چهارشنبه 18 مهر 1403

اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر

نگاهی اندیشمندانه به فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی استان نخستین گام در تحقق در مسی مطالبه‌گری است تا مقدمه‌ای بر دستیابی به توسعه پایدار باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ بر این اساس ضرورت دارد مطالبات مردمی استان بوشهر به گفتمانی رایج در تمامی سطوح جامعه تبدیل شد.

تدوین محور های ده گانه توسعه پایدار استان همین هدف را دنبال می کند.

اولویت اول

چالش‌های اجتماعی فرهنگی، زیست محیطی منطقه شامل: آلودگی آب و هوا دریا و اشتغال 50 درص نیروی کار استان

استان بوشهر با توجه داشتن ظرفیت هایی همچون دریا و شرکت های نفت و گاز پارس یک ظرفیت در جهت تولید آلودگی وجود دارد که برای جلوگیری و کاهش این آلودگی ها باید برنامه ی ویژه در نظر گرفت.

همچنین چالش های اجتماعی که به عنوان نمونه حضور نیروهای های غیر بومی، فرهنگ بومی منطقه را دچار تغییراتی می کند که باید جهت حفظ فرهنگ بومی منطقه و جلوگیری از آسیب های اجتماعی آن باید برنامه ریزی کرد.

اولویت دوم

برنامه ریزی اجرای تصمیمات نظارت و مدیریت بر محصولات اولویت دار

استان بوشهر باتوجه به وجود زمین‌های حاصلخیز و همچنین داشتن نخلستان‌های سر به فلک کشیده ظرفیت خوبی دز استان بوشهر است که می تواند ظرفیت ویژه ای در ایجاد اشتغال داشته باشد.

اولویت سوم

تولید محتوای فاخر با توجه به ظرفیت های بومی

با توجه به قدمت استان بوشهر و ظرفیت‌های ویژه‌ی فرهنگی و تاریخی استان نیاز است در شناساندن آن به مردم استان و کشور باید زیر ساخت های تولید محتوا تقویت شود.

اولویت چهارم

تقویت جایگاه ورزش استان خصوصا ورزش های بومی

ورزش تاثیر بسیار زیادی در سلامت جسم و روح مردم دارد و هم چنین ورزش های قهرمانی می تواند زمینه ی افتخار آفرینی بسیاری را هم برای استان و هم کشور به همراه داشته باشد.

استان بوشهر با داشتن استعدادهایی همچون طارمی، و قائدی ها و همچنین فوتبالیست های ساحلی اما هنوز امکانات کافی برای شکوفایی همه‌ی استعداد های خود را ندارد و باید بهآن توجه ویژه شود.

اولویت پنجم

ایجاد و توسعه ظرفیت ترانزیتی، ریلی دریایی، جاده ای و هوایی

استان بوشهر با داشتن بندر تجاری ارتباط تنگا تنگی با سایر کشور های دنیا دارد و به نوعی میتوان گفت با بسیاری از کشورها که به اقیانوس آزاد دسترسی دارد هم مرز است.

این امکان زمینه ی بسیار خوبی برای صاردات محصولات ایجاد کرده است. این استان ظرفیت های ویژه ای برای تبدیل به قطب ترانزیتی کالا دارد و برای شکوفا شدن هر چه بیشتر این ظرفیت خطوط انتقال کالا باید توسعه یابد که یکی از این نیاز ها اتصال خط راه آهن به استان بوشهر است.

اولویت ششم

توسعه ظرفیت های گردشگری استان با تاکید بر حوزه دریا

بوشهر شهر فرصت هاست و یکی از این فرصت ها داشتن ظرفیت گردشگری در این استان است. استان بوشهر با داشتن مکان های تاریخی و همچنین ساحل زیبای خلیج فارس با توسعه گردشگری می تواند گردشگران بسیاری را از تمام نقاط جذب کند.

اولویت هفتم

به کارگیری ظرفیت نخبگانی استان در مدیریت کلان کشور

استان بوشهر از دیر باز درای نخبگانی بوده که در خیلی از مواقع ناشناخته مانده اند و کشور از ظرفیت های آنها بهره ای نبرده است. در استان بوشهر ظرفیت هایی همچون نادر مهدوی ها، ابوتراب عاشوری،‌و صادق گنجی کم نیستند که استفاده ازآنها در سطح مدیریت کلان کشور می تواند موجب برکات زیادی برای کشور باشد.

اولویت هشتم

ظرفیت توجه به تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی از دریا

خیلی از کشور ها برای تامین نیاز آب خود از دریا استفاده می کنند وآن را شیرین سازی می کنند. بوشهر با وجود داشتن این ظرفیت امام در نقاط مختلف دارای مشکل است که با فعال کردن این ظرفیت می توان آن ها را برطرف کرد.

اولویت نهم 

توسعه بنادر، تقویت صادرات و سامانه ته لنجی

توسعه صادرات یکی از گمشده های کشور است که برای توسعه کشور باید پایانه های صادراتی آن باید ایجاد شود که مهم ترین آن مبادی دارای گمرک و بندر است. استان بوشهر دارای ظرفیت بندری است که ظرفیت خوبی برای صادرات دارد که باید توسعه یابد.

اولویت دهم

استفاده از منطقه آزاد در تولید، ایجاد استغال و سرمایه گذاری

انتهای پیام /

اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 2
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 3
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 4
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 5
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 6
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 7
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 8
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 9
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 10
اولویت‌های پیشرفت پایدار استان بوشهر 11