پنج‌شنبه 14 تیر 1403

بازار تهران نباید این وضعیت ایمنی را داشته باشد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بازار تهران نباید این وضعیت ایمنی را داشته باشد

قدرت الله محمدی در دومین روز از ششمین همایش آتش‌نشانی و ایمنی شهری که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: ما 138 ایستگاه آتش‌نشانی در تهران داریم که در هیچ پایتختی در دنیا انقدر ایستگاه وجود ندارد. در تهران بافت فرسوده و ناایمنی‌ها زیاد است و ما مجبوریم ایستگاه جدید بسازیم.

وی افزود: خود ایمنی و ارتقاء فرهنگی برای ما بسیار مهم است و باید اجرا شود، زیرا باعث می‌شود خود افراد بیشتر مراقب باشند و کمتر حوادثی رخ دهد که کشته داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: آتش نشانان ما تنها افرادی هستند که همه آرزو می‌کنند که در کل شیفت هایشان خواب باشند و هیچ حادثه‌ای رخ ندهد. اما متاسفانه ما 60هزار ماموریت در سال در کشور داریم که این رقم در تهران حدود 200 ماموریت روزانه است.

محمدی گفت: همه دستگاه‌های مسئول باید به سهم خودشان کمک کنند که ما از این بحران ناایمنی عبور کنیم. بعد از صدسال، بازار تهران و سایر مراکز شلوغ نباید این وضعیت ایمنی را داشته باشند.

وی با اشاره به توان کشورمان در تولیدات حوزه ایمنی گفت: در حال حاضر شاهدیم که جهش عظیمی در بخش تولیدات ساختمانی در حوزه آتش نشانی رخ داده و 80 درصد نیازمندی‌های حوزه ایمنی ساختمان، تولید داخل است. یک زمانی ما لیستی از شرکت‌های خارجی و کالا‌های وارداتی داشتیم، اما امروزه افتخار می‌کنیم که بیشتر این محصولات توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: این اتفاقات در عرض سه چهار سال رخ داد و عملی بود که خداروشکر باعث می‌شود هم اشتغال زایی داشته باشیم و هم از کشور ارزی خارج نشود، بنابراین باید از این شرکت‌ها بیشتر حمایت کرد.

وی اظهار کرد: بخش بین المللی همایش برای اولین بار فعال شد و از کشور‌های ترکیه و عراق و... و. در این همایش حضور دارند و ما می‌خواهیم با هم اطلاعات خود را تبادل کنیم.

محمدی گفت: بزرگترین مرکز آموزش ایمنی در خاورمیانه را ما در ایران و تهران داریم و دانشجو‌ها توسط بهترین اساتید آموزش می‌بینند. بیش از 200 مقاله عالی توسط این افراد نوشته شده که قرار نیست تنها بایگانی شوند و از آنها در برنامه‌ها استفاده می‌کنیم. اشتغال این افراد نیز تضمین شده است و هر کس در این رشته‌های ایمنی تحصیل کند، قطعا بیکار نمی‌ماند.

بهروز عسگریان، دبیر علمی ششمین همایش آتش‌نشانی و ایمنی شهری نیز گفت: ما در شش محور مدیریت در عملیات، ارتقاء فرهنگ ایمنی، مهندسی ایمنی، آینده نگری، فناوری نوین و مهندسی حریق این همایش را طراحی و اجرا کردیم. اشتراک دانش و تجربیات، ترویج تحقیقات و پژوهش، آگاهی افزایی تحقیقات، فرصت ایجاد ارتباط، تعامل یا صنعت وارتقا ایمنی از جمله اهداف ششمین همایش آتش‌نشانی و ایمنی شهری بود.

وی افزود: در مجموع 40 شرکت فعال ایمنی شهری و آتش‌نشانی دانش‌بنیان و داخلی در نمایشگاه امسال شرکت دارند و محصولات خود را عرضه کردند.

عسگریان گفت: 240 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد، همچنین 165 پوستر و ارائه شفاهی نیز ارائه شد که از مقالات برتر تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های علمی افزود: 19 کارگاه آموزشی برای علاقه‌مندان اجرا شد که مهارت‌های مختلفی مانند اطفای حریق، مدیریت بحران، اصول ایمنی ساختمان‌ها و را آموزش می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری