دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

انتخابات کمیسیون ورزشکاران پایانی بر چالش چهار سالگی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتخابات کمیسیون ورزشکاران پایانی بر چالش چهار سالگی

تهران - ایرنا - آخرین روز ثبت‌نام از نامزدهای دومین دوره انتخابات کمیسیون ورزشکاران امروز پایان می‌یابد تا تکلیف 11 عضو انتخابی و چهار عضو انتصابی در 21 آبان ماه مشخص شود اما این کمیسیون در دوره جدید برای کاهش چالش‌ها نیاز به پوست‌اندازی دارد.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره انتخابات کمیسیون ورزشکاران چهارسال پیش و در دوره پایانی ریاست کیومرث هاشمی در کمیته ملی المپیک در 12 آبان سال 96 برگزار شده بود و از بین 50 نامزد؛(حمید سوریان، هادی ساعی، کمیل قاسمی، کیانوش رستمی، سعید حسنی‌پور، قاسم رضایی، کیمیا علیزاده، حمیدرضا قلی‌پور، یوسف کرمی، مهدی کامرانی، زهرا نعمتی، الهه احمدی، آرش میراسماعیلی، مجتبی عابدینی و علیداد ساوه‌شمشکی،) 15 نفر برای حضور در این کمیسیون برگزیده شدند. کمیسیونی که هدفش پیگیری مطالبات جامعه ورزشی و موازنه‌ای بین ورزشکاران و مسئولان بود.

اما با توجه به نوپابودن این کمیسیون در نخستین دوره چهارساله با اتفاق های ریز و درشتی همراه شد. هر چند نشست های متعددی با عنوان مبارزه با دوپینگ در بین قهرمانان، بیمه بازنشستگی ورزشکاران، طرح ملی حقوق ورزشکاران برتر و شناسایی و نقاط ضعف و قوت حضور ملی پوشان ایران در رقابت‌های المپیک و آسیایی برگزار کرده است. از جمله این اتفاق ها می توان به نکات زیر اشاره کرد.

نخست؛ استعفا حمید سوریان نخستین رییس کمیسیون پس از هفت ماه ریاست به دلیل مشغله کاری و انتخاب آرش میراسماعیلی

دوم؛ استعفا از ریاست به اعضا؛ کل اعضای کمیسیون این بار پس از 17 ماه از عمر کمیسیون که با مخالفت رئیس کمیته ملی المپیک همراه شد اما غیبت برخی اعضا شرایط را تغییر داد تا نفرات جدید جایگزین شوند

سوم؛ تعطیلی کمیسیون؛ با وجود جایگزینی نفرات جدید این کمیسیون دی‌ماه 98 تعطیل شد

چهارم؛ اصلاح آیین نامه ورزشکاران؛ صالحی امیری برای برون رفت از تعطیلی کمیسیون اصلاح آیین‌نامه انتخابات کمیسیون را در دستور کار قرار داد و در 25 خردادماه 99 در نشست هیات اجرایی کمیته ملی‌المپیک، اصلاح شد و مردادماه 99 انتخابات رئیس و نایب‌رئیس کمیسیون ورزشکاران برگزار و در نهایت هادی ساعی به‌عنوان رئیس سومین رییس کمیسیون و مجتبی عابدینی به‌عنوان نایب‌رئیس انتخاب شدند.

پنجم؛ بکارگیری از ظرفیت کمیسیون ورزشکاران در اردوهای آمادگی اعزام کاروان ها به المپیک

حال پس از چهارسال افت و خیز؛ این انتخابات با آخرین تغییرات اعمال شده در آیین نامه کمیسیون ورزشکاران که به تایید کمیته بین المللی المپیک هم رسیده است، برای دومین بار 21 آبان ماه برگزار می شود. با این تفاوت که 11 نفر انتخابی و چهار نفر انتصابی هستند. همچنین پس از تعیین 15 عضو، یک نفر از اعضا به عنوان هیات اجرایی و 6 نفر با حق رای در انتخابات کمیته ملی المپیک حضور دارند.

اما در این برهه نام نویسی ورزشکاران برای انتخابات با تغییراتی همراه است؛ اعضای کمیسیون هرگز نباید در ارتباط با قانون جهانی مبارزه با دوپینگ هیچ گونه محرومیتی را دریافت کرده باشند، حداقل در یکی از سه دوره قبل بازی‌های المپیک تابستانی و یا المپیک زمستانی حضور داشته باشند، دارای معرفی نامه از سوی فدراسیون ورزشی مربوطه (فدراسیون های عضو مجمع عمومی کمیته ملی المپیک) باشند، در موارد اختلاف بین فدراسیون و ورزشکار، مرجع تشخیص، هیات اجرایی کمیته ملی المپیک خواهد بود.

از طرفی حضور یک نماینده از این کمیسیون در انتخابات کمیته ملی المپیک و همچنین هیات اجرایی دوره بعدی کمیته ملی المپیک اهمیت کمیسیون ورزشکاران را چند برابر می کند و نیاز است که کمیسیون ورزشکاران در این دوره از چالش ها کاسته و بر قوت ها بیافزاید و این زمانی محقق می شود که پوست اندازی کند.

تاکنون 32 ورزشکار زهرا نعمتی (تیروکمان)، حسن یزدانی (کشتی)، امیرحسین زارع (کشتی)، محمدرضا گرایی (کشتی)، مهرداد صمصامی (هندبال)، جلال کیانی (هندبال)، احسان ابویی مهریزی (هندیال)، نرجس امام قلی نژاد (تیراندازی)، ذبیح الله پورشیب (کاراته)، فاطمه کرم زاده (تیراندازی) و نازنین ملایی (قایقرانی)، بهداد سلیمی (وزنه برداری)، محسن محمد سیفی (ووشو)، محمد رضا رجبی (هندبال)، مصطفی نودهی (کبدی)، امین بداغی (قایقرانی)، سارا خوش جمال فکری (تکواندو)، رضا بهلول زاده (ژیمناستیک) و محمد بیداریان (شنا)، محمد باقری معتمد (تکواندو)، مجتبی عابدینی (شمشیر بازی) علی پاکدامن (شمشیر بازی) حسین ساوه شمشکی (اسکی)، ناصر رومیانی (کبدی)، احسان حدادی (دوومیدانی)، علی داودی (وزنه برداری)، سمانه بیرامی باهر (اسکی)، نجمه خدمتی (تیراندازی)، مهیار صداقت (تیراندازی)، هانیه رستمیان (تیراندازی)، مسعود حجی زواره (تکواندو) و نگین آلتونی (کاراته) ثبت نام کردند.

*س_برچسب‌ها_س*