شنبه 5 خرداد 1403

اشتغالزایی 39 معتاد بهبود یافته طی 18 ماه گذشته / جامعه معتادان را دریابد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اشتغالزایی 39 معتاد بهبود یافته طی 18 ماه گذشته / جامعه معتادان را دریابد

سعید آیتی گفت: سال گذشته 22 معتاد بهبود یافته و طی شش ماهه نخست امسال نیز 17 معتاد بهبود یافته در کارگاه های استان جذب کار شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید آیتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: معتادان بی خانمان، بی سرپناه، بدون شغل و درآمد و ترد شده از خانواده که مواد نیز تزریق می کنند، بر اساس قانون معتاد متجاهر تعریف و محسوب می شوند که تعداد آنها در استان کمتر از 10 نفر است. آیتی همچنین گفت: معتادان بی خانمان و شاید کارتون خواب که کار و درآمد دحتی از راه زباله گردی دارند و تزریقی هستند بر اساس قانون معتاد متجاهر تعریف نمی شوند، با این وجود، آنان به عنوان معتاد متجاهر جمع آوری می شوند که در حال حاضر تعداد آنان در استان در حدود 400 نفر است. وی عنوان کرد: این دو گروه از معتادان اشاره شده، پس از شناسایی به مرکز نگهداری و سم زدایی ماده 16 استان ارجاع داده می شوند تا دوره سم زدایی و درمان سه ماهه را در این مرکز سپری کنند. در عین حال، این مسئول به فعالیت مراکز سم زدایی و درمان ماده 15 نیز اشاره کرد و گفت: در این مراکز، معتادان خود معرف که دارای خانواده هستند و شاید شاغل نیز باشند برای سم زدایی و درمان پذیرش می شوند. وی بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال 360 نفر معتاد شناسایی شده و جمع آوری شده به مرکز نگهداری ماده 16 استان ارجاع همچنین طی همین مدت هزار و 865 نفر معتاد خود معرف (زن و مرد) در مراکز ماده 15 استان پذیرش شدند. آیتی عنوان کرد: از بهمن ماه سال 98 تا به کنون به علت شیوع بیماری کرونا تعداد معتادان خود معرف به مراکز ماده 15 به شدت کاهش یافته است.

 لزوم تهیه بسته های حمایتی برای ایجاد فرصت های اشتغال معتادان بهبود یافته

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در ادامه به حرفه آموزی و اشتغال معتادان ارجاع و پذیرش شده مراکز نگهداری و سم زدایی ماده های 15 و 16 نیز اشاره کرد و گفت: قانون بر موضوع حرفه آموزی این معتادان با هدف اشتغال و درآمدازایی برای آنان البته پس از گذراندن دوره سم زدایی و روان درمانی تاکید کرده است. آیتی با بیان اینکه به طور معمول 50 درصد از معتادان پذیرش شده در این مراکز نگهداری ماده های 15 و 16 و حتی زندان ها یک حرفه کاری را بلد هستند، تصریح کرد: آنچه که مهم است، این است که پس از حرفه آموزی به آنان، امکان جذب آنها برای اشتغال در سطح جامعه فراهم باشد. وی گفت: در این راستا، باید بسته های حمایتی، پشتوانه ای و تشویقی تعریف شده و آماده سازی شده ای مد نظر قرار بگیرند تا کارفرمایان و پیمانکاران نسبت به جذب معتادان بهبود یافته به عنوان نیروی کار تمایل داشته باشند. این مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها حمایت قانونی برای ایجاد انگیزه در پیمانکاران و کارفرمایان به منظور جذب معتادان بهبود یافته حمایت بیمه ای است که دولت حق بیمه معتادان بهبود یافته به کار گرفته شده را می پردازد و این در حالی است که بسته های حمایتی باید بیش از این باشد تا پیمانکاران و کارفرمایان در همراهی با این هدف، انگیزه بیشتری داشته باشند. وی اعلام کرد: در خراسان شمالی طی سال گذشته 22 معتاد بهبود یافته مرد و طی شش ماهه نخست امسال نیز 17 معتاد بهبود یافته مرد در کارگاه های استان جذب کار شدند. آیتی افزود: این معتادان بهبود یافته دوره سم زدایی و درمان خود را در مراکز ماده های 15 و 16 همچنین کلینیک های ترک اعتیاد استان پشت سر گذاشته اند.  اجرای طرح یاری گران زندگی در سطح 60 درصد از مدارس استان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود با تاکید بر این نکته که مسئله اعتیاد و شیوع آن باید به یک دغدغه اجتماعی در کشور تبدیل شود، اذعان کرد: تا به کنون روش مقابله ای نتوانسته است که از شیوع اعتیاد در سطح جامعه جلوگیری کند. آیتی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مبتنی بر نتایج به دست آمده از اقدامات مقابله ای نسبت به جلوگیری از شیوع مصرف مواد مخدر در کشور، رویکرد پیشگیری و فرهنگی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. وی عنوان کرد: در این راستا، ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در سال 98 تفاهم نامه ای را با اداره کل آموزش و پرورش استان در زمینه اجرای طرح یاری گران زندگی در قالب ارائه آموزش های مهارت زندگی و آشنایی با آسیب های اجتماعی به دانش آموزان استان را امضا کرد تا با هدف پیشگیری از شیوع اعتیاد در دستور کار قرار بگیرد. وی گفت: طرح یاری گران زندگی در سطح 60 درصد از مدارس استان در حال اجرا است که البته طی این مدت به علت شیوع بیماری کرونا از طریق فضای آموزشی شاد برای دانش آموزان ارائه می شود. آیتی همچنین به اجرای طرح یاری گران زندگی در سطح دانشگاه ها نیز گفت: با توجه به اینکه هنوز اجرای این طرح در دانشگاه ها در قالب آموزش به عنوان یک واحد درس عمومی برای دانشجویان به قانون تبدیل نشده است، در حال حاضر در استان اجرای این طرح فقط در دانشگاه بجنورد اجرایی می شود که مربیان این طرح، دانشجویان آموزش دیده هستند.

ادارات برای مقابله با شیوع اعتیاد پای کار بیایند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در ادامه خاطر نشان کرد: در راستای این رویکرد پیشگیری و فرهنگی مبارزه با شیوع مواد مخدر با صدا و سیمای استان نیز تفاهم نامه ای مبنی بر تولید 60 برنامه با رویکرد اعتیاد به منظور اطلاع رسانی به خانواده ها منعقد شده است. آیتی همچنین یادآور شد: انتظار است که ادارات نیز در زمینه جلوگیری از شیوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر در سطح جامعه دغدغه داشته باشند. وی گفت: به طور مثال اداره کل ورزش و جوانان استان بهتر است که فضاهای ورزشی را در محلات حاشیه نشین ایجاد کند و شهرداری نیز نسبت به بهبود مبلمان شهری در این محلات اقدام کنند. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در خاتمه تصریح کرد: جامعه باید نسبت به بهبود و درمان معتادان احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشند. آیتی گفت: جامعه نباید معتادان را ترد کند بلکه با پذیرش شرایط و وضعیت آنها بر درمان و بهبود آنها به دولت کمک کنند.

انتهای پیام /