جمعه 31 فروردین 1403

انتقاد معاون گمرگ از بخشنامه‌های دست و پاگیر صادراتی

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
انتقاد معاون گمرگ از بخشنامه‌های دست و پاگیر صادراتی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مهرداد جمال ارونقی افزود: این موضوع در روز صادرات مورد تأکید ریاست جمهوری هم قرار گرفته و دستورات لازم در این خصوص از سوی ایشان صادر شد.

ارونقی ادامه داد: در خصوص صادرات، معمولا روزانه یک بخشنامه صادر و به گمرک ابلاغ می‌شود که بیشتر این بخشنامه‌ها محدودکننده یا ممنوع کننده صادرات هستند و صادرکننده را در برنامه‌ریزی برای صادرات با مشکل مواجه نموده و باعث می‌شود صادرکنندگان نتوانند در موعد مقرر کالاهای صادراتی خود را به خریدار تحویل دهند و مشتری‌های خارجی خود را به مرور زمان از دست بدهند.

معاون فنی گمرک تصریح کرد: مقرراتی که طی سالیان گذشته به گمرک ابلاغ گردید باعث شد بیشتر اظهارنامه‌های صادراتی در مسیر قرمز قرار گرفته و مشمول کنترل‌های فیزیکی مضاعف شد که در هر حال ایستایی‌هایی را در امر صادرات به وجود آورد.

ارونقی گفت: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، به دلیل سریع‌الفساد بودن کالا، تسهیلاتی از سوی گمرک اعطا شد که نتیجه این تسهیلات، به خوبی در آمار صادرات ماهیانه مشخص و گویا است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در شهریور ماه سال جاری، بیش از 664 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش بیش از 443 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است که از نظر وزنی بیش از 51 درصد و از نظر ارزشی بیش از 41 درصد نسبت به ماه قبل خود افزایش نشان می‌دهد که رکوردی از نظر صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.

ارونقی عمده محصولات کشاورزی صادر شده از کشور را پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، پنیر و شیرینی و مقصد این کالاهای صادراتی را کشورهایی مانند چین، عراق، هند، امارات متحده عربی و پاکستان برشمرد.

شایان ذکر است صادرات محصولات کشاورزی در 6 ماهه ابتدای سال جاری بیش از 3 میلیون و 957 هزار تن و به ارزش بیش از 2 میلیارد و 340 میلیون دلار برآورد شده است.