شنبه 7 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

وب‌گاه خبر آنلاین

پژوهشگران برای نخستین بار چهره یک زن از تمدن باستانی نبطی را به وسیله کامپیوتر به تصویر کشیدند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

مصریان باستان صاحب جالب‌ترین و مهم‌ترین اختراعات جهان هستند.

وب‌گاه فرارو

تاریخ «دَجله» و «فُرات»، قدیمی‌تر از تاریخ بشر است. این دو رود در واقع شاهدان اولیه شکل‌گیری تمدن بشری در این نقطه از کُره‌خاکی هستند.

وب‌گاه مشرق نیوز

در یک نگاه چابهار شهری بدون امکانات و محرومی به نظر می رسد ولی بی شک این شهر بسیار زیبا و دیدنی است و مناظر بکر و جذابی دارد.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

ماجرا از صفحات کُهن تاریخ آغاز شد. از زمانی که هسته‌های اولیه تمدن بشری در بین‌النهرین شکل گرفت و با کشفیات و اختراعات اولیه مردم خود، موجب تکامل کتاب قطور تاریخ شد.

وب‌گاه فرارو

شهرستان رامسر به علت برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری منحصربفرد نظیر جنگل، دریا، کوه، جلگه و اماکن اقامتی مانند هتل قدیم، هتل جدید، کاخ موزه و آب‌های گرم معدنی از دیرباز به عنوان عروس شهر‌های ایران مطرح بوده و به همین خاطر سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر و گردشگر است.

وب‌گاه فرارو

این کشف جدید مبتنی بر فناوری‌های غیرتهاجمی و دانش بنیان مانند ترموگرافی مادون قرمز، شبیه سازی‌های سه بعدی و تصویربرداری با استفاده از پرتو‌های کیهانی است که از این ابزار‌ها برای مشاهده درون این ساختار باستانی استفاده شده است.

وب‌گاه خبر آنلاین

باستان شناسان در انگلیس در جریان یک کاوش، به موردی استثنایی برخوردند که در نوع خود استثنایی و حیرت آورد بود.

وب‌گاه عصر ایران

ولکر در این باره همچنین گفته:«فقدان تجهیزات سوارکاری را نمی توان دلیلی کافی دانست که این اقوام نتوانسته بودند اسب ها را رام کنند. چون سوارکاری در آن سال ها الزاما نیاز به تجهیزات عجیب و غریب نداشته است.»

وب‌گاه خبر آنلاین

اولین بار انسان ها چه زمانی اسب ها را رام کردند و مرکب وارد فرهنگ تمدن انسانی شد؟ باستان شناسان بر اساس مطالعات پیشین می گفتند احتمالا این اتفاق حدود 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح یعنی حدود 5 هزار سال قبل رخ داده است و حالا یک اسکلت آنها را به این باور رسانه که اولین نشانه سوارکاری متعلق به 4300 سال پیش از میلاد مسیح است.

خبرگزاری ایرنا

شیراز - ایرنا - تپه پوستچی شیراز که به گفته باستان شناسان نخستین محل زندگی بشر در دشت شیراز است و آثار کشف شده از آن، قدمت این شهر را تا بیش از هفت هزار سال افزایش داده است، این روزها به محل چرای دام و گوسفندان تبدیل شده است.

وب‌گاه عرشه آنلاین

معمولاً وقتی در مورد یک کشف باستان‌شناسی مطالعه می شود، انتظار میرود استخوان های یک دایناسور مورد مطالعه قرار گیرد نه جسد دست نخورده آن!

خبرگزاری مهر

سیدجواد طباطبایی جایگاه و موقعیت ایران را در ترازوی تاریخ در مقیاسی جهانی می‌سنجید. همبستگی ایرانیان و تمامیت ارضی کشور در ذیل میراث مشترک چندین هزار ساله در اندیشه او جایگاهی ویژه داشت.

وب‌گاه خبر آنلاین

باستان‌شناسان در جدیدترین حفاری‌های خود توانستند فسیل یک «تالاتوسوچی» را بیابند.

وب‌گاه عرشه آنلاین

انسان‌ها برای اولین بار در حدود 15 هزار و 500 سال پیش وارد آمریکای شمالی شدند. اما چگونگی رسیدن آن‌ها به این سرزمین، یکی از طولانی‌ترین بحث‌ها در باستان‌شناسی است.

وب‌گاه 55 آنلاین

برای مشاهده داخل اهرام مصر با ما در ادامه همراه باشید.