جمعه 10 فروردین 1403

استقبال مدیرکل امور زنان استانداری ایلام از برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه سلامت و توانمندسازی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
استقبال مدیرکل امور زنان استانداری ایلام از برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه سلامت و توانمندسازی

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری ایلام در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی ایلام گفت: جهاد دانشگاهی به واسطه‌ی مرکز رویان می‌تواند نقش موثری در سلامت زنان و کاهش ناباروری داشته باشد.

«سیدغلامرضا حسینی» در این دیدار از همکاری حوزه بانوان استانداری ایلام با فعالیت‌های اشتغال محور جهاد دانشگاهی قدردانی و اظهار کرد: زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه تضمین‌کننده سلامت کودکان، خانواده و جامعه هستند و به عنوان اولین حافظان سلامت خانواده و جامعه، باید محور برنامه‌های سلامت در کشور باشند. از این‌رو بررسی وضعیت خانواده و بانوان در ابعاد مختلف بخصوص پیشگیری و آموزش آنها برای جلوگیری از بیماری‌های شایع بانوان در استان امری ضروری و لازم به نظر می‌رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با تاکید بر اینکه سیاست‌های کلان کشور بر مبنای تشویق مردم به فرزندآوری برنامه‌ریزی شده است تا بتوان مقابل خطرات بالقوه کاهش و پیری جمعیت ایستادگی کرد، افزود: با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری باید تلاش شود از کاهش نرخ باروری جلوگیری شود و در چند سال آینده جمعیت جوان کشور را افزایش داد چرا که در حال حاضر جمعیت کشور به سمت سالمندی حرکت می‌کند. در استان ایلام مبحث ناباروری به دلیل مشکلات مربوط به جنگ تحمیلی و آلودگی‌های زیست محیطی ناباروری رشد بیشتری را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه علمی و پژوهشی دارای دو مرکز رویان و ابن‌سینا است که بیش از 40 درصد درمان‌های ناباروری کشور در این مراکز جهاد دانشگاهی انجام می‌شود. در نتیجه در زمینه درمان ناباروری، بخش عمده بار در کشور بر دوش جهاددانشگاهی است و هر بیماری از پروسه درمان در دیگر مراکز ناامید می‌شود، به جهاددانشگاهی مراجعه می‌کند

حسینی با اشاره به اینکه سرطان پستان از جمله بیماری‌های شایع در کشور است و شیوع بالای آن، بار مالی فراوانی به خانواده‌های درگیر تحمیل می‌کند، گفت: پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی در حال حاضر فرآیند تشخیص تا درمان را انجام می‌دهد. همچنین بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی نیز به عنوان یکی دیگر از مراکز فعال در حوزه پزشکی است که از ذخایر این بانک در درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ها استفاده می‌شود.

وی به نیاز استان در جهت راه اندازی مرکز جامع سلامت زنان اشاره کرد و گفت: جلوگیری از خروج افراد تحصیل کرده و نخبه استان بویژه در بخش پزشکی، جذب نیروهای متخصص از سایر استان‌های دیگر و بکارگیری در ظرفیت مراکز درمانی ایجاد شده در استان، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه تجهیزات و امکانات پزشکی و فناوری‌های نوین در استان، جلوگیری از مراجعه همشهریان عزیز به استان‌های همجوار و کاهش خطرات جانی، جذب اعتبارات ملی و بالادستی در زمینه درمان و پژوهش، کاهش هزینه‌های جانبی درمان و افزایش رغبت خانواده‌ها جهت ادامه سیکل درمان و ایجاد قطب گردشگری سلامت در استان از جمله عواملی است که راه‌اندازی مرکز جامع سلامت زنان را مهم و ضروری کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام ادامه داد: استان ایلام دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیری است و به عنوان یک استان جوان دارای افراد تحصیلکرده بسیاری است به نحوی که میانگین تحصیل نسبت به جمعیت در استان ایلام از شهرهای بزرگ و صنعتی کشور نیز بالاتر است، اما علیرغم این جمعیت تحصیلکرده، جوانان استان از بیکاری رنج می‌برند.

حسینی با بیان اینکه وجود بیش از 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، مراودات قومی و فرهنگی با استان‌های همجوار کشور عراق، می‌تواند با توسعه امکانات و مراکز پیشرفته پزشکی در بخش درمان با جذب بیماران خارجی و داخلی ضمن افزایش اشتغال برای افراد تحصیل کرده زمینه کسب درآمد برای کشور و استان را فراهم کرد، افزود: گردشگری سلامت دومین صنعت مهم جهان، حکایت از جایگاه آن در رونق اقتصادی کشور دارد و استان‌های برخوردار توانسته‌اند از آن در افزایش رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی، ارزآوری و سرمایه‌گذاری در بخش اقامت و گردشگری را از آن خود سازند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی مجوز راه اندازی خانه خلاق و نوآوری را از معاون علمی و فناوری اخذ نموده است، تصریح کرد: نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته علوم انسانی و هنر تحصیل کرده‌اند و از سوی دیگر نیمی از فارغ التحصیلان بانوان هستند. و با توجه به قابلیت‌های اشتغال‌زایی در صنایع خلاق و محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم، ایجاد خانه خلاق و نوآوری امری ضروری و بسیار مهم در ایجاد اشتغال بانوان استان است

وی خاطر نشان کرد: در سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب سال تولید، دانش بنیان و اشتغال افرینی مزین شده است جایگاه اینچنین مراکزی در جهت توانمندسازی جوانان، تولید محصول دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش بسیار اهمیت دارد.

در ادامه «فریده الیاس پوریان» توجه به حوزه زنان بویژه بخش‌های سلامت و اشتغال از سوی جهاد دانشگاهی را ارزشمند عنوان کرد و گفت: یکی از اولویت‌های این حوزه توجه به رشد و پویایی زنان جامعه و افزایش نرخ جمعیت است و باید ساز و کار این امر مهم با توجه به مرز مهران که موجب افزایش زاد و ولد، کاهش هزینه‌های بیماران، ارتقا سلامت افراد جامعه و افزایش سطح آگاهی زنان است، اندیشیده شود به همین جهت در راستای طرح راه اندازی مرکز سلامت زنان از طریق استانداری و امور بانوانرئیس جمهور پیگیر این مهم خواهیم بود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام گفت: توسعه و ارتقاء جایگاه بانوان در گرو سلامت این بخش مهم از جامعه است و توانمندسازی بانوان موجب رشد و تعالی آنها خواهد شد از این رو با هدایت بویژه دختران جوان تحت حمایت نهادهای حمایتی به سوی خانه خلاق و نوآوری جهاد دانشگاهی می‌توانیم بخشی از اهداف را محقق کرد.

انتهای پیام