سه‌شنبه 10 مهر 1403

بازار بهم ریخت، دلار و سکه کاهشی شد / خریداران رفتند

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
بازار بهم ریخت، دلار و سکه کاهشی شد / خریداران رفتند

روند قیمت ها در بازار ارز و طلا مدت هاست که نشان داده که سودای نزولی شدن دارد، حتی با حضور جنگنده های آمریکایی در خلیج فارس قیمت دلار و قیمت سکه صعودی نشد

روند قیمت ها در بازار ارز و طلا مدت هاست که نشان داده که سودای نزولی شدن دارد، حتی با حضور جنگنده های آمریکایی در خلیج فارس قیمت دلار و قیمت سکه صعودی نشد چرا که هنوز امیدها به جریان دیپلماسی قطع نشده است. آمریکا بیش از یکماه است که تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکرده است، رویکردی که در گذشته نیز در زمان انجام مذاکرات اتخاذ می شده است.

قیمت دلار با شروع مردادماه، 400 تومان ارزان شد. این کاهش قیمت در حالی رخ داد که خبر خاصی به بازار ارز مخابره نشده است. معامله‌گران حرفه‌ای شروع هر ماه را به جهت تزریق پول جدید، روزهای افزایشی بازار می‌دانند. اما کم‌رمقی معامله‌گران با شروع مرداد معادلات بازار را بر هم زده است.

عده‌ای از معامله‌گران باور دارند با شروع مرداد قیمت دلار امروز مسیر رشد را دنبال خواهد کرد.

بازار ارز تهران این روز ها با کاهش حجم‌تقاضا روبرو شده و قیمت دلار در محدوده 48 هزار و 600 تا 48 هزار و 900 تومان در نوسان بوده است‌.

عده‌ای از معامله‌گران باور دارند با شروع مرداد قیمت دلار امروز مسیر رشد را دنبال خواهد کرد. آنها با اشاره به اول ماه و ورود پول جدید به بازار باور دارند همیشه در ابتدای ماه یک نوسان افزایشی در بازار داریم. در مقابل، کاهشی‌های بازار ارز با اشاره به این موضوع که در روزهای ماه محرم همیشه بازار راکد بوده معتقدند قیمت اگر هم در همین سطح نوسان دهد باز هم محکوم به کاهش است.

حال و هوای این روزهای بازار بی‌رمق است و تنها خبر قطعی منفی یا مثبت می‌تواند نوسان بزرگ به بازار بدهد. در نتیجه اگر خبر خاصی به بازار مخابره نشود قیمت دلار می‌تواند در همین سطوح کف‌سازی کند.

مروز اول مرداد قیمت دلار با 400 تومان کاهش با قیمت 48 هزار و 400 تومان معامله شد. بازار از هر خبری خالی است و معامله‌گران این بی‌خبری را خوش خبری تعبیر می‌کنند. به اعتقاد آنها توافق نانوشته برجام که شایعه آن میان بازیگران بازار ارز پیچیده قیمت دلار را در محدوده کاهشی قرار داده است.

پیش از این کارشناسان اقتصادی محدوده 48 هزار تومانی را محدوده حمایتی اسکناس آمریکایی اعلام کردند. با شکست این منطقه، محدوده بعدی، قیمت 47 هزار و 200 تومانی است. به اعتقاد آنها شکست منطقه 47 هزار تومانی نیازمند مخابره اخبار مساعد در حوزه برجام است تا به کاهش قیمت دلار سرعت ببخشد.

بازیگران بازار ارز می‌گویند توافقات نانوشته و منتشر نشده برای بازار دلار جذاب است. هر چند این اخبار، قیمت دلار را پایین آورده اما بر روند صادرات و ورودی‌های کالا به کشور تاثیرگذار نبوده، بنابراین موقتی است.

واکنش معکوس بازار به اخبار منفی

با وجودی که در روزهای گذشته اخباری منفی مبنی بر افزایش تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس مطرح شده اما این اخبار چندان مورد توجه بازار قرار نگرفت و نتوانست بر قیمت دلار اثرگذار باشد.

معامله‌گران، اخبار مربوط به معافیت تحریمی برای دریافت پول برق صادره ایران به عراق که انتهای هفته به بازار رسید را موید توافق موقت میان ایران و امریکا می‌دانند. به همین واسطه معتقدند چپ بازارساز پر است. علاوه بر آن شروع محرم و کاهش تقاضا نیز به کمک بازارساز برای کاهش قیمت دلار آمده است.

پرچمداری تهران، در کاهش قیمت دلار

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار با اخبار مثبت می‌تواند به کانال‌های پایین‌تر ورود کند؛ کما اینکه در یک ماه گذشته نیز به همین واسطه اندکی کاهش داشته است. به اعتقاد آنها شوک‌های بازدارنده قیمتی در کوتاه‌مدت بر بازارارز تاثیر می‌گذارد؛ اما این کاهش مقطعی است و باید انتظار آغاز صعود قیمت دلار را داشته باشیم.

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور نیز از کاهش قیمت دلار در تهران پیروی کرد. درهم امارات به قیمت 13 هزار و 300 تومان رسید و کاهش 80 تومانی داشت. دلار سلیمانیه نیز با قیمت 47 هزار و 530 تومان معامله شد و کاهش 170 تومانی داشت. دلار هرات نیز 100 تومان ارزان شد و با رقم 48 هزار و 160 تومان معامله شد.

سکه 26 میلیونی شد

امروز اول مرداد قیمت طلا و سکه در روند کاهشی قیمت قرار گرفتند. این کاهش در سکه امامی نسبت به سایر قطعات بیشتر بود. سکه محدوده حمایتی 27 میلیونی را از دست داد. به اعتقاد تحلیلگران بازار فلز زرد محدوده حمایتی بعدی منطقه 25 میلیون و 800 هزار تومانی است.

معامله‌گران بازار فلز زرد ماه‌های تیر و مرداد را کف قیمت هر سال در نظر می‌گیرد و در سال جاری نیز محرم با ماه‌های مذکور همراه شده و به سرعت بخشیدن روند کاهشی قیمت طلا و سکه دامن زده است.

امروز یکم مرداد قیمت سکه امامی با کاهش 318 هزار تومانی یک کانال عقب‌نشینی کرد. این قطعه با قیمت 26 میلیون و 888 هزار تومان مبادله شد. همچنین قیمت سکه بهار 300 هزار تومان افت داشت. این قطعه با رقم 24 میلیون و 201 هزار تومان مبادله شد.

امروز نیم‌سکه 250 هزار تومان کاهش داشت و با رقم 14 میلیون و 500 هزار تومان مبادله شد. ربع سکه با کاهش 200 هزار تومانی و با رقم 9 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد.

در روز جاری سکه گرمی 150 هزار تومان ارزان شد. این قطعه با قیمت پنج میلیون و 750 هزار تومان معامله شد.

مثقال در کانال 9 میلیونی ماند

امروز قیمت طلا با قیمت سکه همراه شد و روند کاهشی داشت. هر مثقال طلا با 55 هزار تومان کاهش، با رقم 9 میلیون و 862 هزار تومان مبادله شد.

هر گرم طلا 18 عیار کاهش 13 هزار و 400 تومانی داشت و با قیمت دو میلیون و 276 هزار تومان معامله شد. امروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و 247 هزار تومان رسید.

در روز جاری حباب تمام قطعات سکه برخلاف دیروز کاهش داشت. این کاهش، حباب سکه‌های بهار را یک میلیونی کرد و حباب ربع سکه سه میلیونی شد. حباب نیم‌سکه بیشترین مقدار کاهش را داشت و 176 هزار تومان ارزان شد. حباب سکه امامی 158 هزار تومان، سکه‌بهار 150 هزار تومان، ربع سکه 162 هزار تومان و سکه گرمی 131 هزار تومان کاهش داشتند.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

بازار بهم ریخت، دلار و سکه کاهشی شد / خریداران رفتند 2