جمعه 23 شهریور 1403

بخشی‌پور: شاهد تناقض در تشکیل کابینه وفاق ملی هستیم / رئیس‌جمور مجبور به ترمیم هیئت دولت خواهد شد + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بخشی‌پور: شاهد تناقض در تشکیل کابینه وفاق ملی هستیم / رئیس‌جمور مجبور به ترمیم هیئت دولت خواهد شد + فیلم

امیررضا بخشی‌پور، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با خبرنگار خبرگزاری دانشجو پیرامون کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم و فرایند رای اعتماد مجلس به وزیران معرفی شده گفت‌وگو کرد. مشروح صحبت‌های آقای بخشی‌پور در ادامه آمده است. سؤال: به نظر شما رئیس‌جمهور تا چه حد موفق شده است که ترکیب هیئت دولت را به گونه‌ای بچیند که جریانات مختلف سیاسی را در بر بگیرد؟ بخشی‌پور گفت: به نظر می‌رسد تصمیمات رئیس‌جمهور...

امیررضا بخشی‌پور، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با خبرنگار خبرگزاری دانشجو پیرامون کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم و فرایند رای اعتماد مجلس به وزیران معرفی شده گفت‌وگو کرد. مشروح صحبت‌های آقای بخشی‌پور در ادامه آمده است.

سؤال: به نظر شما رئیس‌جمهور تا چه حد موفق شده است که ترکیب هیئت دولت را به گونه‌ای بچیند که جریانات مختلف سیاسی را در بر بگیرد؟ بخشی‌پور گفت: به نظر می‌رسد تصمیمات رئیس‌جمهور در چینش هیئت دولت نشان‌دهنده نیت وی برای ترکیب کابینه به‌گونه‌ای بوده است که مورد حمایت و وفاق جریانات مختلف سیاسی قرار گیرد. به همین دلیل، گرایش‌های سیاسی متفاوتی در کابینه مشاهده می‌شود. برخی از وزرا به‌طور خاص سیاسی نیستند، اما خاستگاه‌های آنها به جریان اصولگرایی نزدیک است. برای مثال، وزیر پیشنهادی برای وزارت نیرو فردی است که در حوزه تخصصی خود تجربه دارد و کمتر به‌معنای سیاسی شناخته می‌شود، ولی به دولت رئیس‌جمهور تعلق دارد. همین‌طور، وزیر اطلاعات نیز به این جریان منتسب است. رئیس‌جمهور تلاش کرده است هیئت دولت را به‌گونه‌ای بچیند که وفاق ملی ایجاد کند، اما خروجی کابینه ممکن است از دو منظر متفاوت ارزیابی شود. نظر اصلاح‌طلبان این است که اگر رئیس‌جمهور قصد داشته باشد کابینه‌ای با وفاق ملی تشکیل دهد، باید کابینه‌ای انتخاب کند که نه‌تن‌ها از نظر سیاسی متنوع باشد بلکه توانایی همکاری و تعامل با گروه‌های مختلف سیاسی را نیز داشته باشد. در حال حاضر، وجود اعضای کابینه که با شعار‌های وفاق ملی رئیس‌جمهور سازگار نیستند، در برخی وزارتخانه‌ها مشهود است.