سه‌شنبه 10 مهر 1403

امام جمعه تبریز: بسترهای لازم برای جهش تولید فراهم است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امام جمعه تبریز: بسترهای لازم برای جهش تولید فراهم است

تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز گفت: بسترهای لازم برای تحقق جهش تولید در کشور و به تبع آن در این استان فراهم است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، روز شنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استانداری با اشاره به نامگذاری سال 99 به عنوان سال «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب، افزود: این انتخاب ناشی از تحلیل واقع بینانه رهبری از وضعیت اقتصادی و شناخت از ظرفیت های موجود کشور است.

وی اظهار داشت: با توجه به شدت گرفتن تحریم های ظالمانه و گسترش بحران جهانی شیوع، ایجاب می کند بیش از گذشته به تقویت بنیه تولید ملی توجه بیشتری کرد و رهبر معظم انقلاب با انتخاب عناوین اقتصادی از دهه 90 تاکنون بر این موارد تاکید داشتند.

امام جمعه تبریز، کاهش شدید درآمد نفتی و محدودیت شدن منابع ارزی دولت، کاهش ارزش پول ملی و خروج بسیاری از برندهای خارجی بواسطه تنگ تر شدن حلقه تحریم ها را از جمله بسترهای لازم برای جهش تولید، شکوفایی استعدادها و آزاد شدن ظرفیت های تولیدی اعلام کرد.

حجت الاسلام آل‌هاشم، ادامه داد: در زمان کنونی به برکت کاهش شدید درآمد نفتی، دولت ناگزیر به محدودیت واردات کالاهای غیرضروری و مشابه داخلی کرده و این موضوع باید در سال جاری سختگیرانه تر دنبال شود.

وی با اشاره به کاهش ارزش پول ملی یادآوری کرد: اگرچه این پدیده در کوتاه مدت آثار مخربی در کاهش قدرت خرید مردم دارد اما سبب می شود اما پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران دارد و در بلند مدت می تواند به نتایج مطلوبی در افزایش تولید ناخالص ملی و صادرات کالاهای غیرنفتی منجر شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: خروج بسیاری از برندهای خارجی که سهم قابل توجهی از بازار داخلی را به خود اختصاص داده بودند به حدی فضا را برای تولیدکننده داخلی مساعد کرده که در برخی از موارد افزایش چشمگیر تولید داخلی به وجود آمده است.

حجت الاسلام آل هاشم، افزود: جهش تولید دست یافتنی است به شرط اینکه الزامات تحقق آن رعایت شود و در این راستا پیشنهاداتی ارایه شده است که می توان با عمل به آن ها در این زمینه گام برداشت.

وی حمایت از لایه‌های پایین صنعت و خدمات را از جمله پیشنهادات تحقق جهش تولید اعلام کرد و اظهار داشت: حمایت از صنایع خرد داخلی در مناقصات و سفارشات تولید، افزایش عمق تولید داخل، تمرکز بر داخلی‌سازی لوازم مصرفی و قطعات، بازتوزیع حمایت‌ها و یارانه‌های تخصیصی به تولید، حرکت به سوی مدل‌های نوین تامین و خدمات پشتیبانی تولید، تدوین و برقراری مدل های مشارکتی بین خریداران و فروشندگان، تکمیل زنجیره ارزش داخلی و مهندسی مجاری ورود کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی از دیگر پیشنهادات در این زمینه است.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه مسوولان و اعضای اتاق بازرگانی تبریز نمایندگان کل جامعه تولید و صنعت استان هستند، گفت: آن ها باید طوری عمل کنند تا رای دهندگان به آن ها روز به روز خوشحال تر و به آینده امیدوارتر شوند.

حجت الاسلام آل هاشم، همچنین با اشاره به شروع به کار مجلس جدید شورای اسلامی از نمایندگان استان خواست به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی توجه بیشتری داشته باشند و از بین خود نمایندگانی برای حضور در جلسات این شورا انتخاب کنند که با موضوعات جلسات سنخیت داشته باشند.

*س_برچسب‌ها_س*