دوشنبه 16 مهر 1403

باغات پسته استان زنجان توسعه می‌یابد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
باغات پسته استان زنجان توسعه می‌یابد

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به کم آبی‌های سال‌های اخیر و از طرفی نیاز کم آبی و مقاوم بودن نسبی درختان پسته در مقایسه با سایر درختان باغی، توسعه باغات پسته در شهرستان ماهنشان و بخش محدودی از شهرستان زنجان در منطقه رجعین در برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

جواد تاراسی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه توسعه این باغات در راستای اهداف وزارتی و سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با مقابله با بحران آب است، افزود:

در شهرستان‌های دیگر استان با توجه به تامین نبودن شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی کشت این محصول توصیه نمی شود.

وی یادآورشد: در حال حاضر استان زنجان 338 هکتار باغ پسته دارد که بیشترین آن مربوط به شهرستان ماهنشان است.

تاراسی خاطرنشان کرد: از 338 هکتار باغ پسته 268 هکتار در شهرستان ماهنشان، 48 هکتار در زنجان، 10 هکتار در خدابنده و حدود 12 هکتار نیز در سایر شهرستان های استان قرار دارد. وی اظهار داشت: بر اساس توصیه مرکز تحقیقات استان مناسب‌ترین پایه برای باغات پسته استان زنجان رقم قزوینی و بهترین ارقام از نظر سازگاری و کیفیت این محصول احمد آقایی و اکبری است. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: باغات کشت شده در سطح استان نیز با استفاده از همین پایه و ارقام بیان شده است. تاراسی خاطرنشان کرد: بیشترین برداشت محصول پسته در شهرستان ماهنشان یک‌هزارو 800 کیلوگرم در هکتار است. وی، میزان برداشت پسته در سایر شهرستان های استان را حدود یک‌هزارو 469 کیلوگرم در هکتار بیان کرد. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به سطح باروری 46 هکتاری درختان پسته، سال گذشته 67 تن از این محصول در باغات استان برداشت شد. تاراسی ادامه داد: 25 هکتار از باغات شهرستان ماهنشان بارور بود که از این سطح 45 تن پسته برداشت شد. وی افزود: حدود 11 هکتار از باغات پسته شهرستان زنجان بارور بوده است که از این میزان 12 تن و در سایر شهرستان ها نیز 10 تن برداشت پسته داشتیم. به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، پسته تولیدی علاوه بر مصرف داخل به استان‌های دیگر از جمله تهران ارسال می‌شود. به گزارش ایرنا، استان زنجان با 883 هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی 77/4 درصد اراضی کشاورزی کل کشور را دارد. سالانه 68 نوع محصول زراعی و 21 نوع محصول باغی در استان تولید و روانه بازار مصرف و یا واحدهای فراوری می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*