پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

ایجاد مراکز فرآوری با اجرای پروژه عصاره‌گیری گل‌محمدی توسط جهاددانشگاهی فارس

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ایجاد مراکز فرآوری با اجرای پروژه عصاره‌گیری گل‌محمدی توسط جهاددانشگاهی فارس

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی به طرح عصاره‌گیری گل‌های محمدی به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص جهاددانشگاهی فارس اشاره و اضافه کرد: گل محمدی در فارس سطح کشت خوبی دارد و با اجرای آن شاهد جلوگیری از خام‌فروشی خواهیم شد. این طرح می‌تواند علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، باعث توسعه‌ی شبکه‌ی کشت و ایجاد مراکز فراوری در منطقه شود.

دکتر مهدی باصولی شامگاه چهارشنبه 19 آذر در جریان سفر به شیراز و در دیدار با نمایندگان مردم شهرستان‌های داراب و زرین دشت و مرودشت، ارسنجان وپاسارگاد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جهاددانشگاهی مجموعه‌ای انقلابی، متنوع و پیش‌رو است، گفت: در طول این سال‌ها ضمن حفظ روحیه و فرهنگ جهادی این نهاد، متناسب با اقتضای زمان ماموریت‌های جهاددانشگاهی بازتعریف شده و این نهاد همواره سعی کرده تا بتواند خدمات شایسته‌ای را برای این مرز و بوم ارائه دهد.

او همچنین با بیان اینکه جهاددانشگاهی در هر حوزه مراکز متنوعی دارد و متناسب با ظرفیت استان‌ها توسعه پیدا کرده است، عنوان کرد: اکنون جهاددانشگاهی در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت دارای 170 مرکز در سطح کشور است که 13 مورد آن در فارس مستقر شده است.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ادامه داد: در حوزه آموزش بلند مدت نیز جهاددانشگاهی دارای 2 دانشگاه، 7 موسسه آموزش عالی و 40 مرکز علمی کاربردی است که یکی از مراکز علمی کاربردی در شهر شیراز مستقر است.

باصولی خاطرنشان کرد: در بخش پژوهشی نیز علاوه بر فعالیت 145 گروه پژوهشی، جهاددانشگاهی سه پژوهشگاه رویان، این سینا و علوم انسانی داراست که در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند. که در استان فارس دو گروه پژوهشی فعال در حال کار هستند.

او با اشاره به وجود ساختارهایی که برای ارائه خدمات در جهاددانشگاهی تعریف شده‌اند، گفت: از آنجا که تنها 20 درصد از منابع مالی جهاددانشگاهی از سوی دولت و مابقی از درآمد اختصاصی این نهاد تامین می‌شود به همین دلیل مراکز تخصصی ایجاد شده است. هم‌اینک 125 مرکز خدمات تخصصی در سطح کشور داریم که 4 مرکز در فارس ارائه خدمت می‌کنند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی همچنین وجود سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سیناپرس و مراکز افکار سنجی ایسپا، امام و انقلاب، گردشگری، انتشارات و سازمان دانشجویان را از دستاوردهای مطلوب جهاددانشگاهی در حوزه‌ی فرهنگی ذکر کرد.

باصولی در تشریح حوزه‌های مختلف جهاددانشگاهی به چگونگی فعالیت سازمان تجاری سازی در قالب پارک‌ها پرداخت و گفت: در حال حاضر 3 پارک، 23 مرکز رشد و 30 مرکز نوآوری و شکوفایی و تعدادی شرکت دانش بنیان در قالب این سازمان مستقر شده و فعالیت می‌کنند که در استان فارس یک مرکز نواوری ایجاد شده است و به زودی پردیس پارک علوم و فن‌آوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در شهر شیراز افتتاح می‌شود.

معاون جهاددانشگاهی اضافه کرد: طی این سالها مهمترین حامی جهاد دانشگاهی رهبرمعظم انقلاب بوده‌اند و از این جهت برای این نهاد انقلایی مایه افتخار است.

او یادآور شد: سال گذشته در قانون بودجه مقرر شد با موافقت رهبری اعتباری از صندوق توسعه ارزی برای طرح‌های نوآورانه جهاددانشگاهی اختصاص داده شود که 15 میلیون یورو برای این طرح‌ها تصویب شد و اکنون این طرح‌ها پیشرفت بسیار مطلوبی داشته‌اند. این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف فنی مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم پایه و با هدف دستیابی به دانش فنی به‌روز و بومی‌سازی آن تعریف و اجرا شده‌اند. اجرای این طرح‌ها تاثیر بسزایی در کاهش خروج ارز، کاهش وابستگی به خارج و توسعه‌ی علمی کشور خواهد داشت.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، ابراز امیدواری کرد که با کمک نمایندگان مجلس، بودجه‌ی اختصاصی به این طرح‌ها در سال جاری افزایش یابد تا جهاد دانشگاهی بتواند علاوه بر تعریف طرح‌های جدید، بستری برای عملیاتی نمودن و تجاری‌سازی طرح‌های جدید را ایجاد کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در سال‌های اخیر تاکید بر این بوده است که در هر استان فعالیت شاخص و فن‌آورانه‌ای متناسب با ظرفیت و مزیت استان تعریف شود و مراحل دستیابی به دانش توسط جهاد دانشگاهی و مراحل اجرایی شدن با حمایت استان صورت پذیرد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: تلاش می‌کنیم با همراهی و همفکری مسئولین و نمایندگان استان، یکسری برنامه‌های شاخصی برای جهاددانشگاهی فارس در نظر بگیریم.

باصولی پیشنهاد کرد که ایجاد مراکز خدمات اصلاح نژاد دام سبک و سنگین در فارس با توجه به ظرفیت‌های موجود در دستور بررسی قرار گیرد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات انجام شده در موضوع فرزندآوری یکی از برنامه‌های آتی این نهاد توسعه مراکز درمان ناباروری در سطح کشور است که جهاددانشگاهی فارس در شیراز زیرساخت اولیه را تدارک دیده است و در حال اخذ مجوزهای لازم است که با همکاری استان و نمایندگان در اینده‌ای نزدیک این مرکز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

باصولی یادآورشد: براساس آمار اعلامی، حدود 20 هزار مورد از 60 هزار سیکل موفق انجام شده در درمان ناباروری در سال گذشته مربوط به مراکز ناباروری جهاددانشگاهی بوده است. این در حالی است که از 110 مرکز ناباروری در سطح کشور، 9 مرکز در مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی مستقر است.

انتهای پیام