پنج‌شنبه 12 مهر 1403

امام خمینی از آمریکایی شدن فرهنگ جوانان جلوگیری کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امام خمینی از آمریکایی شدن فرهنگ جوانان جلوگیری کرد

قزوین - ایرنا - رییس کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب استان قزوین گفت: مبارزه و قیام امام خمینی (ره) در دهه 40 از آمریکایی شدن فرهنگ جوانان ایرانی جلوگیری کرد و مسیر روشنی را پیش روی این قشر قرار داد.

حجت الاسلام مجتبی قائد امینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیام 15 خرداد اگرچه به خاطر حمایت‌های اسدالله علم از آمریکا و تصویب قانون کاپیتولاسیون رقم خورد، اما این اتفاق یک قیام مردمی ضد نظام امپریالیستی و استکباری بود که همواره در طول تاریخ ماندگار است.

وی اضافه کرد: جوانان ایرانی به پیروی از حکومت شاهنشاهی و ورود تفکرات آمریکایی به دنبال سبک‌های هیپی بودند (هیپی‌گری از جنبش‌های ضد جنگ ایالات متحده در دهه‌های 60 تا 80 سده بیستم میلادی برآمده بود و پیروان آن مدل‌های ویژه لباس، موسیقی و سر و وضع و آرایشی منحصر به خود داشتند.) و دولت وقت جز موسیقی و سینما راهی برای جوانان نگذاشته بود.

حجت الاسلام قائد امینی اضافه کرد: محمدرضاشاه می‌خواست که هویت جوانان ایرانی را نابود سازد، امام (ره) جلوی این جریان ایستاد و از تغییر فرهنگی و غربی شدن این افراد جلوگیری کرد و اجازه نداد که دشمن در ذهن و روان جوانان آن دهه نفوذ کند.

این مبارزه سیاسی با بیان اینکه امام با تربیت و ساختن جوانان انقلابی و مکتبی شیعه اقدام کرده بود، اظهار داشت: امام (ره) به عنوان فردی خودساخته شروع کرد به ساختن جوانان و شاگردانش تا بتواند جهان را تغییر دهد، بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی همین جوانان در دوران دفاع مقدس به سمت جبهه‌ها اعزام شدند و حماسه آفریدند.

حجت الاسلام قائد امینی تاکید کرد: همیشه در طول تاریخ بار اصلی قیام‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها بر دوش جوانان است، به همین خاطر میدان دار قیام‌های مردمی و اعتراضات در دهه 40 و 50 شمسی نیز جوانان انقلابی بودند.

رییس کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب استان قزوین با بیان اینکه قیام 15 خرداد دارای پیام خداجویانه و معنویت بود، اظهار داشت: قیام امام حاوی استکبار ستیزی بود و مفاهیمی که امام در انقلاب آورد تا آن زمان در ادبیات سیاسی وجود نداشت، خیلی از فعالان سیاسی در همان زمان از طبقه کارگر صحبت می کردند اما بنیانگذار انقلاب از طبقه مستضعفین حرف زد و گرایش های معنوی و فطری را ایجاد نمود.

حجت الاسلام قئد امینی تصریح کرد: امام راحل معتقد بود که حیثیت و آبروی ایرانی‌ها در قانون کاپیتولاسیون لگدمال شده است و به همین دلیل بود که از تمام علما خواست تا در مقابل زیاده خواهی حکومت قیام کرده و ایستادگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: رژیم پهلوی پس از قیام 15 خرداد از اینکه به مدرسه فیضیه حمله کرده و دانشجویان را سرکوب کرده است بسیار خوشحال بود و با برگزاری جشن‌های 2500 ساله و حزب رستاخیز در جامعه جولان می‌داد.

رییس کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب استان قزوین بیان داشت: انقلاب اسلامی و قیام‌های امام خمینی (ره) زمانی شکل گرفت که کشور در اوج سرمایه‌داری و نظام مادی گرایی بود و خداوند خواست که انقلابی بی نظیر در ایران به همت یک انسان معنوی رقم بخورد و معنویت بر مادیات پیروز شود.

حجت الاسلام قائد امینی یادآور شد: قیام 15 خرداد همچنان زنده است و ادامه دارد، چون قیام کننده اصلی آن سرشار از کلام حقانیت بود و حق هرگز از بین نمی‌رود.

*س_برچسب‌ها_س*