شنبه 8 اردیبهشت 1403

اضافه شدن 98 رده سلولی و نمونه بافتی به کلکسیون بانک سلول‌های انسانی و جانوری

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
اضافه شدن 98 رده سلولی و نمونه بافتی به کلکسیون بانک سلول‌های انسانی و جانوری

بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) موفق به تولید، ثبت، نگهداری، کنترل کیفی و ذخیره‌سازی 98 رده سلولی و نمونه بافتی جدید شده است.

به گزارش ایسنا، اطلاعات شناسنامه‌ای نمونه‌های فوق از شماره IBRC C11339 تا شماره IBRC C11437 در فهرست رده‌های سلولی بانک درج شده و این نمونه‌ها به محققان، اساتید و دانشجویان متقاضی ارائه می‌شوند.

دکتر عبدالرضا دانشور آملی گفت: نمونه‌های جدید فوق شامل رده‌های سلولی بنیادی، استاندارد تحقیقاتی، دستکاری ژنتیکی و نامیرا شده، GFP مثبت، رده سلولی از جوجه و بلدرچین و... هستند. همچنین نمونه‌های بافتی شامل بافت بیضه از حیوانات آزمایشگاهی (موش و رت)، گاو، گوسفند و افراد مرگ مغزی شده، نیز جمع‌آوری و در فهرست نمونه‌های قابل ارائه بانک سلولی قرار گرفته است.

دانشور افزود: با توجه به فقدان نمونه بافت های جنسی در بانک سلولی و اهمیت این نوع نمونه‌ها در تحقیقات زیستی حوزه‌های بیولوژی، تکوین جنین، ناباروری، سم‌شناسی، داروسازی و تقاضای محققان کشور، این مجموعه با هدف ارائه مجموعه سلولی به صورت کشت نیافته از بافت بیضه انسان و پستانداران جمع‌آوری شده است.

مدیر بانک سلولی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک سلول‌های انسانی و جانوری توانسته است با گذشت یک دهه از فعالیت خویش، با تلاش و پشتکار جهادی نیروهای متخصص، بیش از 1400 رده سلولی انسانی، جانوری، بنیادی مزانشیمی، تحقیقاتی و لنفوبلاستوئیدی و رده‌های مورد استفاده در تولیدات زیست فناوری را به محققین و مراکز پژوهشی عرضه نماید. همچنین این بانک، مجموعه‌ای از توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در حوزه علوم سلولی و زیست فناوری، کنترل کیفی، تعیین هویت و خدمات تخصصی جانوری را برای تأمین نیاز مراکز علمی، دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی کشور، فراهم کرده و توانسته بستری برای ارتباط و تعامل علمی با مراکز و بانک‌های مرتبط و معتبر بین‌المللی ایجاد نماید.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، بانک سلول‌های انسانی و جانوری پرچمدار ارائه خدمات پیشرفته از جمله کنترل کیفی و تایید هویت رده‌های سلولی بنیادی انسانی و جانوری، بررسی آپوپتوز به کمک سنجش AA-7 و AnV-FITC، بررسی آلودگی نمونه‌های کشت سلولی، دستکاری ژنتیکی سلول‌ها، تشخیص گونه‌های جانوری و تأیید عدم اختلاط رده‌های سلولی به روش Multiplex PCR، بررسی اثر ژنوتوکسیسیتی با آزمون MTT، خدمات Real time و وسترن بلات و دهها خدمت تخصصی و فوق تخصصی دیگر است.

انتهای پیام