پنج‌شنبه 14 تیر 1403

استفاده از رنگ «غیرمجاز» در قنادی‌های اصفهان / وقتی زعفران درجه سه با «تارترازین» رنگ می شود!

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
استفاده از رنگ «غیرمجاز» در قنادی‌های اصفهان / وقتی زعفران درجه سه با «تارترازین» رنگ می شود!

متاسفانه اکثر قنادی های اصفهان در شیرینی‌های تَر، تزیینات رویه کیک، پولک و نبات، از رنگهای غیرمجاز استفاده می‌کنند، این در حالی است که بنا بر تحقیقات علمی اگر، رنگ‌های مصنوعی بیش از حد مجاز بدن مصرف شود مشکلاتی در سیستم گوارشی، کلیه و حتی خون به وجود می‌آورد که بسیار خطرآفرین است.

خبرآنلایناصفهان - لیلا جرکانی: بررسی های میدانی خبرنگار خبرآنلاین نشان از مصرف رنگ های غیرخوراکی و صنعتی در اکثر قنادی‌های اصفهان دارد، موضوعی که رئیس سازمان بازرسی اصناف اصفهان نیز آن را تایید کرده و معتقد است بیش از 95 درصد قنادی های اصفهان از این نوع رنگ غیرمجاز استفاده می کنند و در این راستا تذکراتی نیز به اتحادیه قنادان و دیگر مسئولان مرتبط در این راستا داده شده است.

بر این اساس برای بررسی درست موضوع طی تماسی با مرکز بهداشت اصفهان این موضوع مطرح و مدیر گروه سلامت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در این ارتباط به سوالات ما پاسخ داد.

مهدی میرجهانیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرآنلاین در ارتباط با استفاده از رنگ در شیرینی، پولک و نبات، بستنی و همچنین استفاده از زنگ صنعتی و غیرمجاز در رستوران‌ها اظهار کرد: واحد های صنفی مجاز به استفاده از مواد رنگدار طبیعی و استاندارد برای تهیه مواد غذایی هستند و طبق قانون نمی‌توانند از هر نوع ماده رنگی استفاده کنند مثلا رستورانها یا شیرینی‌پزی‌های آردی یا پودری مجاز به استفاده از زعفران به عنوان رنگ دهنده طبیعی هستند.

وی افزود: همچنین در ارتباط با زولبیا - بامیه و و یا شیرینی های تر که همراه تزئینات و فوندانت‌ها است، ژله‌های رنگی و لواشک‌ها یا محصولاتی از این قبیل از رنگ مصنوعی مجاز با کد و میزان مصرف مشخص استفاده می‌شود.

وقتی زعفران درجه سه با «تارترازین» رنگ می شود!

مدیر گروه سلامت محیط مرکزبهداشت استان اصفهان یکی از رنگهای طبیعی پر کاربرد را زعفران دانست که در واحد های قنادی، پولک ونبات، بستنی سازی و رستورانها مورد استفاده قرار می گیرد و بیان کرد: افزایش قیمت زعفران در این مدت سبب شده، شاهد استفاده از برخی رنگهای غذایی مشابه رنگ زعفران همچون تارترازین از طریق قاچاق به بازار باشیم.

با توجه به اینکه زعفران درجه دو وسه کیفیت رنگ دهی پایینی دارد از رنگ سنتتیک «تارترازین» برای رنگ دهی به زعفران درجه دو و سه استفاده و به جای زعفران درجه یک به فروش می رسد

وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به اینکه زعفران درجه دو وسه کیفیت رنگ دهی پایینی دارد از رنگ سنتتیک «تارترازین» برای رنگ دهی به زعفران درجه دو و سه استفاده و به جای زعفران درجه یک به فروش می رسد.

میرجهانیان با بیان اینکه حدود یک ماه و نیم پیش از کل شیرینی فروشی های اصفهان 200 واحد به شکل تصادفی انتخاب شدند و در اتاق اصناف و با حضور رئیس اتاق اصناف و معاون بازرسی تعزیرات و مرکز بهداشت یک و دو از مغز کیک‌ها نمونه برداری شد و با دستگاه مخصوص وضعیت رنگ سنجیده شد، بیان کرد: در بحث شیرینی های آردی و پودری مثل ناپلئونی و دانمارکی میزان مصرف رنگ بسیار پایین است و هیچ وقت در یک نمونه گیری از تزیینات و لایه رویی شیرینی و کیک نمونه آزمایشی گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه اقداماتی از قبیل هماهنگی با تعزیرات و مقام قضایی و اتحادیه ها همراه با آموزش گسترده به اصناف و پیگیری در خصوص استفاده از رنگهای تقلبی انجام شد، گفت: همچنین با سازمان مبارزه با قاچاق کالا که در زمینه قاچاق تارترازین از کشورهای اطراف به عنوان پودر زغفران قائنات فعالیت دارد نیز همکاری داریم.

تلاش برای کنترل استفاده از رنگ مصنوعی در واحدهای صنفی

مدیر گروه سلامت محیط مرکزبهداشت استان اصفهان بیان کرد: با همکاری تعزیرات حکومتی و اتحادیه‌های مرتبط به اتاق اصناف به صورت بازرسی مشترک در تلاش برای کنترل رنگ مورد استفاده در واحدهای صنفی هستیم که هزینه نمونه برداری توسط اتاق اصناف و اتحادیه ها پرداخت می شود.

وی ادامه داد: اقدامی دیگر در این راستا، تلاش برای تهیه زعفران با قیمت مناسب است تا جایگزینی برای رنگهای مصنوعی باشد، در این راستا چند کارخانه با بحث تولید رنگهای قابل استفاده در واحد های صنفی راه‌اندازی شد.

اقدامی دیگر در این راستا، تلاش برای تهیه زعفران با قیمت مناسب است تا جایگزینی برای رنگهای مصنوعی باشد، در این راستا چند کارخانه با بحث تولید رنگهای قابل استفاده در واحد های صنفی راه‌اندازی شد

میرجهانیان خاطر نشان کرد: در این ارتباط سازمان غذا و دارو به عنوان مجوز دهنده این کارخانه اعلام کرد که با توجه به حد مجاز روزانه مصرف رنگ، اگر صنفی می خواهد از محصولات تولید شده رنگهای مجاز استفاده کند باید یک مسئول فنی در آزمایشگاه داشته باشد؛ زیرا اگر رنگ‌های مصنوعی بیش از حد مجاز بدن مصرف شود مشکلاتی در سیستم گوارشی، کلیه، و حتی در خون بوجود می آورد که بالقوه می تواند خطرناک باشد.

فرموله کردن رنگهای طبیعی توسط یک شرکت دانش بنیان

وی ادامه داد: خوشبختانه درحرکت بسیار عالی که توسط وزارت بهداشت و غذا و دارو رخ داده است، یکی از شرکت های دانش بنیان دست به فرموله کردن رنگهای طبیعی زده و براساس آن رنگهای طبیعی تولید شده است که از قیمت زعفران اصلی ارزان تر و البته از رنگهای غیر مجاز گران‌تر است و این نوع رنگ مجاز به بازار تزریق شد.

مدیر گروه سلامت محیط مرکزبهداشت استان اصفهان تاکید کرد: این نوع رنگهای تولید شده کاملا سالم است و دیگر نیاز به حضور مسئول فنی در هر واحد صنفی نخواهد بود و تاییدیه وزارت بهداشت وسازمان غذا و دارو را نیز دارد.

میرجهانیان تاکید کرد: متاسفانه به طور معمول در لایه رویی شیرینی‌های تر و تزئینات آنها از رنگهای غیرمجاز خوراکی استفاده می‌شود که البته فروشندگان به سفارش دهندگان توصیه می کنند لایه رویی کیک را مصرف نکنند که در آینده این موضوع را نیز نظام دهی و سازماندهی خواهیم کرد.

کنترل واحدهای خانگی تولید کیک وشیرینی با کمک پلیس فتا

وی خاطر نشان کرد: موضوع بسیار مهمی که ازچشم مصرف کنندگان پناه شده است، استفاده از رنگ غیرمجاز واحدهای غیر مجاز شیرینی و کیک پزی های خانگی و یا فضای مجازی است که به فروش می رسد، یقینا نمیتوان از لحاظ قانونی داخل خانه فردی رفت و از محصولات آن نمونه برداری کرد تا مشخص شود چه میزان رنگهای غیر خوراکی برای تهیه کیک و شیرینی مصرف نموده است؛ در این خصوص مکاتباتی با سازمان ثبت و تعزیرات و پلیس فتا انجام شده است تا حدالمقدور جلوی فروش و تبلیغ آنها گرفته شود.

نکته جالب این جاست که رتبه اول استفاده از محصولات غیر مجاز رنگی مربوط به پولک و نبات است نه شیرینی فروشیها و تعداد پرونده های قضایی مربوط به رنگهای غیر خوراکی و غیر مجازصورت گرفته است

مدیر گروه سلامت محیط مرکزبهداشت استان اصفهان اضافه کرد: نکته جالب این جاست که رتبه اول استفاده از محصولات غیر مجاز رنگی مربوط به پولک و نبات است، نه شیرینی‌فروشی‌ها که البته در خصوص این موضوع برنامه های آموزشی برای واحدهای صنفی دارای پرونده های قضایی مربوط به رنگهای غیر خوراکی و غیر مجاز انجام شده است؛ تمام مسئولان مربوطه پای این کار ایستاده اند، چون اهمیت فوق العاده ایی بر روی سلامت دارد.

وی افزود: در همین راستا معاونت بهداشت آزمون های نمونه برداری و آزمایشگاهی از واحدهای صنفی در سال 1402 و آموزشها و پیگیری‌های بین بخشی در مراکز قضایی، تعزیرات، اتحادیه و اتاق اصناف، مراکز بهداشت استان و مراکز حاکمیتی شهرستان ها و استاندار و فرماندارها به صورت جلسات و مکاتبات مختلف مدنظر قرار داد که ماحصل آن تشکیل پرونده برای متخلفان به ویژه در بخش استفاده ار رنگهای غیر مجاز و خوراکی بود.

رویه کیک را به شکل کامل دور بریزید!

میرجهانیان تصریح کرد: همگی این اقدامات وضعیت مطلبوبی ایجاد کرده که هرچندکاملا رضایت بخش نیست ولی نسبت به سنوات گذشته وضع بهتر شده است، نمی توان به شکل 100 درصدی گفت که در قنادی‌ها از رنگ غیر خوراکی استفاده نمی شود اما نسبت به سال گذشته وضع بهتر است؛ برای اطلاع عموم مردم عرض می کنم که رنگهای غیر مجاز در لایه روی کیک و تریینات مورد استفاده قرار می گیرد که در مغز کیک بسیار کمتر است.

میرجهانیان تاکید کرد: ما و مسئولان مربوطه سعی بر این داریم که با کنترل و آموزش واحدهای صنفی، مصرف رنگ غیر مجاز و غیر خوراکی را نه صرفا در واحدهای قنادی بلکه تمام واحدهایی که رنگ جز مواد اولیه محصولات انها محسوب می شود به حداقل برسانیم.

گفتنی است با وجود تماس های متعدد طی روزهای مختلف با رئیس اتحادیه قنادان و پس از بیان موضوع مصاحبه، متاسفانه به دلیل حضور ایشان در جلسات مکرر، موفق به صحبت با جناب آقای امینی نشدیم، در همین راستا آمادگی داریم که صحبتهای مسئولان مربوطه در این ارتباط را مورد انعکاس قرار دهیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1926746
استفاده از رنگ «غیرمجاز» در قنادی‌های اصفهان / وقتی زعفران درجه سه با «تارترازین» رنگ می شود! 2
استفاده از رنگ «غیرمجاز» در قنادی‌های اصفهان / وقتی زعفران درجه سه با «تارترازین» رنگ می شود! 3
استفاده از رنگ «غیرمجاز» در قنادی‌های اصفهان / وقتی زعفران درجه سه با «تارترازین» رنگ می شود! 4