یک‌شنبه 1 مهر 1403

اسناد کاملا سری از ارتش حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران (+ عکس)

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
اسناد کاملا سری از ارتش حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران (+ عکس)

این سند جنگ عراق علیه ایران در یکی از عملیات‌ها به دست رزمندگان ایرانی افتاده و در همان زمان ترجمه و در اختیار فرماندهان قرار داده شده است.

سال 1362 در جریان یکی از عملیات‌ها برگه‌ای به کلی سری از ارتش عراق فاش شد که در آن به نقاط ضعف و قوت رزمندگان ایرانی اشاره شده است.

سال 1362 در جریان یکی از عملیات‌ها برگه‌ای به کلی سری از ارتش عراق فاش شد که در آن به نقاط ضعف و قوت رزمندگان ایرانی اشاره شده است.

به گزارش ایسنا، در تاریخ 1362/9/6، فرماندهی سپاه یکم عراق، سوالاتی را از یگان‌های تابعه خود برای بررسی نقاط قوت و ضعف دشمن (ایران)، روش‌های مقابله با نقاط قوت و چند مورد دیگر مطرح می‌کند.

نامه مزبور با طبقه بندی «سری للغایه» (به کلی سری) از سوی فرمانده لشکر 26 پیاده به رده‌های تابعه تا سطح گردان ارسال شده است. این سند، ترجمه پاسخ یکی از گردان‌ها (گردان 2 تیپ 504 پیاده) به سؤالات فرماندهی سپاه یکم عراق است.

دقت در سؤالات، نشان می‌دهد که دشمن، پس از عملیات‌های والفجر2، 3 و 4 در منطقه غرب، برای مقابله با نقاط قوت نیروهای ما، به فکر استفاده از نظرات و تجارب فرماندهان جزء افتاده است. همچنین نشان‌دهنده آن است که چه مواردی از دید دشمن، به عنوان نقاط قوت رزمندگان ما یا نقاط ضعف آنان تلقی می‌شود.

سؤالات فرماندهی سپاه یکم عراق درباره محورهای ذیل است:

نقاط قوت دشمن (ایران)

اقدامات و روش‌های مقابله بانقاط قوت دشمن (ایران)

مشخص کردن نقاط ضعف دشمن

(روش‌های) بهره برداری از نقاط ضعف دشمن در حین تک

درس‌های به دست آمده از نبردهای پیروزمندانه

نقاط ضعف در نبردهایی که به موفقیت نرسیده است.

شیوه عمل (پیشنهادی) در آینده با توجه به نتایج ناموفق گذشته

بررسی نقاط قوت و ضعف نیروهای ایرانی که توسط ارتش عراق ارزیابی شده است.

این سند در یکی از عملیات‌ها به دست رزمندگان ایرانی افتاده و در همان زمان ترجمه و در اختیار فرماندهان قرار داده شده است. ترجمه نسبتاً روان و دقیق صورت گرفته و متن آن در صفحات A4 تایپ شده است. برای گیری سوال‌ها و پاسخ‌ها نشانه اعتراف به برتری‌های نظامی قوای ایرانی از سوی ارتش عراق است.

این سند به شماره 21248 در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آیا واقعا صدام را ایرانی‌ها اعدام کردند؟ چهار دهه کشمکش صدام با ایران چه بلایی به سر او آورد (فیلم) قبول قطعنامه 598 و پازلی که هاشمی رفسنجانی برای قانع کردن امام چید: واقعیت دربرابر آرزو تماشاخانه

نگرانی چین از تخلیه آب‌های رادیواکتیو ژاپن به دریا؛ چه بلایی بر سر غذاهای دریایی می‌آید؟ (فیلم)

8 روز است اینجا نشسته ام برای نوبت سونوگرافی! / بیمارستانی که روی میله های نازک سوار است / جولان مارهای سیاه بی پادزهر / 100 کیلومتر راه برای کشیدن یک دندان / مسؤولان دعوت به صبر می کنند! (فیلم)

فیلم های دیگر
اسناد کاملا سری از ارتش حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران (+ عکس) 2
اسناد کاملا سری از ارتش حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران (+ عکس) 3
اسناد کاملا سری از ارتش حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران (+ عکس) 4
اسناد کاملا سری از ارتش حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران (+ عکس) 5
اسناد کاملا سری از ارتش حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران (+ عکس) 6