جمعه 13 مهر 1403

بازار مسکن از کما درآمد | آخرین جزئیات درباره مسکن ملی در نیمه دوم سال 1403

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
بازار مسکن از کما درآمد | آخرین جزئیات درباره مسکن ملی در نیمه دوم سال 1403

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن اظهار داشت: بازار مسکن که به مدت 13 سال در رکود به سر می‌برد، با ورود بخش خصوصی دوباره جان تازه‌ای خواهد یافت.

فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور، اظهار داشت که در سال‌های اخیر، بخش خصوصی در حوزه ساخت مسکن نقش کمرنگی ایفا کرده است و این موضوع به کاهش حجم ساخت و ساز منجر شده است. او افزود: با روی کار آمدن دولت جدید و تأکید بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش خصوصی، امیدواریم بتوانیم از این فرصت بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه طی تابستان در حوزه مسکن شاهد ثبات نسبی بودیم، گفت: این ثبات می‌تواند نویدی برای بخش خصوصی باشد تا بتواند در سرمایه‌گذاری خود برنامه‌ریزی کند.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور تصریح کرد: باید یک ثبات نسبی در بازار مسکن حاکم باشد و این ثبات تا زمانی که در حوزه تولید وجود نداشته باشد امکان پذیر نیست؛ بنابراین در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم در دستور کار باید قرار گیرد.

وی اظهار کرد: طی 13 سال گذشته میزان ساخت و ساز کاهش یافته است و اگر حضور بخش خصوصی در این بخش پر رنگ شود؛ می‌توان امید داشت که بازار ساخت و ساز و در نهایت بازار خرید وفروش رونق بگیرد.

پورحاجت گفت: امیدواریم طی ماه‌های آینده خرید و فروش شرایط بهتری پیدا کند و متقاضیانی که امکان خرید برای آنها فراهم است بتوانند واحد مسکونی مورد نظر خود را بخرند.

جزئیات جدید درباره مسکن ملی

مسکن ملی بخشی از قانون تامین مسکن مناسب و قابل دسترس است که متناسب نیاز اقشار مختلف کشور به خصوص گروه کم درآمد کشور اجرایی شد. این سیاست گذاری در چندین استان کشور آغاز شد و امیدواریم به زودی خانواده ها خصوصا زودتر صاحب خانه شوند. طرح نهضت ملی مسکن در تلاش است تا مشکلات خانه دارد شدن مردم با توسل به یارانه های دولتی کاهش پیدا کند.

به منظور کاهش هزینه‌های ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن که عمدتاً مورد تقاضای اقشار کم‌درآمد است، دولت اراضی لازم برای ساخت واحدها را به صورت رایگان تأمین می‌کند. همچنین، تسهیلات بانکی به مبلغ 550 میلیون تومان با نرخ سود 18 درصد به سازندگان ارائه می‌شود و پس از اتمام ساخت واحد، متقاضی موظف است اقساط این تسهیلات را پرداخت کند. میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن با تصویب شورای پول و اعتبار به 800 میلیون تومان افزایش یافته است، اما هنوز این تغییر به بانک‌ها ابلاغ نشده و در حال حاضر تسهیلات این طرح 550 میلیون تومان باقی مانده است. علاوه بر تسهیلات بانکی، متقاضیان موظفند باقی‌مانده هزینه‌های ساخت را نیز تأمین کنند. طبق طرح نهضت ملی مسکن، متقاضیان باید در مراحل مختلف، آورده خود را به طرح پرداخت کنند. میزان و زمان این آورده از طریق پیامک به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌شود. مبلغ کل واریزی متقاضیان در مناطق مختلف کشور با توجه به هزینه‌های ساخت متفاوت است، اما به طور میانگین، آورده متقاضیان حدود 700 میلیون تومان برآورد می‌شود.

تداوم واریزی آورده متقاضیان

با توجه به هدف طرح‌های حمایتی در زمینه ساخت مسکن، که تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد است، آمار نشان می‌دهد که تعداد متقاضیانی که آورده خود را برای ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند، تقریباً نصف تعداد زمین‌های تأمین شده است. بر اساس این آمار، حدود 7 میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که شرایط یک میلیون و 800 هزار نفر از آن‌ها مطابق با این طرح بوده و واجد شرایط دریافت مسکن شناخته شده‌اند. تا کنون برای یک میلیون و 400 هزار متقاضی زمین تأمین شده و در اختیار سازندگان قرار گرفته است، در حالی که 740 هزار متقاضی آورده خود را واریز کرده‌اند. به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، این تعداد تنها بخشی از آورده خود را بر اساس زمان‌بندی مشخص پرداخت کرده‌اند و سایر متقاضیان نیز تنها قسمتی از آورده خود را تا کنون واریز کرده‌اند.

دریافت آورده بر اساس پیشرفت

به گفته فعالان حوزه مسکن، پرداخت آورده که تقریباً در هر مرحله معادل 40 میلیون تومان است خارج از توان مالی بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن است. اخیراً برخی متقاضیان مطرح کرده‌اند که فواصل زمانی واریزها کم شده و پیامک واریز هر یک ماه برای آنان ارسال می‌شود. هر چند مسئولان اجرای نهضت ملی مسکن این موضوع را تأیید نمی‌کنند.

حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درخصوص کاهش فوصل زمانی ارسال پیامک واریز متقاضیان نهضت ملی مسکن گفت: پرداخت آورده متقاضیان ماهانه نشده است و بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه از جمله طراحی، پروانه ساخت و طرح نقشه که در سیستم بارگذاری می‌شود، به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌شود که بخشی از آورده خود را متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت کنند.

وی افزود: تاکنون حتی متقاضیانی را که واریز وجوه ناقص و کم داشته‌اند حذف نکرده‌ایم. هر چند به دلیل کمبود تزریق نقدینگی و تسهیلات از سوی بانک‌ها به پروژه‌های نهضت ملی مسکن و برای جلوگیری از توقف پروژه‌ها سعی کرده‌ایم بخشی از منابع را از طریق تأمین آورده متقاضیان تأمین کنیم. البته با وجود مشکلات مالی، پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان تهران متوقف نشده و با قدرت در حال انجام است. اداره‌های کل راه و شهرسازی پیامک آورده را رأساً به متقاضیان ارسال می‌کند و برای پیگیری پرداخت آورده در چندین مرحله پیامک‌های یادآوری و تأکیدی به متقاضیان ارسال می‌شود.

بازار مسکن از کما درآمد | آخرین جزئیات درباره مسکن ملی در نیمه دوم سال 1403 2