دوشنبه 9 مهر 1403

استفاده از سامانه ملی املاک رایگان شد؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
استفاده از سامانه ملی املاک رایگان شد؟

طبق قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره‌ها، نهادهای اجرایی ملزمندند که تمامی استعلامات مربوط به اقامت شهروندان را تنها از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور و به صورت رایگان انجام دهند.

در تاریخ 25 اردیبهشت ماه امسال، رئیس دولت سیزدهم ایران، طبق اصل 123 قانون اساسی، قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را برای اجرا به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد، کار، بانک مرکزی و قوه قضائیه ابلاغ نمود.

این قانون شامل 15 ماده است که در آن به بخش‌های مختلف زمین، مسکن و اجاره‌بها با هدف تسهیل امور برای مردم پرداخته شده است. در بخشی از مواد قانون مذکور و در بخش اجاره‌بها برای مستاجران و موجران موارد حمایتی قابل توجهی آمده است. خبرگزاری تسنیم در راستای انجام رسالت اطلاع‌رسانی خود در بخش اول این پرونده مواد قانون را به صورت تک تک و با جزئیات منتشر خواهد کرد تا عموم مردم از امتیازهایی که قانون برای آنها درنظر گرفته است، مطلع شوند.

در ماده 3 این قانون آمده است: متن زیر به انتهای تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اضافه می‌شود؛

1- کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 86 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، بانک‌ها و موسسات اعتباری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، کل شهرداری‌ها و مراجع صدور پروانه‌های ساختمانی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند نسبت به ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز با حفظ حریم خصوصی اشخاص و رعایت محرمانگی، شامل اطلاعات زمین و املاک، وضعیت سکونتی، مالکیتی، معاملاتی، بهره‌برداری انشعابات، اشتراک اینترنت و سایر اطلاعات موردنیاز املاک، مالکین و ساکنان به سامانه ملی املاک و اسکان بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی حداکثر ظرف یکماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این حکم با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب 30 شهریور 1401 اقدام کنند.

2- سازمان بازرسی کل کشور موظف است ظرف 2 ماه از لازم‌الاجرا شدن این حکم، مدیران و اشخاصی که استنکاف با ترک فعل آنها در این خصوص به تشخیص کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک موضوع قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی محرز شده را حسب مورد به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه محل خدمت خاطی و سایر مراجع ذی‌ربط که به تخلفات انضباتی و انتظامی رسیدگی می‌کنند، معرفی کند.

3- تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند خوداظهاری موضوع این ماده و ماده 54 مکرر این قانون را از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام دهند.

همچنین کلیه دستگاه‌ها، نهادهای اجرایی و زیرمجموعه‌های آنها مکلفند استعلامات مورنیاز اقامت و سکونت متقاضیان خود را صرفا از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام دهند و در صورت عدم خوداظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه مذکور، پس از 2 بار ارائه خدمات از ارائه خدمات برای بار سوم به آنان خوداری کنند.

استعلام از سامانه ملی املاک و اسکان کشور رایگان است. همچنین در صورت اتصال و فعال بودن سامانه‌های فوق‌الذکر و سامانه احراز هویت ثنا، ثبت‌نام در سامانه اخیرالذکر و ثبت هرگونه تغییرات در این سامانه منوط به ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی فرد در سامانه ملی املاک و اسکان کشور و درج خودکار این نشانی در سامانه احراز هویت ثناست، به‌نحوی که این نشانی ملاک صلاحیت محلی ماده 11 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 21 فروردین 1379 باشد.

در صورت عدم اتصال و غیرفعال بودن سامانه‌های مذکور، اقامه دعوا بر اساس قوانین و مقررات مربوط صورت می‌پذیرد.

استفاده از سامانه ملی املاک رایگان شد؟ 2