جمعه 31 فروردین 1403

استفاده غیرقانونی دولت از مازاد درآمدهای نفتی!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
استفاده غیرقانونی دولت از مازاد درآمدهای نفتی!

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند. شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم تیر 1372؛ بیش از 90 هزار دستگاه اتومبیل سال گذشته به فروش رسید

سال 1370 تعداد 90 هزار و 500 دستگاه اتومبیل به مبلغ 627.4 میلیارد ریال توسط شرکت‌های سازنده و یا واردکننده اتومبیل به فروش رسید که در مقایسه با سال 1369 از نظر تعداد 95.2 درصد و به لحاظ مبلغ 198.5 درصد افزایش داشته است.

اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی با ارائه گزارشی میزان فروش اتومبیل در سال 70 را مورد بررسی قرار داد.

در قسمتی از این گزارش آمده است، در سال 70 بیشترین افزایش از نظر تعداد و مبلغ مربوط به مینی‌بوس بوده که به ترتیب 256.2 درصد و 377.3 درصد ترقی کرده است؛ ضمن آنکه در این سال تعداد و مبلغ انواع اتومبیل‌های فروخته‌شده (به جز تعداد جیپ، استیشن و آمبولانس که 7.2 درصد کاهش داشته است) افزایش نشان می‌دهد.

در سال مورد گزارش، بیشترین نوع اتومبیل‌های فروش‌رفته (47.9 درصد) سواری بوده که از نظر مبلغ نیز بیشترین سهم (40.7 درصد) را به خود اختصاص داده است.

در سال 1370، همچنین نسبت ارزش اتومبیل‌های داخلی فروش‌رفته به ارزش کل اتومبیل‌های فروخته‌شده به 98.1 درصد رسید.

گفتنی است که طی سال‌های 69 و 70 بعضی از سازمان‌های دولتی مبادرت به واردات اتومبیل از خارج کرده‌اند که آمار آنها در این گزارش منظور نشده است.

پنجم تیر 1382؛ نخستین بانک خصوصی کشور به بورس تهران پیوست

بانک کارآفرین به‌عنوان سیصد و چهل و سومین شرکت پذیرفته‌شده به تالار اصلی بورس تهران پیوست.

پس از پذیرش تقاضای بانک کارآفرین در جلسه هفدهم بهمن 81 هیات پذیرش بورس اوراق بهادار تهران و انجام اقدامات لازم، سرانجام این بانک به‌عنوان سیصد و چهل و سومین شرکت پذیرفته‌شده در گروه واسطه‌گری‌های مالی و پولی به ثبت رسید.

براساس این گزارش، سرمایه اولیه بانک کارآفرین 30 هزار میلیون ریال بود که در دو مرحله افزایش به 200 هزار میلیون ریال رسید و در ابتدای دی‌ماه 80 آن را ثبت کردند.

85 سهامدار حقوقی 16.9 درصد و 635 سهامدار حقیقی 83.1 درصد از 200 میلیون سهام بانک را در اختیار دارند. این بانک هم‌اکنون 12 شعبه در سراسر کشور دارد که از این میان 7 شعبه فعال هستند. حجم سپرده‌های بانکی نزد این بانک در سال 81 برابر با 116 میلیون ریال گزارش شده است.

همچنین بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری این بانک در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و در خارج از بورس نشان می‌دهد که ارزش جاری این سرمایه‌گذاری‌ها 41 هزار و 637 میلیون ریال است.

برنامه این شرکت تاسیس شرکت لیزینگ با مشارکت مالی بین‌المللی و تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصصی عنوان شده است.

اعضای هیات‌مدیره این شرکت بهاء‌الدین ادب، پرویز عقیلی کرمانی، محمدمهدی تابع قانون، رسول تقی گنجی، امیر دادخواه، سیدحسین سلیمی، ایرج نامور مقدم، خسرو نایبی، سعید هورآذر و محمود امیری هستند که محسن خلیلی عراقی نیز سمت رئیس هیات‌مدیره و دکتر پرویز عقیلی مدیرعاملی آن را برعهده دارد.

امضای چند توافقنامه همکاری در دیدار پوتین از انگلیس

نخست‌وزیر انگلیس همزمان با دیدار پوتین از این کشور اعلا مکرد که در این سفر چند توافقنامه در زمینه افزایش کمک‌های لندن به خنثی‌سازی زباله‌های هسته‌ای و بیانیه مشترک همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی امضا می‌شود.

تونی بلر افزود: دیدار پوتین از انگلستان فصل جدیدی را در گسترش همکاری‌های دو کشور به‌وجود آورده است.

وی ادامه داد: انگلیس از همگرایی کامل اقتصادی روسیه با اتحادیه اروپا حمایت می‌کند، اما معتقد است که هنوز صحبت برای عضویت روسیه در اتحادیه اروپا زود است.

تونی بلر اعلام کرد: همکاری‌های روسیه و انگلیس در زمینه انرژی آینده خوبی دارد و از آنجا که استخراج گاز در انگلیس کاهش یافته است، لندن در حال جستجوی منبع جدید گاز به‌ویژه در روسیه است.

نخست‌وزیر انگلیس بیان کرد: بعد از اعلام تشکیل شرکت مشترک روسیه - انگلیس که از طرف «بریتیش پترولیوم» با سرمایه‌گذاری شرکت «شل» در طرح «ساخالین» آغاز شد، انگلیس به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در اقتصاد روسیه تبدیل شده است.

این شرکت با همکاری شرکت‌های روسی و انگلیسی در فوریه سال‌جاری میلادی (اسفند 81) تشکیل شده است.

پنجم تیر 1392؛ استفاده غیرقانونی دولت از مازاد درآمدهای نفتی

دیوان محاسبات کشور در گزارشی از تفریغ بودجه 90 اعلام کرد که بیش از 9 میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی برخلاف قانون به مصرف رسیده است.

براساس این گزارش، مبلغ 9.2 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی کشور معادل 100 هزار و 14 میلیارد ریال براساس مصوبات غیرقانونی هیات‌وزیران برخلاف احکام تعیین‌شده قانونی به مصرف رسیده است.

دیوان محاسبات کشور پیش‌تر نیز در بخشی از گزارش تفریغ بودجه 90 که ازسوی خبرگزاری منتشر شده بود، به نقش بانک مرکزی در کاهش ارزش پول ملی پرداخته و اعلام کرده بود: بانک مرکزی در سال 90 ارزهای خریداری‌شده به نرخ خرید ارز مرجع را با نرخ متفاوت بالاتر به فروش رسانده و سود سرشاری نصیب بانک مرکزی، بانک‌های دریافت‌کننده ارز و صرافی‌ها شده است و عملکرد بانک مرکزی در عدم‌رعایت قانون پولی و بانکی موجب کاهش ذخایر ارزی کشور و درنهایت کاهش ارزش پولی ملی شده است. بر این اساس، دیوان محاسبات کشور، بانک مرکزی را در کاهش ارزش پول ملی مقصر شناخته بود. دیوان محاسبات همچنین در گزارش خود اعلام کرده بود که 65 درصد احکام بودجه 90 به‌طور کامل اجرا نشده است.

همچنین بخوانید