استقلال، یک کد واحد هستند، سامانه یکپارچه الکترونیک وجود دارد اما فقط نهاد کتابخانه های عمومی کشور این سامانه را دارند.

شمس عنوان کرد: این سامانه از لحاظ زیرساختی امکان اینکه تمام کتابخانه های کشور را پوشش دهد، دارد، گفتنی است این در دنیا یک پدیده کم نظیر است چرا که تا قبل از سال 90 ماهرچه در دنیا داشتیم فقط در فهرست اطلاعات کتاب شناختی بود اما اکنون فهرستی که در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هست، نه تنها فهرست موجودی کتابخانه ها را نشان می دهد بلکه شبکه بزرگی از اطلاعات اعضا، کتابداران و تراکنش های این دو را نیز نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سیستم به گونه ای طراحی شده که نمی توان اعداد و ارقام به آن وارد کرد و خودش از روی عملکرد کتابخانه ها شمارش انجام می دهد، افزود: این سیستم الکترونیک، دقیق ترین سیستم آماری و اطلاعاتی کتابخانه های عمومی کشور است در صفحه اصلی این سامانه سوابق 11 میلیون کاربر و 46 میلیون کتاب وجود دارد.

محسن شمس اذعان کرد: افقی که این سیستم می بایست به خود اختصاص دهد تضمین اطلاعات تمام کتابخانه های عمومی کشور است، سیستم samanpl. ir شما را وادار می کند که بدانید چه کتاب هایی در کدام کتابخانه ها وجود دارد.

رئیس اداره برنامه‌ریزی، انجمن‌ها و مشارکت‌های کتابخانه‌های استان اصفهان توضیح داد: در نظام آموزش و پرورش بعد از حذف پست کتابدار، کتابخانه های آموزشگاهی به کلی از بین رفت و بار این کتابخانه ها، روی دوش کتابخانه های عمومی افتاد.

شمس ادامه داد: یکی از کارهایی که ما به لحاظ رسالتی به آن صورت نباید به آن بپردازیم اما می پردازیم، تحویل کتاب های کمک درسی است که تاریخ مصرف این کتاب های کمک درسی تنها یک سال است، هزینه خریدش نیز بالا ولی جمعیت چندمیلیونی دانش آموزی را پشت در کتابخانه ها کشانده است.

انتهای پیام /