دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

افزایش 62 درصدی کتاب‌های کودک در بهمن ماه

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
افزایش 62 درصدی کتاب‌های کودک در بهمن ماه

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بر اساس آمار موضوعی کتاب‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران در بهمن ماه سال جاری، یازده هزار و 955 عنوان کتاب از سوی هزار و 562 ناشر منتشر شده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته با 9هزار و 832 عنوان کتاب، 22 درصد افزایش داشته است.

تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان در ماه گذشته (بهمن 1402) از سایر موضوعات پیشی گرفته است و با انتشار 2 هزار و 756 نسخه در صدر فهرست قرار دارد و نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته با هزار و 696 عنوان کتاب افزایش 62 درصدی را ثبت کرده است. پس از آن موضوعات کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی، علوم عملی و دین قرار گرفته‌اند. کمترین عناوین منتشره نیز به حوزه علوم طبیعی و ریاضیات اختصاص دارد. همچنین تعداد کتاب‌های منتشر شده با موضوع دین و زبان در بهمن ماه سال جاری نسبت به بهمن ماه سال گذشته به ترتیب 54 و 38 درصد افزایش داشته‌اند.

از تعداد کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان در این ماه هزار و 386 عنوان تالیف و مابقی ترجمه و 2هزار و 81 عنوان از این کتاب‌ها در تهران و مابقی در سایر استان‌ها چاپ شده‌اند. در حوزه کودک و نوجوان، هزار و 193 نسخه از کتاب‌ها چاپ اول و هزار و 563 نسخه نیز تجدید چاپ بوده‌اند.

از میان مجموع کتاب‌های منتشره در بهمن ماه سال جاری، 8 هزار و 378 اثر تالیف و 3 هزار و 577 اثر ترجمه بوده‌اند که در موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی، ادبیات و دین بیشترین میزان تالیف صورت گرفته است. موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات، فلسفه و روان شناسی، علوم عملی و علوم اجتماعی بیشترین موضوعاتی بودند که در این ماه ترجمه شده‌اند.

ناشران تهرانی 8 هزار و 241 اثر و ناشران سایر استان‌ها 3 هزار و 714 اثر منتشر کرده‌اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته به ترتیب با 7هزار و 108 و 2هزار و 724 کتاب افزایش 16 و 36 درصدی را تجربه کرده‌اند. در استان تهران اقبال بیشتر به سمت موضوعاتی همچون کودک و نوجوان، کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی و علوم عملی بوده است. اما در سایر استان‌ها موضوعات کودک و نوجوان، دین، ادبیات، علوم اجتماعی و علوم عملی در صدر قرار دارند.

در این ماه تعداد کتاب‌های چاپ اول 7 هزار و 8 عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 4 هزار و 947 اثر بوده است. بیشترین موضوعات چاپ اول به کودک و نوجوان، علوم اجتماعی، ادبیات، کمک درسی و علوم عملی اختصاص دارد. همچنین در این ماه موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی، ادبیات، علوم عملی و دین بیشترین میزان تجدید چاپ را داشتند.

شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه سال جاری 10میلیون و 854 هزار و 819 نسخه بوده است. اما میانگین شمارگان 908 نسخه است که نسبت به بازه زمانی مشابه کاهش 9 درصدی را شاهد هستیم.

میانگین قیمت کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه 1402 رقم یک میلیون و 496هزار و 864 ریال را نشان می‌دهد که در قیاس با بازه زمانی مشابه سال گذشته 35 درصد افزایش را تجربه کرده است.

تعداد و درصد کتاب‌های چاپ اول منتشر شده در بهمن ماه 1402 نشان می‌دهد که استان تهران سهم 62 درصدی در انتشار کتاب‌ها داشته و استان‌های قم، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و البرز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.