جمعه 21 اردیبهشت 1403

استقبال امیرعبداللهیان از وزیر امورخارجه سوریه

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، فیصل مقداد وزیر امورخارجه سوریه که شب گذشته در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود، ظهر امروز مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان قرار گرفت.

گفتنی است، این چهارمین سفر وزیر امور خارجه سوریه به ایران در دولت سیزدهم است.

13و 14 اردیبهشت ماه سال جاری، سوریه میزبان حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و هیأت همراه سیاسی و اقتصادی پس از 13 سال بود.

ناصر کنعانی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه درباره این سفر، گفت: بخش قابل توجهی از هدف‌گذاری این سفر در چارچوب انجام گفت‌وگوها به منظور تسریع و شتاب بخشیدن به روند اجرای توافقات مختلف دو کشور که در جریان سفر قبلی رئیس جمهور به دمشق بین دو کشور توافق شده بود، انجام شده است. در این چارچوب مذاکرات انجام خواهد شد. در سفر رئیس جمهور به دمشق 15 سند در حوزه‌های مختلف عموماً حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین مقامات دو کشور امضا شده بود.

وی ادامه داد: در سفر جاری هیأت عالیرتبه سوریه به تهران مذاکرات سطح عالی در خصوص تسریع و نحوه اجرای این اسناد مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در چارچوب سفر وزیر خارجه سوریه به تهران موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و استمرار روند مبارزه با تروریسم و موضوعات مرتبط با روند تحکیم ثبات و تکمیل روند سیاسی در سوریه پرداخته خواهد شد. روند تنش زدایی در مناسبات سوریه و ترکیه و زمینه سازی برای نشست آتی چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در چارچوب روند آستانه و مذاکرات رفع تنش و عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه در مذاکرات مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کنعانی تصریح کرد: موضوعات تجاری، کنسولی و اقتصادی داریم که در گفت‌وگوهای دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ایران در ادامه روند حمایتی خود جمهوری اسلامی از سوریه برای مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی این موضوع را با طرف سوری مورد گفت‌وگو قرار خواهد داد. حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در سوریه موضوع مهمی است. در گفت‌وگوها در این خصوص مشورت خواهد شد و موضوع نحوه کمک به بازگشت آوارگان سوری به این کشور و نحوه تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه بین‌المللی برای مردم سوریه از جمله مباحث مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد.