سه‌شنبه 10 مهر 1403

اصلاح‌طلبان را برای 1400 نمی شود حذف کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اصلاح‌طلبان را برای 1400 نمی شود حذف کرد

تهران - ایرنا - مشاور سابق رئیس جمهور گفت: سیاست‌ورزی این است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تلاش کنند نظام را تقویت کنند و اصلاح‌طلبان برای دفاع از نظام باید در انتخابات شرکت کنند. آنها نباید با نظام و صندوق‌ها قهر کنند و باید در نظر بگیرند در آن سوی مرزها آمریکا از همه نظر کشور را تحریم می‌کند با این وجود انقلابیون متدین نباید نظام را تضعیف کنند و انتخابات را تحریم کنند. اصلاح‌طلبان...

در گفت و گوی روزنامه آرمان ملی با اکبر ترکان، می خوانیم: پس از پیروزی بدون رقیب اصولگرایان در انتخابات مجلس، طرفداران و فعالان این جریان آن را پیروزی بدون مثال و مشارکت حداکثری مردم خواندند، این در حالی است که آمارها خبر از مشارکت حداقلی مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس می‌دهد. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز غلامرضا مصباحی مقدم در این باره معتقد است: خیلی روشن است که سبد رای اصولگرایان بیشتر شده است. 16 میلیون رای اصولگرایان در سال 96 را باید رأی سنتی تلقی کرد. مقداری از این 16 میلیون بیشتر از رای سنتی بود اما عمده آن را باید رای سنتی اصولگرایان به حساب آورد مابه تفاوت 16 میلیون رای در انتخابات 96 و 24 میلیون رایی که در این انتخابات به صندوق‌ها ریخته شد افزوده‌ای است که اصولگرایان به دست آوردند.

اصولگرایان در 1400 هم برنده هستند؟

مصباحی مقدم تاکید دارد احتمال اینکه بدنه رای اصولگرایان تا سال 1400 هم حفظ شود و این پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هم شامل حال آنها شود زیاد است، او دراین باره گفته است: با توجه به فاصله نسبتا کمی که با انتخابات ریاست جمهوری داریم تصور می‌کنم که اگر در مجلس یازدهم مجموعه ای که از اصولگرایان به مجلس راه پیدا کرده اند بتوانند به خوبی وعده‌های خود را دنبال کنند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم باید مشابه انتخابات مجلس باشد. اما اصلاح‌طلبان معتقد هستند پیروزی اصولگرایان در انتخابات ناشی از عدم اقبال جامعه به جریان اصلاحات نبود و صرفا به دلیل رد صلاحیت گسترده چهره‌های شاخص این جریان، آنها مست این پیروزی شدند. اکبر ترکان مشاور سابق رئیس جمهور در این خصوص می‌گوید: اصلاح‌طلبان می‌گویند در 220 حوزه کاندیدا نداشته‌اند و کاندیداهای آنها تایید نشده‌اند بنابراین در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه دو اصولگرا با یکدیگر رقابت کردند که هر کدام از آنها برنده میدان شود به حال آنها فرقی ندارد این شیوه پیروزی این دوره جریان اصولگرا بوده است و مبارکشان باشد، آنها راست می‌گویند اگر انتخابات 1400 هم به همین روش برگزار شود آنها پیروز میدان می‌شوند، در واقع اگر با همین همکاری شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت کنند بازهم پیروز میدان می‌شوند. او معتقد است: اصلاحات هیچ راهی ندارد و شورای نگهبان در 1400 هم به همین روشی عمل می‌کند که امسال هم آن را مبنی قرار داد.

اقبال جامعه به جریان اصلاحات

ترکان با تاکید براینکه مشارکت در انتخابات 1400 هم به همین میزان خواهد بود، گفت: اما نباید انتظار نتیجه متفاوتی از انتخابات 1400 از نظر مشارکت داشته باشیم و حضور مردم در آن انتخابات هم به همین میزان فعلی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه باید برای حفظ اصل نظام در انتخابات شرکت کنیم تاکید کرد: وظیفه ما این است که وضعیت نظام را در فشار فعلی درک کنیم و کسانی که به انقلاب علاقه مند هستند باید در هر شرایطی پای صندوق‌های رای بیایند تا دچار خود تحریمی نشویم. ترکان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان هنوز هم در جامعه با اقبال عمومی مردم مواجه هستند، گفت: اصلاح‌طلبان عقبه اجتماعی خود را از دست نداده‌اند و همان‌هایی که در انتخابات 88 شرکت کردند هنوز هم به رای خود معتقد هستند همان تعدادی که رای داده‌اند هنوز هم از عقبه اجتماعی اصلاح‌طلبان هستند. ترکان معتقد است که اقبال عمومی جریان اصلاحات هنوز هم با سال 88 برابری می‌کند و آمار مبنی بر افت سرمایه اجتماعی این جریان را غلط می‌خواند. او تصریح کرد: از اصلاح‌طلبانی که سال 88 رای داده‌اند کسی را سراغ دارید که امروز طرفدار احمدی نژاد باشد؟ بنابراین جمعیت اصلاح‌طلبان هنوز هم همان میزان سال 88 است.

منبع: روزنامه آرمان امروز *س_برچسب‌ها_س*