شنبه 7 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری خبرنگاران جوان

با همکاری باستان‌شناسان کاخ پادشاهی مربوط به دوره سومریان در کشور عراق کشف شد.

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کتاب «تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه: تعامل قدرت‌ها» نوشته ینس نیلینگ و اِلِن رم به تازگی با ترجمه مهسا ویسی و علیرضا هژبری نوبری توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب مجموعه‌ای از مقاله‌های مرتبط با آثار کشف‌شده از دوران هخامنشی در محدوده دریای سیاه است. این مقاله‌ها حاصل...

خبرگزاری مهر

کتاب «تأثیر هخامنشیان در دریای سیاه: تعامل قدرت‌ها» نوشته ینس نیلینگ و اِلِن رم با ترجمه مهسا ویسی و علیرضا هژبری نوبری توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی منتشر شد.

وب‌گاه خبر آنلاین

هر روز شاهد اخبار زیادی در سراسر جهان هستیم. اخباری با موضوعات مختلف و در حوزه‌های متفاوت. در این بخش سعی شده تا به اخبار کوتاه و جذاب فرهنگی - هنری جهان در حوزه‌های مختلف چون: موسیقی، فیلم، تئاتر، تلویزیون و... پرداخته شود.

خبرگزاری مهر

بررسی دو محوطه تاریخی دیگر در چم‌شیر از وجود استقرارگاه‌های کوچ نشینی خبر می دهد ضمن اینکه باستان شناسان در کاوش‌های خود قیچی و النگوهایی نیز کشف کرده‌اند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

کاوش‌های باستان‌شناسی در بخش دیگری از سد چم‌شیر، زوایای پنهان یک معماری را روشن کرد. باستان‌شناسان در این محوطه یک قبر نوزاد با شواهدی از دوره اسلامی پیدا کردند. همچنین، مکانی که برای تدفین شخصی محترم و محل به امانت گذاشتن استخوان‌های افراد متوفا بوده است، یافته شد.

وب‌گاه فرارو

کشف بقایای این رستوران، در چارچوب کاوش‌های پروژه مشترک همکاری موزه باستان شناسی و مردم شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کمبریج و شورای دولتی عراق برای آثار باستانی و میراث فرهنگی با بهره گیری از فناوری‌های مدرن مانند عکسبرداری با کمک پهپاد و آنالیز ژنتیکی صورت گرفته که از سال 2019 آغاز شده بود.

وب‌گاه دنیای اقتصاد

حکیم الشمری، مدیر رسانه ای اداره کل آثارباستانی و میراث عراق گفت: هیات دانشگاه آمریکایی پنسیلوانیا در حین کاوش های خود در سایت لکش موفق به کشف یک رستوران عمومی باستانی برای تهیه و سرو غذا و نوشیدنی برای مردم با سکوهای گلی شبیه نیمکت های دو نفره شد، این کشف احتمالا از مهمترین کشفیات این هیات در چهار فصل کاوش خود در عراق به شمار می آید.

وب‌گاه خبر آنلاین

ایرنا نوشت: اداره کل آثار باستانی و میراث عراق از کشف بقایای یک رستوران چندهزار ساله در محوطه باستانی لکش در استان ذی قار در جنوب این کشور خبر داد.

وب‌گاه فرارو

یکی از معتبرترین منابع تاریخی اشاره می‌کند که اسکندر مقدونی در سال 323 قبل از میلاد در بابل درگذشت و در ممفیس به خاک سپرده شد. اما پیکر او بعداً به اسکندریه منقل شد و بعد‌ها هم بار دیگر محل دفن او در اسکندریه تغییر کرد. این مسئله باعث شده تا محل دفن او تا امروز کشف نشده باقی بماند.

وب‌گاه دنیای اقتصاد

در رسانه‌ها آمده بود که یکی از مدیران گردشگری استان اعلام کرده که «موارد ایمنی که وزیر میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی در بازدید از این مجموعه گردشگری مطرح کرد در دست پیگیری و انجام است و البته باید آسیبی به بنا وارد نشود. بنابراین هم اکنون امکان بازدید از دستکند سامن به تعداد محدود و با هماهنگی قبلی فراهم است.»

خبرگزاری مهر

آثار به جا مانده از یک بنای تاریخی که کاربری آن هنوز مشخص نیست ولی باستان شناسان آن را بنایی مهم می دانند؛ پس از آبگیری سد چمشیر، دفن می شود.

خبرگزاری تسنیم

باستان‌شناسان در نزدیکی الاقصر واقع در کشور مصر بقایای یک مقبره 3500 را کشف کردند که احتمالاً مربوط به دوران حکومت یکی از فرعون‌های زن به نام "حَتشِپسوت" است.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

تیم باستان شناسی مصری، گنجینه‌ای ارزشمند متعلق به سده‌های 20 تا 21 پیش از میلاد مسیح را کشف کردند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

باستان‌شناسان در یکی از محوطه‌های پهنه آبگیر سد «چم‌شیر» به آثار فرهنگی و معماری از دوره عیلام، از جمله خشت‌های آجری‌رنگ محکم و مُهری منقوش دست یافته‌اند.

خبرگزاری دانشجو

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، لیلا خسروی دبیر علمی بیستمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران گفت: برگزاری گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران رویدادی بزرگ است که جامعه باستان‌شناسان ایرانی و خارجی که در حوزه فرهنگی ایران پژوهش می‌کنند، منتظر برگزاری آن هستند. وی این گردهمایی را فرصتی خواند که باستان شناسان در آن کارنامه علمی خود را در برابر ارزیابی و داوری قرار می‌دهند و از...