دوشنبه 16 مهر 1403

انزوا و افسردگی؛ دستاورد استفاده بی‌رویه از فضای مجازی / والدین مراقب باشند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
انزوا و افسردگی؛ دستاورد استفاده بی‌رویه از فضای مجازی / والدین مراقب باشند

فضای مجازی به خودی خود برای کودکان و نوجوانان آسیب‌زا بوده و حال آن که آسیب پنهان کرونا دسترسی راحت فرزندان به این فضای نامناسب به بهانه درس‌خواندن، معضلات و چالش‌های فراوانی برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، با شیوع ویروس کرونا و تغییر روند یادگیری آموزشی، کوچ دانش آموزان به فضای مجازی به بهانه درس خواندن اما پرسه زدن بی رویه در این فضا علاوه بر اینکه آفتی برای نظام آموزشی به شمار می رود، سبب نگرانی خانواده ها به دلیل استفاده نادرست و طولانی فرزندانشان از شبکه های اجتماعی شده است.

در واقع شیوع ویروس کرونا معادلات و نظم موجود در تعلیم و تربیت را به هم زده است؛ فضای مجازی به خودی خود برای کودکان و نوجوانان آسیب‌زا بوده و حال آن که آسیب پنهان کرونا و دسترسی راحت فرزندان به این فضای نامناسب به بهانه درس‌خواندن، معضلات و چالش‌های فراوانی برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته است.

شیوه تدریس مجازی سبب شده والدین به دلیل فشارهای ناشی از کار و امور روزمره و مشکلات زندگی توان رسیدگی کافی و همراهی با دانش آموز را نداشته باشند و نتوانند فرزندانشان را کنترل کنند که همین گذراندن زمان بسیار دانش آموزان به تنهایی در فضای مجازی و استفاده بی رویه آنان از این فضا، منجر به انزوا می‌شود.

ایجاد اختلالات روان شناختی

بی تردید، اینترنت در زندگی افراد جامعه تغییر اساسی به وجود آورده است، امروزه جوانان و نوجوانان زیادی به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده اند و به گوشه نشینی روی آورده که این موضوع سبب بروز آسیب هایی از جمله افسردگی، ارتباط کم با خانواده، تزلزل اعتماد به نفس، ترویج فرهنگ غلط و رقابت غیرسازنده شده است.

کودکان و نوجوانانی که به اینترنت دلبستگی فراوان پیدا می کنند، نوعی اختلال روان شناختی در این افراد ایجاد می شود که در صورت عدم کنترل توسط والدین، به مراتب تاوان سنگین تری باید پرداخت کنند؛ والدین باید با تعامل نزدیک و صمیمانه با فرزندان خود، کنترل درستی بر شیوه های استفاده از فضای مجازی داشته باشند.

آفت‌های فضای مجازی

والدین باید در این زمینه سطح دانش و آگاهی خود را بالا برده و با ارتقای آن دانش آموزان را همراهی و از بروز هرگونه آسیبی جلوگیری کنند، چرا که آفت های فضای مجازی در زمینه تحصیل دانش آموزان را می توان با هدف سازی و زمان بندی حضور آنان در این فضا، سم زدایی کرد.

می توان با افزایش سواد رسانه ای و مدیریت صحیح آن فضای مجازی را به ابزاری برای مطالعه و پیشرفت علمی دانش آموزان و جوانان تبدیل کرد.

حامد پرچی جامعه شناس با بیان اینکه استفاده زیاد از فضای مجازی سبب می شود ارتباط کلامی افراد کاهش یابد، اظهار داشت: نتیجه استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی باعث انزوا می شود که در تبع آن، بروز مشکلاتی در بین اعضای خانواده را به همراه دارد.

وی افزود: برخی کودکان و نوجوانان آنچنان در فضای مجازی غرق می شوند که ساعت ها در یک مکان قرار دارند و همین انزوا سبب می شود ارتباط کلامی شان با خانواده کم شود و رفته رفته باعث سردی ارتباطشان با خانواده می شود که این خود سرآغاز مشکلات عدیده ای دیگر و بروز آسیب های اجتماعی می شود.

جامعه شناس خاطرنشان کرد: این در حالیست که کنترل زمان استفاده فرزندان از فضای مجازی و همچنین آگاهی والدین از شبکه های اجتماعی سبب می شود تا از این فضا استفاده بهینه شود و فرزندان در فضایی به دور از آسیب های اجتماعی حضور داشته باشند.

آسیب های اجتماعی در کمین است

مسلم میرزایی کارشناس اجتماعی در راستای تاثیر استفاده زیاد فضای مجازی بر رفتار افراد اظهار داشت: فضای مجازی علاوه بر اینکه سبب کمرنگ شدن گفتگو و صمیمیت بین اعضای خانواده می شود بر روان کودکان و نوجوانان موثر بوده و در مواردی باعث انزوا و گوشه گیری می شود.

وی افزود: فضای آموزشی با شیوع ویروس کرونا به سمت مجازی بودن سوق داده شد که با دسترسی راحت کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و پرسه زدن در آن تهتهدیدهای زیادی در کمین آنها قرار گرفته است.

کارشناس اجتماعی با بیان اینکه نقش والدین در آگاه سازی دانش آموزان از فضای مجازی بسیار مهم است، گفت: هویت های غیر واقعی و کاذب در فضای مجازی به وفور دیده می شود که لازم است والدین فرزندان خود را هر چه بیشتر آگاه کنند تا فرزندانشان از این فضا درگیر معضلات نشوند و صرفا برای بهره گیری اطلاعات و کسب دانش از این فضا بهره مند شوند.

انتهای پیام /

انزوا و افسردگی؛ دستاورد استفاده بی‌رویه از فضای مجازی / والدین مراقب باشند 2
انزوا و افسردگی؛ دستاورد استفاده بی‌رویه از فضای مجازی / والدین مراقب باشند 3
انزوا و افسردگی؛ دستاورد استفاده بی‌رویه از فضای مجازی / والدین مراقب باشند 4