شنبه 14 مهر 1403

اطلاعات خواندنی از فانتوم های اسکورت مقامات + مشخصات موشک‌های آماده به شلیک اف4+ عکس

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
اطلاعات خواندنی از فانتوم های اسکورت مقامات + مشخصات موشک‌های آماده به شلیک اف4+ عکس

فانتوم‌های اورهال شده ایران همچنان نقش اصلی در رزمایش‌های هوایی و اسکورت مقامات ایفا می‌کنند. موشک‌های حساس به گرمای این فانتوم‌ها قادرند جنگنده‌های متخاصم را منهدم کنند. گروه سیاسی: در جریان سفر چهارشنبه و پنج‌شنبه مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم به قطر، 3 فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش، هواپیمای رئیس‌جمهور را اسکورت کردند. مسعود پزشکیان با خلبان یکی از این جنگنده‌ها نیز گفت‌وگو داشت....

گروه سیاسی: در جریان سفر چهارشنبه و پنج‌شنبه مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم به قطر، 3 فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش، هواپیمای رئیس‌جمهور را اسکورت کردند. مسعود پزشکیان با خلبان یکی از این جنگنده‌ها نیز گفت‌وگو داشت. اما این جنگنده‌ها از چه نوع بودند و برای دفع چه تهدیداتی در اسکورت هوایی مناسب هستند؟

براساس اطلاعات اولیه گفت‌وگوی پزشکیان با خلبان یکی از جنگنده‌ها، این پرنده‌ها از پایگاه هشتم شکاری اصفهان به اسکورت هواپیمای رئیس‌جمهور پیوسته بودند.

ویدئوی منتشر شده از این پرواز، جنگنده فانتوم‌های اف4 سری ای (E) نیروی هوایی ارتش را به تصویر می‌کشد که مجهز به برخی مهمات هوا به هوا برای تامین امنیت پرواز پزشکیان به مقصد قطر بودند.

اف4 فانتوم سری E یک جنگنده قدرتمند و قابل اعتماد در طول سال‌های خدمت در نیروی هوایی ایران بوده است و از آن به‌عنوان ستوان فقرات نیروی هوایی ایران نیز یاد می‌شود.

اف4 فانتوم سری E در طول جنگ ایران و عراق به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت و نقش چشمگیری در انهدام جنگنده‌های عراقی در طول جنگ 8 ساله ایفا کرده است.

اما در مورد پرکاربردترین موشک‌های مورد استفاده در این جنگنده از جمله در پرواز اسکورت پزشکیان چه اطلاعاتی در دسترس است و تسلیحات این پرواز برای مقابله با چه اهدافی بودند؟

تصاویر منتشر شده از جنگنده‌های به پرواز در آمده در اسکورت رئیس دولت چهاردهم، مجهز بودن جنگنده‌ها به موشک‌های هوا به هوا را نشان می‌دهد. این موشک‌ها حساس به حرارت هستند و قادرند تهدیدات هوایی را از فاصله چند ده‌کیلومتری شناسایی و منهدم کنند.

موشک هوا به هوای سایدواندر AIM-9J

موشک‌های هوا به هوای فروسرخ سایدواندر AIM-9J نخستین و فراوان‌ترین سلاح‌های هدایت‌شونده هواپرتاب ارتش در بکارگیری این فانتوم‌ها بوده است.

بررسی تصاویر جنگنده‌های به پرواز درآمده در اسکورت سفر پزشکیان، موشک‌های محمول این جنگنده‌ها را از سری موشک‌های AIM-9J سایدوایندر معرفی می‌کند که یکی از تسلیحات اصلی نصب شده بر روی جنگنده‌های اف4 فانتوم است. این موشک‌های هوا به هوای کوتاه‌برد، با استفاده از سیستم هدایت فروسرخ، اهداف هوایی را شناسایی و منهدم می‌کنند.

مشخصات کلی موشک‌های AIM-9J، در برخی منابع برد 1 تا 35.4 کیلومتر و وزن 85.3 کیلوگرم عنوان شده است

نحوه هدف‌گیری موشک‌های سایدواندر

موشک‌های سایندواندر سری AIM-9J با استفاده از یک حسگر گرمای اجسام را تشخیص دهد. این حسگر شبیه چشمی عمل می‌کند که قادر است گرم‌ترین گرم‌ترین شیء اطراف خود را تشخیص دهد. وقتی یک هواپیمای دشمن در آسمان پرواز می‌کند، موتور آن گرمای زیادی تولید می‌کند. حسگر موشک این گرما را تشخیص می‌دهد و موشک را به سمت آن هدایت می‌کند. این موشک با استفاده از بالک‌های کوچک خود مسیر خود را تنظیم می‌کند تا همیشه به سمت گرم‌ترین نقطه حرکت کند. وقتی موشک به هدف نزدیک شد، سرجنگی آن منفجر شده و ترکش‌های آن باعث نابودی هدف می‌شود.

چه اهدافی قابل انهدام هستند؟

موشک‌های سایندواندر سری جی برای انهدام جنگنده‌های دشمن، هلی‌کوپترها و پهپادها کاربرد دارد.

برخی انواع این موشک‌ها از سوی صنایع نظامی و دفاعی ایران برای انهدام اهداف زمینی نیز توسعه داده شده‌اند، بالگردهای ایران قادر به حمل آنها شده‌اند و ضدزره عمل می‌کنند.

--> هم اکنون دیگران می خوانند

بیشتر بخوانید

اطلاعات خواندنی از فانتوم های اسکورت مقامات + مشخصات موشک‌های آماده به شلیک اف4+ عکس 2
اطلاعات خواندنی از فانتوم های اسکورت مقامات + مشخصات موشک‌های آماده به شلیک اف4+ عکس 3
اطلاعات خواندنی از فانتوم های اسکورت مقامات + مشخصات موشک‌های آماده به شلیک اف4+ عکس 4