شنبه 7 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری مهر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با هیئت حزب حاکم چین گفت: امروز ایران و چین با وجود سند همکاری راهبردی 25 ساله، در بهترین وضعیت تعاملات و روابط با یکدیگر قرار دارند.

خبرگزاری خبرنگاران جوان

محمدباقر ذوالقدر گفت: امروز ایران و چین با وجود سند همکاری راهبردی 25 ساله، در بهترین وضعیت تعاملات و روابط با یکدیگر قرار دارند.

وب‌گاه عصر ایران

قبل از شروع پروژه نوسازی ساختمان مجلس هلند، یک کاوش باستان شناسی در آنجا آغاز شده که در قدم نخست به کشفی غافلگیر کننده منجر شده است.

وب‌گاه عصر ایران

مگانوروپسیس غول پیکرترین حشره ای است که تاکنون روی زمین یافت شده است. دانشمندان معتقدند که آنها ممکن است به این دلیل به چنین اندازه عظیمی رسیده باشند که قبلا اکسیژن بیشتری در هوا وجود داشت.

وب‌گاه عرشه آنلاین

باستان‌شناسان در سیبری گور سالم سه‌هزارساله‌ای را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود به یک ارابه‌ران تعلق داشته باشد.

وب‌گاه گسترش

در دنیای امروز گنج یابی به یک سرگرمی محبوب و هیجان انگیز برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. هیجان کشف مصنوعات دفن شده، سکه ها و اقلام ارزشمند، تخیل هم پیر و هم جوان را مجذوب خود کرده است. با این حال، یافتن یک گنج یاب تصویری قابل اعتماد و مقرون به صرفه می تواند یک کار دلهره آور باشد.

وب‌گاه عصر ایران

با سکوت منابع تاریخی درباره سرنوشت شاهزادگان و سرداران ایرانی تبعیدی، یافته‌های جدید باستان شناسی اندک اندک ما را به پیدا کردن ردی از آن‌ها امیدوار کرد. در ابتدا در شهر‌های بندری چین آثار از بنا‌های مذهبی زرتشتی که گویا توسط این ایرانیان در تبعید ساخته شده بود بدست آمد. سپس آثاری از نوشته‌هایی به زبان پهلوی ساسانی حتی در ژاپن نیز بدست آمد که نشان می‌داد این ساسانیان تبعیدی تلاش داشتند...

وب‌گاه فرارو

باستان شناسان می گویند که بقایای ده ها قربانی کودک در پرو کشف شده است و بسیاری دیگر احتمالاً در انتظار کشف هستند.

وب‌گاه دنیای اقتصاد

باستان شناسان در پی کاوش به‌دنبال کشتی‌های قدیمی و آثار دریانوردی در دریای مازندران و روابط تجاری، کشتی دوره صفوی را در رامسر پیدا کردند.

خبرگزاری مهر

اسرائیل سارق بزرگ کتاب‌هایی است که فلسطینی‌ها در کتابخانه‌های شخصی خود آن‌ها را نگهداری و مطالعه می‌کنند.

وب‌گاه مشرق نیوز

وب‌گاه فرارو

طبق اسناد به جا مانده حدود یک قرن بعد از تکمیل مرحله سوم 20 عدد از سنگ‌های آبی استون‌هنج فاز 2 به منطقه نعل اسب شکل افزوده شد که امروزه تنها نیمی از این سنگ‌ها باقی مانده است. البته در این میان اثری از گودال‌های کنده شده که ظاهرا برای کار گذاشتن سنگ‌های آبی بوده، اما به دلایل نامعلومی هیچ‌گاه این کار صورت نپذیرفته، به چشم می‌خورد که این اثر به سال 1500 قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

وب‌گاه عصر ایران

قدیمی ترین اثر ادبی باقی مانده، حماسه گیلگمش، که در سال 1853 کشف شد، بیش از 4000 سال پیش به زبان اکدی با خط میخی نوشته شده است که امید وی رود با هوش مصنوعی ترجمه شود.

وب‌گاه خبر آنلاین

رمزگشایی زبان ها و متون باستانی برای نسل ها چالشی برای باستان شناسان بوده است. اکنون، محققان از هوش مصنوعی برای ترجمه سریع متون و زبان های باستانی به انگلیسی - از جمله خط میخی باستانی و هیروگلیف مصری - استفاده می کنند.