شنبه 7 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

وب‌گاه عصر ایران

برای بازسازی چهره این زن تیمی از کارشناسان با ترکیب پیشرفت‌های علوم پزشکی قانونی و دیرین‌آسیب‌شناسی، تکنیک‌های پیشرفته کامپیوتری را به کار گرفتند تا به تصویر زیر رسیدند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

ظاهر زنان عربستانی در 2000 سال پیش چه شکلی بود؟

وب‌گاه مشرق نیوز

چندی است فیلمی در شبکه‌های معاند در حال پخش است که در آن ادعا می‌شود منزلی تاریخی به نام مِدحت متعلق به شیخ اجل سعدی شیرازی در بافت تاریخی این شهر فروریخته است.

وب‌گاه خبر آنلاین

در سفر به استان اصفهان می توانیم جاذبه هایی دیدنی کمتر شناخته شده را دنبال کنیم، از شهری چندطبقه در دل زمین در نوش آباد آران و بیدگل تا مدفنی که منسوب است به کاوه آهنگر معروف و جاذبه های تاریخی که در در دل خود شهر اصفهان کمتر دیده شده است.

خبرگزاری مهر

هشدار یونسکو درباره غار نمکدان، سفر معاون میراث فرهنگی به چین، ثبت روز ملی میمند، خاطره ضرغامی از متروپلیتن و برگزاری رویداد اردبیل 2023 خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

خبرگزاری مهر

وزیر میراث فرهنگی با روایت خاطره اش از بازدید موزه متروپلیتن گفت: به راویان موزه گفته بودند نام خلیج فارس را نیاورید.

وب‌گاه عرشه آنلاین

جزئیات کشف گنج و استودان‌های دوره ساسانیان در آتشکده و نیایشگاه زردشتی پلنگرد کرمانشاه اعلام شد.

وب‌گاه فرارو

مشخص نیست که چنین آثار تاریخی بزرگ و ارزشمندی چگونه به راحتی از کشور خارج شده و بار دیگر زنگ خطری برای میراث فرهنگی و یادگار‌ها و آثار باستانی کشور به صدا در آمده است.

وب‌گاه گسترش

مقامات میراث فرهنگی مصر خبر از یک اتاقک تازه کشف شده و مهر و موم شده در داخل یکی از اهرام بزرگ در جیزه، درست خارج از قاهره دادند.

خبرگزاری مهر

در سالی که گذشت، نمایندگان مجلس طرح عجیبی ارائه کردند که بهینه سازی از آثار باستانی نام داشت و به حفاران اجازه می داد کشفیات باستانی را به خارجی ها بفروشند که در نهایت این طرح ملغی شد.

وب‌گاه خبر آنلاین

روستای کندوان، یکی از شگفت‌انگیزترین و معروف‌ترین جاذبه های طبیعی استان آذربایجان شرقی است که با قدمتی 3 هزار ساله شهرت جهانی دارد.

وب‌گاه فرارو

قمچقای از یک سو به دره‌ای مشرف است که در قدیم به «دره شاهان» شهرت یافته و صخره‌های تیغ‌مانند و هولناک کوهی که قلعه در آن ساخته شده با پرتگاه‌های بلند، بالا رفتن از آن و رسیدن به دژ را بسیار دشوار کرده است.

وب‌گاه عصر ایران

مدیر این محوطه می‌گوید که طرح گوسفندی آنها به صرفه جویی هزینه و حفظ چشم‌انداز کمک می‌کند.

خبرگزاری مهر

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در نامه ای به عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی خواستار ثبت ملی بافت تاریخی شیراز شد.

وب‌گاه مشرق نیوز

ریژاو بهشت گمشده غرب کشور، در دل کوه های سر به فلک کشیده دالاهو با آبشار و رودخانه ای پرآب و طبیعتی بکر و دیدنی پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.

خبرگزاری ایرنا

بوشهر - ایرنا - موزه تجارت دریایی یکی از جاذبه‌های دیدنی بوشهر است. آثاری که در این موزه قرار دارند بیانگر اهمیت خلیج فارس و بنادر آن است، آثاری مثل اسناد مربوط به حاکمیت خلیج فارس، خمره‌های سفالی و آثار تاریخی که توسط باستان شناسان کشف شده و بسیاری موارد دیگر در این موزه نگهداری می‌شوند.