دوشنبه 23 مهر 1403

انتقاد مقام‌های آمریکای لاتین از اتهامات آمریکا علیه موسس ویکی‌لیکس

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انتقاد مقام‌های آمریکای لاتین از اتهامات آمریکا علیه موسس ویکی‌لیکس

تهران - ایرنا - شماری از رهبران کنونی و سابق آمریکای لاتین ضمن حمایت از موسس سایت افشاگر ویکی لیکس از استانداردهای دوگانه آمریکا در مساله آزادی بیان انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بیش از 167 مقام دولتی جهان از جمله چند رئیس‌جمهوری سابق آمریکای لاتین بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن به شدت از تحت پیگرد قانونی قرار گرفتن جولیان آسانژ موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس توسط دولت آمریکا انتقاد شده است.

از جمله مقاماتی که این بیانیه را امضا کرده‌اند می توان به لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری سابق برزیل، آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری کنونی آرژانتین، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری کنونی ونزوئلا، کریستینا فرناندز کرچنر رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین، دیلما روسف رئیس‌جمهوری سابق برزیل، ارنستو سامپر رئیس‌جمهوری سابق کلمبیا، اوو مورالس رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی، فرناندو لوگو رئیس‌جمهوری سابق پاراگوئه، خوزه موخیکا رئیس‌جمهوری سابق اروگوئه، رافائل کوره‌آ رئیس‌جمهوری سابق اکوادور و خوزه لوئیس زاپاترو نخست وزیر سابق اسپانیا اشاره کرد.

این مقامات جهان در این بیانیه 17 مورد اتهامی علیه جولیان آسانژ که از سوی آمریکا مطرح شده را نقض "حقوق آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و حق دانستن" خواندند.

این بیانیه توسط گروهی با عنوان "کمپین وکای آسانژ" تهیه شده و ده‌ها وکیل بین‌المللی نیز از آن حمایت کرده‌اند.

این بیانیه عنوان کرده است که اتهامات مطرح شده آمریکا علیه آسانژ نقض آزادی بیان و رسانه‌ای بوده که دموکراسی را زیر سوال می برد.

آسانژ 48 ساله از آوریل سال 2018میلادی تاکنون در انگلیس تحت تدابیر امنیتی شدید بسر می‌برد.

او در سال 2010 با استفاده از تارنمای ویکی‌لیکس، اسناد دیپلماتیک و نظامی طبقه‌بندی شده را درباره اقدامات آمریکا در بمباران عراق و افغانستان افشا کرد که برای دولت ایالات متحده شرم‌آور بود.

از آن زمان به بعد، آسانژ گرفتار پیگردهای قضایی بوده و اکنون با تلاش واشنگتن برای استرداد او از انگلیس به آمریکا مواجه است.

اتهام او در آمریکا نقض قانون جاسوسی است که می‌تواند برایش 175 سال زندان حکم صادر شود.

*س_برچسب‌ها_س*