دوشنبه 16 مهر 1403

انستیتو سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در زنجان تاسیس می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انستیتو سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در زنجان تاسیس می‌شود

زنجان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: یک خیر نیک اندیش برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی انستیتو سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در این استان مشارکت می‌کند که اجرا و اتمام این پروژه 11 میلیون دلار به سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این خیر پرداخت تمامی این مبلغ و حتی بیشتر از آن را تقبل کرده است.

دکتر پرویز قزلباش روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت آنلاین برگزار شد، با قدردانی از اقدامات خیرین در حوزه بهداشت و درمان استان زنجان از انعقاد تفاهمنامه برای تاسیس و راه‌اندازی انستیتو سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی استان زنجان خبر داد و گفت: این کار طی تفاهم نامه منعقد شده بین یک موسسه تحقیقاتی با عنوان موسسه عام المنفعه و یک خیر انجام گرفته که تحقق آن دستاوردهای بسیار مثبتی را برای این استان به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: این درحالی است که طی سال های گذشته موضوع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان مورد توجه قرار گرفته و در این خصوص شرکت های معتبری سرمایه گذاری خوبی نیز آغاز کرده اند.

این مسؤول ادامه داد: تاسیس انستیتو سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی استان زنجان اقدامی ارزشمند محسوب می شود چرا که در سطح جهانی حرکت های خوبی آغاز شده که امید ها را بیش از گذشته افزایش داده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس این واحد دانشگاهی نیز با توجه به ارزیابی ها و نیروی انسانی متبحر و نخبگان به این جمع بندی رسید که باید در این حوزه سرمایه گذاری بسیار سنگین و کلان انجام دهد.

قزلباش افزود: مسیر پیش رو برای راه اندازی انستیتو سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی مثبت تلقی می شود، هر چند خروجی فعالیت ها زمانبر خواهد بود، اما می تواند برای استان و این کشور آبرو و اعتبار ویژه ای را کسب کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خحدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این کار مهم می تواند برای بشریت به ویژه برای مردم این استان بسیار مفید باشد که با توجه به وضعیت مالی دانشگاهها و اقتصاد کشور، از ظرفیت های خیرین بهره گیری شده است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه خیری برای انجام این پروژه مهم علمی در استان وارد عمل شده که طی چند ماه گذشته تفاهم نامه ای در این راستا تدوین و به توافق طرفین رسید که در هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان نیز تصویب شد که امور مشارکت های اقتصادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بر این کار صحه گذاشت.

قزلباش افزود: طی چند روز اخیر این تفاهم نامه با خیر مشارکت کننده به صورت رسمی به امضا رسید که خوشبختانه وی ساخت، تجهیز و تدارک لازم از قبیل تامین نیروی انسانی و پشتیبانی در سطح وسیع را بر عهده گرفته و دانش و نیروی فنی را نیز در اختیار این واحد دانشگاهی قرار خواهد داد.

وی اظهار داشت: این خیر سقف ریالی و دلاری برای انجام این پروژه مهم را مبنا قرار نداده و برای تامین اعتبار بیش از 11 میلیون دلاری برآورده شده برای این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

این مسؤول ابراز امیدواری کرد این کار مهم با حمایت های مدیریت استانی روند خوبی در استان داشته و منشا رخدادهای خوب باشد.

به گفته قزلباش، هدف از راه اندازی این انستیتو انجام تحقیقات پایه و بالینی جهت درمان بیماران با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: با توجه به شریط کرونایی یک خیر نیک اندیش دیگر نیز در این استان بازسازی بخش تخصصی و فوق تخصصی اطفال مرکز آموزشی درمانی و تخصصی و فوق تخصصی آیت االله موسوی زنجان را عهده دارد شده و این کار را با عشق تمام پذیرفته است.

قزلباش خاطرنشان کرد: با پیگیری انجام گرفته توسط توسعه بخش فنی و مهندسی بخش یاد شده این بیمارستان طی 2.5 ماه گذشته برای کودکان بیمار به ویژه سرطانی ها آماده شده و در حال تجهیز قرار دارد که به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت تا خدمات بهینه به گروه های هدف ارائه شود.

*س_برچسب‌ها_س*