دوشنبه 9 مهر 1403

استحکام بخشی فلک‌الافلاک خرم‌آباد نیازمند اعتبارات ملی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استحکام بخشی فلک‌الافلاک خرم‌آباد نیازمند اعتبارات ملی است

خرم‌آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: برای استحکام بخشی اساسی قلعه فلک الافلاک، اعتبارات استانی محدود بوده و قطعا نیازمند تخصیص اعتبارات ملی هستیم.

به گزارش ایرنا سید موسی خادمی روز یکشنبه در بازدید از روند مرمت اضطراری قلعه فلک الافلاک خرم آباد با اشاره به استقرار سازه این بنای تاریخی فرهنگی بر روی صخره عنوان کرد: استحکام بخشی این بنا امری تخصصی و دشوار بوده که هم اکنون به همت اداره کل میراث فرهنگی استان کار مطالعاتی آن در حال انجام است به نحوی که با شروع عملیات آن اتصال، استحکام و استقامت بنای قلعه فلک الافلاک بر روی صخره محقق شود.

استاندار لرستان به قدمت قلعه فلک الافلاک و اینکه از گذشته دارای ترکهای جزیی بوده اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه بر اثر زلزله 1/ 5 ریشتری اردیبهشت ماه سالجاری برخی از آثار تاریخی استان از جمله دو مورد از کنگره های این اثر دچار آسیب شد و ترک های دیواره قلعه نیز عمق بیشتری پیدا کرد که با پیگیری های به عمل آمده بلافاصله کار مرمت اضطراری این سازه ارزشمند توسط یک شرکت خارجی در دستور کار قرار گرفت.

خادمی افزود: از سوی استانداری لرستان به منظور مرمت اضطراری این بنای تاریخی 350 میلیون تومان تخصیص داده شد و با ارائه گزارش و پیگیری کارشناسانه، یک شرکت تخصصی مرمت بناهای تاریخی، عهده دار مرمت اضطراری و بازسازی ترکهای ناشی از زلزله شد.

وی اضافه کرد: با پیگیری های انجام شده و پس از پایان مطالعات طرح استحکام بخشی اساسی قلعه، عملیات اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*