شنبه 16 تیر 1403

افزایش 10 برابری بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی در بیمارستان محمد کرمانشاهی / اورژانس اطفال در بیمارستان امام رضا فعال شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
افزایش 10 برابری بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی در بیمارستان محمد کرمانشاهی / اورژانس اطفال در بیمارستان امام رضا فعال شد

پرویز صوفیوند گفت: آمار بیماران با علائم تنفسی و آنفلوانزا مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی اکنون به بالای 20 هزار نفر رسیده که از رشد 10 برابری حکایت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرویز صوفیوند در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: امسال شروع پاییز با شیوع آنفلوانزا همراه بود که به دنبال بازگشایی مدارس و قرار گرفتن در اجتماعات، احتمال انتقال این بیماری افزایش یافته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اکنون بیماری آنفلوانزا در خانواده ها و میان دانش آموزان شایع شده به گونه ای که این روزها در اوج شیوع آن قرار داریم.

صوفیوند تصریح کرد: دوسال پیش به دلیل شیوع کرونا و استفاده مردم از ماسک و همچنین رعایت نکات بهداشتی، موارد شیوع آنفلوانزا پایین بود اما اکنون به دلیل کمرنگ تر شدن شیوه نامه های بهداشتی شاهد طغیان این بیماری هستیم.

وی عنوان کرد: اورژانس های بیمارستانها به ویژه در بخش اطفال و در بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی به عنوان بیمارستان تخصصی کودکان روزهای بسیار سختی سپری می شود هرچند که روزهای پایانی هفته پیش آمار بیماران در این مرکز بسیار افزایش یافت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در همین فصل آمار بیماران با علائم تنفسی و آنفلوانزا مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی حدود 200 نفر بود که اکنون به بالای 20 هزار نفر رسیده که از رشد 10 برابری حکایت دارد.

صوفیوند تصریح کرد: به دنبال افزایش مراجعات به بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی، با ترخیص بیماران غیراورژانسی اورژانس اطفال را در بیمارستان امام رضا (ع) فعال کرده ایم.

وی با تاکید بر ضرورت همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی، افزود: در بیمارستان های امام رضا (ع) و بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی متخصص اطفال حضور دارد و مردم می توانند برای دریافت خدمات به این بیمارستانها مراجعه کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: امیدواریم طی روزهای آینده با رعایت مسائل بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و شستشوی دستها آمار شیوع ویروس آنفلوانزا کاهش یابد.

آنتی بیوتیک هیچ جایگاهی در درمان ابتدایی آنفلوانزا ندارد

صوفیوند با تاکید بر ضرورت پرهیز از مصرف بی رویه آنتی بیوتیکها، خاطرنشان کرد: از آنجا که آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است آنتی بیوتیک هیچ جایگاهی در درمان آن ندارد بلکه تنها در مواردی که بیماری طولانی شده ممکن است فرد به عفونت میکروبی مبتلا شود اما در روزهای ابتدایی بیماری نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

وی علائم ابتلا به بیماری آنفلوانزا را دردهای استخوانی و عضلانی، گلودرد و ترشحات آبکی دانست و افزود: در صورت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باید پزشکان متخصص پس از انجام معاینه نسبت به تجویز آن اقدام کنند برهمین مبنا از مردم تقاضا داریم از مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها بپرهیزند زیرا سبب ایجاد مقاومت های میکروبی و بروز مشکلاتی در آینده می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مشکلی از نظر تامین آنتی بیوتیک در بیمارستان‌های کرمانشاه نداریم و البته شمار بسیار کمی از افراد مبتلا به آنفلوانزا در بیمارستان‌ها بستری می شوند که در صورت ابتلا به عفونت‌های میکروبی نیازمند مصرف آنتی بیوتیک خواهند بود.

صوفیوند خاطرنشان کرد: آمار بیماران بستری مبتلا به ویروس آنفلوانزا بسیار پایین است و پس از دو روز ترخیص می شوند.

وی افزود: بهترین درمان برای بیماران مبتلا به آنفلوانزا داشتن استراحت، مصرف مایعات گرم و استفاده از مسکن هایی نظیر استامینوفن برای کاهش علائم تب و دردهای عضلانی است.

صوفیوند تصریح کرد: بیمارستان ها در روزهای شیوع کرونا با حجم بالای بیماران بستری هم آمادگی داشتند درنتیجه اگر حوادث قبلی رخ دهد بیمارستانها تجربه دارند و کارکنان بهداشتی، پزشکان و پرستاران هم آماده انجام وظیفه هستند برهمین مبنا در این رابطه نگرانی وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که شمار بیماران مبتلا به کرونا و آنفلوانزا افزایش نیابد و افزود: اگر همگان اصول ساده استفاده از ماسک را رعایت کنند شایع افزایش شیوع بیماری های تنفسی نخواهیم بود.

صوفیوند با بیان اینکه افراد دارای علائم سرماخوردگی از مراجعه به مکان‌های جمعی بپرهیزند، خاطرنشان کرد: دانش آموزان مبتلا به آنفلوانزا چند روزی در منزل استراحت کنند تا هم کلاسی هایشان مبتلا نشوند و افراد کارمند هم در صورت داشتن علائمی با نظر پزشک مرخصی استعلاجی دریافت کنند.

وی افزود: امیدواریم درخصوص پوشش بیماران ویروسی به ویژه کرونا و آنفلوانزا مجبور به استفاده وسیع از بیمارستان ها نشویم البته اکنون نیز وضعیت بدی نداریم اما توصیه می کنیم افرادی که دوزهای دوم و سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده اند نسبت به تزریق آن اقدام کنند تا در موج های بعدی توانایی مقابله داشته باشند.

صوفیوند گفت: مهمترین توصیه رعایت مسائل بهداشتی ساده مبنی بر فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است همچنین افراد دارای علامت از شرکت در اجتماعات بپرهیزند.

جولان آنفلوانزا با کنار گذاشتن ماسک

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با بیان اینکه اکنون با کنار گذاشتن ماسک شاهد جولان آنفلوانزا هستیم، خاطرنشان کرد: احتمال انتقال آنفلوانزا نسبت به کرونا به ویژه در صورت استفاده از ماسک و شستشوی دستها بسیار کمتر است.

انتهای پیام /