پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

افزایش نرخ کرایه تاکسی؛ اسنپ و تپسی هم گران شدند؛ خبر خوب برای رانندگان اسنپ

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
افزایش نرخ کرایه تاکسی؛ اسنپ و تپسی هم گران شدند؛ خبر خوب برای رانندگان اسنپ

براساس اعلام رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از اول اردیبهشت ماه نرخ کرایه تاکسی ها حداکثر 45 درصد رشد خواهد داشت؛ رشدی که به گفته رانندگان تاکسی های گردشی و تلفنی نصیب رانندگان تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی خواهد شد. با شروع سال جدید رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ، در اعتراض به نقض حقوقشان به ویژه در طول یک سال گذشته طی چندین اطلاعیه که در گروه‌های مجازی...

با شروع سال جدید رانندگان تاکسی اینترنتی اسنپ، در اعتراض به نقض حقوقشان به ویژه در طول یک سال گذشته طی چندین اطلاعیه که در گروه‌های مجازی رانندگان اسنپ منتشر می‌شود، خواستار اعتراض برای رسیدن به حق و حقوق شان بودند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که در گروه‌های این رانندگان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است: این رانندگان به دلیل عدم تخصیص سهمیه بنزین، دریافت مبالغ بالا تحت عنوان "حق کمیسیون" و همچنین، کرایه‌های ناچیز در شرایط شغلی و معیشتی بسیار دشواری قرار دارند. به گفته این معترضان، نرخ کرایه آنها بر اساس بنزین هزار و پانصد تومانی تعریف شده که در یک سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند و، اما در مقابل، حق کمیسیون آنها به میزان 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.

رانندگان معترض مدعی هستند با کسر هزینه‌ها، درآمد روزانه آنها به حدی کاهش یافته که قادر به خرید کالا‌های اساسی نیستند و شرکت اسنپ، نیز با فروش اقلامی از قبیل روغن ماشین و قطعات خودرو با قیمت‌های غیرواقعی و کیفیت پایین، در حال بهره‌کشی از آنها است. بسیاری از راننده‌ها نیز به حذف دکمه عجله دارم انتقاد داشتند.

 افزایش نرخ کرایه تاکسی به جیب اسنپ و تپسی می رود!

براساس اعلام رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از اول اردیبهشت ماه نرخ کرایه تاکسی ها حداکثر 45 درصد رشد خواهد داشت؛ رشدی که به گفته رانندگان تاکسی های گردشی و تلفنی نصیب رانندگان تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی خواهد شد.

حسن پورناظری، عضو انجمن صدای تاکسیرانان تهران با اشاره به این موضوع گفت: سال گذشته نیز نرخ کرایه تاکسی ها 45 درصد افزایش یافت اما تنها رانندگان تاکسی های خطی موفق به دریافت این مبلغ از شهروندان شدندو رانندگان تاکسی های گردشی و تلفنی از این افزایشی بی نصیب ماندند.

این فعال صنفی تاکسیرانی توضیح داد: ما مخالف افزایش نرخ کرایه ها هستیم؛ چون این رشد قیمتی مسافران ما را گرفته و این افزایش نرخ به جیب رانندگان تاکسی های اینترنتی می رود. اگر خود را جای مسافران بگذاریم این افزایش نرخ سبب گرایش آنان به استفاده از تاکسی های اینترنتی و سایر مدهای حمل ونقل شهری می شود بنابراین ضرر و زیان ما بیشتر از 45درصدی است که برای نرخ کرایه تاکسی در سال جاری اعلام شده است.

پورناظری خاطرنشان کرد: متاسفانه نرخ تاکسی های تلفنی و گردشی را اسنپ و تپسی تعیین می کند و نرخ مصوب کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران پذیرفته نیست.

بر اساس مصلحت است نه قانون!

وی با اشاره به اینکه مرجعی درباره قانونی بودن اسنپ و تپسی به ما پاسخ شفافی نمی دهد گفت: طبق ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل عمومی، حمل و نقل مسافر بر عهده شهرداری است و بر طبق ماده 203 آیین نامه راهنمایی و رانندگی حمل مسافر با پلاک شخصی ممنوع است. اما نمی دانیم تاکسی های اینترنتی با پلاک شخصی برپایه چه قانونی در حال فعالیت است و آنچه عقل می گوید این است که بر اساس مصلحت است نه قانون!

پورناظری تاکید کرد: ما مخالف تاکسی های اینترنتی نیستیم. ما با تکنولوژی جدید در حمل و نقل عمومی موافقیم و قایل به بهره برداری از سیستم های برخط هستیم منتها در چارچوب قانون تا بتوانیم رقابتی سالم را در کنار یکدیگر داشته باشیم.

حمایتی از رانندگان تاکسی نمی شود

پورناظری خاطرنشان کرد: گرچه گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو شامل همه دارندگان خودرو می شود اما با توجه به میزان استهلاک تاکسی های شهری، رانندگان تاکسی با هزینه های همیشگی تعویض روغن موتور و لاستیک و... آنهم با نوسانات لحظه ای قیمت ارز رو به رو هستند این در شرایطی است که هیچ حمایتی از سوی نهادها و سازمان های مربوطه صورت نمی گیرد و این هزینه های سرسام آور شرایط معیشتی رانندگان را با چالش های جدی مواجه ساخته است. متاسفانه رانندگان تاکسی در زمینه خرید لاستیک نیز با توجه به سیستم موجود غالبا با مشکل مواجه اند و هیچ فرقی میان آنها و مالکان خودروهای شخصی برای تامین لاستیک موردنیازشان وجود ندارد.

در ادامه برخی پیام‌ها رانندگان اسنپ درباره مشکلاتشان را می‌خوانیم: 

کاربری به نام سجاد که از سفیران اسنپ است نوشته: «اسنپ اولش خوب بود خیلی خوب هم پاسخگو بودم، اما الا وصل کردن تلفن گویا هیچی تو دستت نیس... من یه پاداش برام واریز نشد هر چه زنگ زدیم فقط تلفن گویا و متاسفانه من شهرستان هستم و دسترسی ب دفتر اسنپ ندارم و متاسفانه پاداش رو هاپولی کردن و من هم دستم به هیچ جا بند نیست.»

راننده دیگری به نام احمد نوشته: «از زمان تاسیس اسنپ تا الآن سطح عمومی قیمت‌ها چند برابر شده؟ و همین طور قیمت کرایه‌های اسنپ چند برابر شده؟ جواب: سطح عمومی قیمت‌ها 17 تا 18 برابر شده. اما قیمت کرایه‌های اسنپ حد اکثر (پر پرش) 6 برابر شده. آن موقع می‌گفتند اسنپ به خاطر ارزان بودن نرخ کرایه هاش سایر ناوگان مسافر کشی را بر شکست کرده ویادمان هست قبل از تاسیس اسنپ هر سال چند برابر تورم نرخ کرایه‌ها را بالا می‌بردند واین موضوع دغدعه مردم و مسئولین بود حالا که تورم % 400 درصد از نرخ کرایه‌های اسنپ طی 7 تا 8 سال پیشی گرفته باز با این وجود نسبت به نرخ کرایه اسنپ اعتراض می‌شود مثلاً نرخ کرایه‌ها چقدر عقب‌تر از نرخ تورم باشد مسئولین راضی می‌شوند. اگر به قافله‌ی تورم نگاه بیندازید کرایه‌های اسنپ عقب‌ترین است چرا جلوی علم دار‌های تورم گرفته نمی‌شود. اگر قصدتان کند کردن سرعت قافله‌ی تورم هست متوقف کردن عقب‌ترین عضو قافله نمی‌تواند قافله را نگه دارد»

راننده دیگری به نام علی نیز از پدید‌ه‌ای نوشته که گویا برای بسیاری از راننده‌های اسنپ اتفاق افتاده است: «من در شهری زندگی میکنم که بارهاو بار‌ها بوده مسافر پیاده شد فرار کرد کرایه نداد به اسنپ زنگ زدم گفت براش فاکتور میزنم دفعه دیگه هزینشو بده خدامیدونه تا الان بین اون بیست نفر که همچین اتفاقی افتاده برام شایدم بیشتر بیست نفر درکل یک نفرشون هم هزینش برنگشته ولی حضرات اسنپ کمیسیونش رو برداشته، چون مهم نیست منه راننده به کرایم رسیدم یا نه». چندین پیام مشابه اتفاقی که برای علی افتاده، دیگران نیز روایت کرده بودند که جای تامل داشت.

در سوی دیگر نیز برخی مسافران نسبت به بالا بودن کرایه اسنپ گلایه کرده‌اند. آنها می‌گوید، اگر اسنپ از کمیسیون خود را کم کند، شاید بتواند همزمان رضایت راننده و مسافر را جلب کند.

کرایه‌ها نه تنها کم نیست که کمرشکن شده است!

در همین زمینه مسافری به نام علی با انتقاد از گلایه‌های راننده‌های اسنپ نوشته است: «هرجور هم حساب کنیم کرایه‌ها نسبت به استهلاک و بنزین و کمیسیون انقدری هست که بالای پنجاه درصد مخارج، درآمد هست. شما‌ها تو این دوسالی که کرایه‌ها زیاد شده بود عادت کردید با چند سفر در روز بارتونو ببندید. نه عزیزانم کار کردن اینجوری نیست. حالا کرایه‌ها درست شده ناراحتید که چرا مفت در نمیارید. خب برید کار کنید این همه کار. شما میخواین تو ماشین بشینین پول دربیارین وگرنه کارمندی و کارگری زیاده بیمه و مزایا هم چه کم چه زباد بلاخره داره.»

کاربر دیگری نوشته است: «سلام بزرگوار از دیدگاه مسافر هم به این مطلب خدایی توجه کرده اید.. ما هم باید این مبلغ را پرداخت کنیم مشتی دو الی سه کیلومتر از منزل مادر تا منزل خودم قبلا 25هزارتومان بوده حالا شده 47 هراز تومان بازم می‌گید برای شما صرف ندارد پس ما چطور باید این مبلغ را پرداخت کنیم شما فقط خودتان را روایت میکنید.. شما درخدمت مسافر هستید در صورتی که ما را برده می‌دانید و مسافر باید تمام مخارج ماشین و وقت شما را بدهد و خرج مایحتاج منزل شما را بدهد آن وقت شما راضی هستید. ایرادی ندارد مخارج ما را باید کی حساب کند... مشتی...»

در جدال داغ بین مسافر و راننده زیر خبری که هفته گذشته زی‌سان منتشر کرد، طرفداران اسنپ نیز کم نبودند. مثلا شخصی به نام نامدار برای زی‌سان نوشته است: «بحث عرضه و تقاضا است. توی تمام دنیا همینطوره. کرایه اگر کم بود قبول نکنید. مجبور میشه برنامه زیادش کنه. شب عید مسیر کوتاه 100 تومن بود. بخاطر عرضه و تقاضا. تا کرج 350 تومن هم اسنپ گرفت. حالا تو عید مسافر کمه ممکنه همون مسیر رو بزنه 140 تومن. اگر نمیصرفه کار نکنید. اگر هم کرونه مسافر‌ها با وسیله دیگه‌ای میرن. زوری که نیست. این برنامه برای کسانی خوبه که طرف از سر کارش میخواد بره خونه یه مسافر هم سر راه ببره که هم شهر شلوغ نشه و هم پول بنزینش در بیاد. باز هم دم اسنپ و تپ سی گرم»

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

افزایش نرخ کرایه تاکسی؛ اسنپ و تپسی هم گران شدند؛ خبر خوب برای رانندگان اسنپ 2