یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

الناز رکابی، محیا دارابیان، رضا علیپور و رویای پاریس / سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
الناز رکابی، محیا دارابیان، رضا علیپور و رویای پاریس / سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک

ورزش ایران می تواند برای نخستین بار حضور سنگنوردان خود در بازیهای المپیک 2024 پاریس را تجربه کند، تجربه ای گرانبها حتی با طعم شیرین مدال.

به گزارش "ورزش سه"، ورزش ایران توسط فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی آنهم در رشته جذاب و دیدنی سنگنوردی، توانایی کسب سه سهمیه ی ارزشمند بازیهای المپیک 2024 و راه یابی به بزرگترین جشنواره ی رشته های مختلف ورزشی را در پاریس، توسط دو ورزشکار زن و یک مرد عنوان دار و سنگنورد خود داراست.

رشته ی سنگنوردی برای اولین بار دوره ی گذشته المپیک وارد این بازیها شد تا سنگنوردان زن و مرد جهان در 2020 توکیو در ماده کمباین در دو بخش لید (سر طناب) و بولدر (سنگ کوتاه) به رقابت بپردازند. در حقیقت رشته سنگنوردی المپیک 2020 توکیو تنها در یک ماده برگزار می شد و هر کشوری تنها دو فرصت کسب مدال در بخش زنان و مردان را در اختیار داشت.

اما در المپیک 2024 پاریس شاهد حضور گسترده تر و توزیع مدالهای بیشتری در رشته ی ورزشی سنگنوردی زنان و مردان خواهیم بود و شانس سنگنوردان کشورمان هم در کسب سهمیه و حتی کسب مدال ارزشمندترین بازیهای ورزشی کم نخواهد بود و دور از ذهن نیز نیست.

رشته ی سنگنوردی در المپیک پیش روی پاریس بر عکس 2020 توکیو، در دو بخش سرعت و کمباین زنان و مردان برگزار می شود، یعنی چهار فرصت کسب مدال برای هر کشور.

مدال ماده کمباین که بیشتر مهارتی و تجربی به حساب می آید در مجموع عملکرد و امتیازات هر ورزشکار، در دو رقابت لید و بولدر اهدا می شود. در بخش سرعت هم که برای نخستین بار در المپیک برگزار خواهد شد هر ورزشکار باید در کوتاه ترین زمان ممکن که تنها بین پنج یا زیر پنج ثانیه است سطح عمودی تخته ی سنگنوردی با موانع را پشت سر بگذارد. به این سه نام پر مدال و افتخار توجه کنید: الناز رکابی، رضا علیپور و محیا دارابیان. سه سنگنوردی که در دو ماده ی سرعت و کمباین شانس کسب سهمیه بازیهای المپیک 2024 پاریس را داشته و حتی می توان با آماده سازی مطلوب، اردوهای بین المللی و حضور در تورنمنت های معتبر خارج از کشور، شرایط و شانس مدال آوری در المپیک را هم برای آنها بالا برد.

ورزش ایران در تمام ادوار مختلف بازیهای المپیک توانسته در رشته های ورزشی کشتی آزاد، فرنگی، تکواندو، وزنه برداری، پرتاب دیسک در دو و میدانی، کاراته و تیراندازی مدال های طلا، نقره و برنز را کسب کند. اما شاید بتوان سنگنوردی را به ویژه با رضا علیپور و الناز رکابی رشته ی تازه واردی به المپیک معرفی کرد که می شود روی کسب سهمیه و افتخارآفرینی ورزشکارانش حساب ویژه باز کرد.

هر سه ورزشکار عنوان دار سنگنورد کشورمان برای رسیدن به پاریس دو رقابت و فرصت پیش روی کسب سهمیه در اردیبهشت و خرداد 1403 دارند که باید عملکرد و امتیاز مجموع در شانگهای چین و بوداپست مجارستان، منجر به کسب مجوز ورود به المپیک 2024 برای هر کدام شود.

رقابت‌های سنگنوردی انتخابی و کسب سهمیه ی المپیک پاریس در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله اول 27 تا 30 اردیبهشت 1403 در شانگهای بندر بزرگ کشور چین و مرحله دوم 31 خرداد تا سوم تیر به میزبانی بوداپست در مجارستان.

رضا علیپور و محیا دارابیان در ماده سرعت و الناز رکابی در ماده کمباین یا همان ترکیبی در دو بخش لید و بولدر برای کسب سهمیه ی المپیک 2024 با رقیبان به رقابت خواهند پرداخت.

محیا دارابیان و فرصت کسب یکی از پنج سهمیه

دختر 21 ساله زنجانی سنگنورد بخش سرعت کشورمان که هنوز در سطح بزرگسالان جهان و آسیا مدالی کسب نکرده اما افتخارات مهم بیشماری در رده سنی نوجوانان و جوانان قاره کهن به خود اختصاص داده، می تواند یکی از پنج سهمیه باقی مانده المپیک را در مجموع رقابتهای شانگهای و بوداپست به خود اختصاص دهد. در این بخش تاکنون 9 سهمیه توزیع شده است.

- افتخارات مهم محیا دارابیان در سنگنوردی:

جوانان 2021 جهان جوانان 2019 سرعت آسیا جوانان 2019 بلدر آسیا جوانان 2019 لید آسیا جوانان سالهای 2019 و 2021 آسیا نوجوانان 2016 سرعت آسیا نوجوانان 2016 بلدر آسیا نوجوانان 2017 سرعت آسیا نوجوانان 2018 سرعت آسیا

رضا علیپور و فرصت کسب یکی از شش سهمیه

پسر قزوینی و طلایی سنگنوردی ایران از اینکه او را یوسین بولت عمود پرواز ورزش جهان بشناسند یا با هر قهرمان سرشناس دیگری در دنیا مقایسه کنند، متنفر است و بصورت اختصاصی به ورزش سه تأکید می کند؛ من فقط رضا علیپور هستم، فرزند کوچک ورزش و سنگنورد ایران از شنازند استان قزوین.

در بین سنگنوردان سرعت مرد جهان، شش سهمیه دیگر برای حضور در المپیک خالی مانده که یکی از آنها می تواند از آن رضا علیپوری شود که چهار سال تمام، رکورد جهان را در اختیار داشت.

رکورد رضا در جهان پنج ثانیه و 16 صدم ثبت شده و رکورد جهان چهار ثانیه و 90 صدم است. هر چند رضا علیپور در تمرینات درون اردویی رکورد رویایی چهار ثانیه و 58 را هم زده که برای ثبت نیاز به تکرار در رقابتهای رسمی دارد.

او با کسب 21 مدال جهانی و بین المللی جزو چهار سنگنورد برتر جهان از منظر افتخارات و عناوین به شمار می رود.

- افتخارات مهم رضا علیپور در سنگنوردی سرعت:

بازیهای جهانی سنگنوردی 2017 قهرمانی 2014 جهان قهرمانی 2016 جهان قهرمانی 2018 جهان بازیهای آسیایی 2018 جاکارتا بازیهای آسیایی 2022 هانگژو قهرمانی سالهای 2012، 2013 و 2015 آسیا قهرمانی 2017 آسیا

الناز رکابی و توانایی مطلوب برای یکی از 11 سهمیه

الناز رکابی اولین و آخرین سنگنورد زنان و مردان کشورمان محسوب می شود که در ماده کمباین با مهارت، تجربه و توانایی منحصر به فرد در دو بخش لید و بولدرینگ توانسته مدالی از رقابتهای قهرمانی جهان به گردن بیاویزد.

رکابی با تنها دو رقابت بین المللی در سال جاری رنکینگ 47 جهان را به خود اختصاص داده در حالیکه رقیبانش در شش مسابقه ی بزرگ سال حضور پیدا کرده اند تا در رده بندی جهانی از او پیشی بگیرند.

دختر پرافتخار سنگنوردی ترکیبی یا همان کمباین ایران برای رسیدن به المپیک 2024 پاریس باید در مجموع رقابتهای شانگهای و بوداپست یکی از 11 سهمیه باقی مانده را به خود اختصاص دهد که در صورت حمایت لازم از سوی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی شدنی است. در این ماده ی سنگنوردی تاکنون 9 سهمیه توزیع شده است.

- افتخارات مهم الناز رکابی در سنگنوردی کمباین:

قهرمانی 2021 بزرگسالان جهان قهرمانی 2013 بزرگسالان آسیا قهرمانی 2014 بزرگسالان آسیا قهرمانی 2016 بزرگسالان آسیا

با توجه به اینکه رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی اعلام کرده قید حضور در رقابتهای جام جهانی 2024 آمریکا را به دلیل ویزا ندادن این کشور در دو مقطع گذشته زده و اقدامی برای دریافت مجوز حضور ورزشکاران ایرانی در این رقابتهای مهم نمی کند اما شاید باید گفت این تحریم چندان نمی تواند عملکرد مدیریتی مطلوبی به ویژه در دیپلماسی ورزشی به حساب آید.

سنگنوردان زن و مرد کشورمان بیش از هر چیز برای رقابت بهتر در پیکارهای کسب سهمیه ی ورود به المپیک و درخشش یا کسب مدال در 2024 پاریس نیازمند اردوهای برون مرزی، حضور در مسابقه های بین المللی، تجهیز ابزار روز دنیا در این رشته و حمایت ویژه تری دارند.

امروز می توان با سرمایه گذاری چند برابر به درخشش سنگنوردی به عنوان رشته ای جذاب و پرهیجان و حتی جدید از کشورمان در المپیک پیش رو امیدوار بود اما بی شک حسرت خوردن در فردای رقابتهای کسب سهمیه یا المپیک دردی را دوا نخواهد کرد.

پوریا تابان

الناز رکابی، محیا دارابیان، رضا علیپور و رویای پاریس / سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک 2
الناز رکابی، محیا دارابیان، رضا علیپور و رویای پاریس / سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک 3
الناز رکابی، محیا دارابیان، رضا علیپور و رویای پاریس / سوپراستارهای سنگ‌نوردی ایران در المپیک 4