پنج‌شنبه 14 تیر 1403

بانک مرکزی کسری یارانه نان را تامین می‌کند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
بانک مرکزی کسری یارانه نان را تامین می‌کند

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

عکس: اکوایران / دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 تیر 1364؛ حمایت ایران از قیمت، سهمیه‌بندی و سقف تولید نفت اوپک

در هفتاد و چهامین اجلاس وزرای نفت اوپک که این هفته در وین برگزار خواهد شد جمهوری اسلامی ایران همچنان از قیمت‌ها، سهمیه‌بندی و سقف تولید نفت و نیز تثبیت قیمت نفت دفاع خواهد کرد.

تولید نفت کشورهای عضو اوپک طی 3 ماه گذشته از 16 میلیون بشکه سقف تولید اوپک طی 3 ماه گذشته از 16 میلیون بشکه سقف تولید اوپک به حدود 14 الی 5/14 میلیون بشکه از روز کاهش یافته است.

غرضی گفت: قیمت نفت در شرایط فعلی برای نفت سبک عربستان 28 دلار و قیمت‌های رسمی که از ناحیه دریای شمال و شوروی در بازار آزاد عرضه می‌شود 2 تا 3 دلار زیر قیمت اوپک است و اوپک در حقیقت با تمام توانایی خود جور عرضه بازارهای نفت ارزان این کشورها را تحمل می‌کند.

وزیر نفت ادامه داد: پیشنهاد دقیق ایران در این کنفرانس این است که سهمیه‌ها رعایت و از قیمت‌ها نیز حمایت شود و در این مورد امیدواریم که با همه حمایتی که ایران در طول سال‌های گذشته از اوپک کرده است بالاخص از سهمیه کمی که نسبت به جمعیت و نیازهای داخلی خود قبول کرده است بتواند این بار نیز با کمک خود، اوپک را در تثبیت قیمت‌ها، سهمیه‌بندی و سقف تولید یاری دهد.

12 تیر 1374؛ 15 میلیارد ریال سوبسید وام مسکن به فرهنگیان پرداخت می‌شود

15 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای سوبسید وام مسکن فرهنگیان پرداخت می‌شود.

مهندس سیدعمادالدین قاضوی، معاون اداری - مالی وزارت آموزش و پرورش افزوده این میزان اعتبار نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته 10 میلیارد ریال بابت سوبسید وام مسکن فرهنگیان پرداخت کرد.

قاضوی اظهار کرد: بانک‌ها در سال جاری نیز مانند سال گذشته 150 میلیارد ریال وام مسکن برای فرهنگیان در نظر گرفته‌اند.

12 تیر 1384؛ قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه اجرایی شد

ایران‌سل تبعیت از قانون تجارت مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات کمیسیون ماده 2 اپراتور دوم تلفن همراه را پذیرفت.

معصوم فردیس، مجری اپراتور دوم گفت: براساس قانون بخش خارجی کنسرسیوم آسیای شرقی که ترک‌سل هم عضوی از آن است 49 درصد و کنسرسیوم متعلق به ایرانیان 51 درصد در اپراتور دوم سهم خواهند داشت.

وی افزود: از لحاظ مدیریتی هم سه عضو هیات مدیره شرکای خارجی و چهار عضو شرکای ایرانی هستند و مدیریت مجموعه در دستان ایرانیان خواهد بود.

فردیس کنسرسیوم آسیای شرقی را شامل اریکسون، سورنای فنلاند و ترک‌سل و شرکای داخلی را هم شامل شرکت گسترش الکترونیک ایران و پرمان ارتباط که مرکب از صاایران، بنیاد مستضعفان، پست بانک و یک بانک دولتی دیگر است، دانست.

وی افزود: 21 درصد سهام باید پس ا زسه سال به بورس گذاشته شود تا مردم بتوانند از این سهام منتفع شوند.

بانک مرکزی، کسری یارانه نان را تامین می‌کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: کسری یارانه نان از طریق منابع بانک مرکزی تامین می‌شود.

حمیدرضا برادران شرکا حداکثر کسری یارانه نان در سال جاری را 500 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: هیات دولت در یکی از جلسات خود تصویب کرد اگر دولت برای تامین منابع موردنیاز خرید گندم دچار مشکل شد به طور موقت بانک مرکزی این کسری را تامین کند.

وی افزود: این مبلغ در لایحه متمم بودجه‌ای که به مجلس خواهیم داد دیده شده و به سیستم بانکی برگشت داده خواهد شد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید