پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

افزایش وابستگی اتحادیه اروپا به نفت خام خاورمیانه

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
افزایش وابستگی اتحادیه اروپا به نفت خام خاورمیانه
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت خام کشورهای خاورمیانه به اتحادیه اروپا 90 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش‌یافته است. اروپا تلاش می‌کند نفت روسیه را به‌خاطر تحریم‌ها کنار بگذارد.

اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد صادرات نفت این منطقه به اروپا نسبت‌به سال قبل تقریباً 2 برابر شده‌است. در 3 هفته اول ماه جاری میلادی، بیش‌از 1 میلیون بشکه در روز نفت خاورمیانه از طریق خط لوله سومد در مصر به اتحادیه اروپا صادر شده‌است که بیشتر آن از عربستان می‌آید. 1.2 میلیون بشکه دیگر هم از طریق کانال سوئز صادر شده که بیشتر آن متعلق به عراق است.

بلومبرگ تخمین می‌زند این مقدار 90 درصد بیشتر از واردات نفت اتحادیه اروپا از خاورمیانه در ژانویه، یعنی یک ماه قبل‌از آغاز حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو است. اتحادیه اروپا در اوایل ماه ژوئن تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد که شامل تحریم واردات نفت دریایی این کشور هم می‌شود. مسکو در پاسخ به این تحریم‌ها نفت خود را ارزان کرد که باعث شد به‌سرعت توسط هند و چین خریداری شود. این دو کشور خرید نفت روسیه را طی چند ماه گذشته افزایش داده‌اند. درحالی‌که تصور می‌شود اتحادیه اروپا جایگزین نفت روسیه را در خاورمیانه یافته‌است، تحلیلگران درمورد پیام های تحریم نفتی روسیه که در پایان سال جاری میلادی اجرایی می‌شود هشدار داده‌اند. بخشی از این تحریم‌ها شامل ممنوعیت بیمه کشتی‌هایی می‌شود که نفت روسیه را حمل می‌کنند. این ممنوعیت برای کل کشتی‌های حامل نفت مشکل ایجاد کرده و رقابت برای نفت خاورمیانه را افزایش می‌دهد.