سه‌شنبه 2 تیر 1405

بازگشت دوباره روزهای کرونایی به فارس

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
واکسینه نشدن تعداد قابل توجهی از مردم، عادی پنداری و باز بودن تمام مبادی ورودی و خروجی استان ها و شهر ها باعث شده تا استان فارس هم مانند روز‌ها و ماه‌های گذشته دوباره وارد موج شدید کرونا شود. به گزارش ایلنا، نگاهی به نمودارهای آخر هفته پاندمی کرونا در کشور نشان میدهد که با قرمز شدن بیشتر استان‌ها و شهرها، موج پنجم کرونا در بیشتر مناطق کشور رسما آغاز شده است. پس از افزایش پی‌درپی مجموع مبتلایان هفتگی کروناویروس در کشور در دو هفته گذشته، متاسفانه در یک هفته اخیر تعداد جان‌باختگان و بستری‌های بیماری هم نسبت به قبل افزایش پیدا کرد تا پس از مدت‌ها همه نمودارهای بیماری به سمت موج بعدی کرونا در کشور حرکت کنند. این در حالی است که به گفته همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکهزار و 292 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و 6 نفر نیز براثر ابتلا به این ویروس طی 24 ساعت گذشته در فارس جان خود را از دست دادند. *س_وزارت بهداشت ورود واکسن به کشور را تسریع بخشد_س* آن طور که قادری نماینده شیراز و زرقان می گوید: تولید واکسن در داخل نباید مانع ورود آن از دیگر کشورها به ایران شود. جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا می افزاید: نیاز است تا وزارت بهداشت اقداماتی بیندیشد تا به تبع آن ورود واکسن به کشور تسریع باید. وی با اشاره به اینکه بیشتر کشو‌رهای دنیا با موج جدید کرونا دلتا پلاس دست و پنجه نرم می‌کنند می افزاید: اگرچه این گونه جدید کرونا در تمام دنیا شیوع پیدا کرده اما برای کنترل این مهم وزارت بهداشت باید تلاش مضاعفی را در ماه‌های گذشته برای واردات واکسن و واکسیناسیون کردن مردم به کار می‌بست. *س_فشارهای اقتصادی اجازه تشدید محدودیت بیش از حد را نمی‌دهد_س* عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در شرایط فعلی نگرانی در مصرف واکسن های تولید داخل کشور نداریم ادامه می دهد: قطعا تولید بیش از نیاز واکسن داخلی می‌تواند زمینه صادرات این محصول به دیگر کشور ها را فراهم کند. قادری با اشاره به اینکه فشارهای اقتصادی اجازه تشدید محدودیت بیش از حد را نمی‌دهد م گوید: در این شرایط مسئولان باید مکان های پر تردد را کنترل کنند این در حالی است که تعطیل کردن فعالیت ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کنند. وی با اشاره به اینکه محدودیت در رفت و آمد تردد ها هم از دیگر عواملی است که مسئولان باید برای کنترل این بیماری مد نظر قرار دهند ادامه می دهد: مسئولان باید تنها اجازه رفت و آمد های ضروری را به مردم بدهند و محدودیت ها به گونه ای باشد که مشکلی در زندگی اقتصادی و معیشت مردم ایجاد نکند. *س_تعطیلی تفرجگاه‌ها اماکن تفریحی و پارک‌ها و بوستان‌ها_س* جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیدیت بیماری کرونا هم با اشاره به شروع پیک پنج کرونا در استان فارس از تشدید نظارت‌ها و اعمال محدودیت‌های هوشمند در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف استان خبر می‌دهد و می‌گوید: فعال شدن اکیپ‌های نظارتی در شیراز و سراسر استان و برخورد با ناقضان پروتکل های بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است. عبدالرضا قاسم‌پور در گفت و گو با ایلنا از تعطیلی تفرجگاه‌ها اماکن تفریحی و پارک‌ها و بوستان‌ها و کنترل شدید و سخت گیرانه مبادی ورودی استان و شهرستان‌ها و بازگرداندن خودروهای متخلف خبر می‌دهد و می‌افزاید: با هر گونه تخلفی در این زمینه‌ها برخورد قانونی خواهد شد. *س_کرونا_س* معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه پیک پنجم کرونا بر اثر شیوع سویه هندی و آفریقایی این ویروس شکل گرفته ابتلا به این نوع از کرونا را خطرناک توصیف می کند و ادامه می دهد: سرعت سرایت ویروس هندی و آفریقایی کرونا به مراتب بیش از گونه‌های قبلی است، بنابراین مردم باید برای حفظ سلامتی خود و عزیزان‌شان حساسیت بیشتری داشته باشند. قاسم پور از مردم خواست تا مسافرت های خود را به زمان دیگری موکول کنند و هموطنان برای حفظ سلامت خود و هم استانی ها به استان فارس سفر نکنند. به گفته قاسم‌پور برپایی چادر در پارک‌ها و بوستان‌ها و همچنین استفاده از مدارس اماکن و همه مراکز دولتی برای اسکان مسافرین در فصل تابستان ممنوع است. *س_آماده باش کامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان_س* قاسم پور بیان می کند: همراه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، بازرسی میدانی فرمانداران و بخشداران از اماکن و مراکز در دستور کار قرار گرفته است. وی از آماده باش کامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان و احیای بیمارستان پشتیبان شیراز خبر داد. جانشین استاندار فارس در ستاد مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه در شیراز 14 حوزه، یازده منطقه شهرداری و سه بخش صدرا ارژن و مرکزی وجود دارد از تشدید نظارت های اکیپ های بازرسی در همه نقاط شهرستان شیراز خبر داد. قاسم پور تصریح کرد: در صورت رعایت نشدن این قوانین ناچار به اعمال محدودیت های سختگیرانه‌تری هستیم. *س_شیراز به روزهای قرمز کرونایی نزدیک می شود_س* وی با بیان اینکه درحال حاضر شیراز در وضعیت نارنجی قرار دارد که در روزهای پیش رو وضعیت آن قرمز خواهد شد، تصریح می کند: محدودیت‌ها مطابق با وضعیت زرد، نارنجی و قرمز اعمال می شود که در وضعیت زرد گروه شغلی یک، دو و سه می توانند فعال باشند و در وضعیت نارنجی گروه مشاغل یک و دو و در وضعیت قرمز تنها گروه مشاغل یک می توانند فعال باشند. معاون استاندار فارس خاطرنشان می کند: در بخش‌های تردد خودرویی چه تردد شبانه و چه محدویت های ورود و خروج در شهرهای قرمز و نارنجی مطابق مقررات و ضوابط به قوت خود باقی است. قاسم‌پور در رابطه با آموزش و فعالیت اداره ها و مسائل فرهنگی می گوید: در اداره ها ادامه فعالیت به صورت دورکاری است و آموزش ها به طور کامل باید به صورت مجازی اعمال شود و تنها آزمون کنکور به صورت حضوری بود که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد. *س_سخت گیری نسبت به ورود مسافران در مبادی ورودی فارس_س* جانشین استاندار فارس در ستاد استانی بیماری کرونا می‌گوید: در این خصوص کنترل شدید و سخت‌گیرانه در مبادی ورودی استان و شهرستان‌ها و بازگرداندن خودروهای متخلف داریم و با هر گونه تخلفی در این زمینه ها برخورد قانونی خواهد شد. لینک کوتاه: asriran.com/003K06