پنج‌شنبه 14 تیر 1403

برای حفظ نیروی انسانی، نظام پرداختی کشور باید به‌روز شود

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
برای حفظ نیروی انسانی، نظام پرداختی کشور باید به‌روز شود

مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های همه مدیران عامل، جذب نیروهای خوب، نگهداشت آنها و ارتقا و جانشین‌پروری برای آنها است، گفت: برای اینکه بتوانیم نیروهایمان را حفظ کنیم، باید نظام حقوق و پرداختی در کشور به‌روز شده و با نظام روز دنیا درآمیزد.

رپرتاژ آگهی: علیرضا بیجار با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در شرکت‌ها بیان کرد: در حال حاضر در کشورمان در بخش تکنولوژی با موضوعاتی مواجه هستیم که باعث می‌شود نیروهای خوب و کارآمد، به انتخاب موقعیت‌های شغلی در خارج از کشور، با مزیت‌هایی که دارد، علاقه‌مند شوند، بعضا برخی از شرکت‌های خصوصی بزرگ هم می‌توانند نیروهای برتر مجموعه‌ها را با شرایط بهتری جذب کنند. بنابراین یکی از دغدغه‌های همه مدیران عامل، جذب نیروهای خوب، نگهداشت آنها و ارتقا و جانشین‌پروری برای آنها است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی این تصور وجود دارد که با افزایش حقوق و بالا بردن مزایای رفاهی، جذب و نگهداشت نیرو به‌راحتی اتفاق می‌افتد؛ اما این همه موضوع نیست. گاهی ما باید بتوانیم برای پرسنل خود جذابیت‌های را خارج از بحث حقوق و مزایا تعریف کنیم که آن نیرو وفاداری‌اش به شرکت افزایش پیدا کند و هم احساس کند در یک اتفاق بزرگ سهیم است و خودش را سهامدار یک اتفاق بزرگ در شرکت، جامعه و کشورش بداند.

مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق ادامه داد: در تحقیقاتی که در سطح دنیا و ایران انجام شده، اقداماتی پیشنهاد شده که می‌تواند کمک کند. یکی از آن راه‌کارها این است که بتوانیم به شغل افرادی که در موقعیت‌های مختلف هستند، غنای بیشتر و مسئولیت بالاتری بدهیم. در عین حال افزایش حقوق پرسنل نباید الزاما از ابتدای سال صورت گیرد؛ بلکه می‌توان در طول سال به‌واسطه افزایش مسئولیت‌ها و نقش نیرو در شرکت و اینکه در اتفاقات بزرگ‌تری سهیم می‌شود، عایدی دیگری هم داشته باشد. این موارد در دنیا سر و شکل بهتری یافته و باید برای برون رفت از این وضعیت آنها را به‌کار گیریم.

نیروی انسانی باید پویا باشد و توانمندی‌هایش را رشد دهد

بیجار با بیان اینکه گاهی برندسازی افراد بواسطه حضور در پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ می‌تواند در آینده کمک کند تا نیروی موثرتری برای خودش و بازار باشد، گفت: اگر نیرو بداند در جایی کار می‌کند که پویایی دارد و در جهت رشد توانمندی‌ها و قابلیت‌های فردی‌اش انرژی می‌گذارد، وفاداری‌اش افزایش پیدا می‌کند. از آن طرف خستگی و مسائل روحی که منجر می‌شود افراد به مهاجرت فکر کنند، کاهش پیدا می کند.

ما باید بتوانیم این نقاط را شناسایی کرده و هرچه افراد را از یک‌سری کارهای روزمره و یکنواخت خارج شده و بار کاری آنها را جذاب‌تر و پرهیجان‌تر کنیم، به‌خصوص در حوزه تکنولوژی که روزآمدی به‌شدت در آن موج می‌زند، می‌توانیم این دغدغه را از خومان دور کنیم.

وی با اشاره به فاصله بین حقوق ریالی در ایران با هر یک از ارزهای دیگر، اظهار کرد: در حال حاضر ما در یک منطقه جغرافیایی قرار گرفتیم که کشورهای اطرافمان به‌شدت روی توسعه خود کار می کنند. آنها علاقه‌مند هستند در ترندهای جدید تکنولوژی مانند هوش مصنوعی و نئوبانک‌ها سرمایه گذاری کرده و در جمع بزرگان دنیا قرار بگیرند و اینکه توان مالی خوبی دارند، شرایط ما را سخت‌تر کرده است. این کشورها با یک فراخوان برای جذب نیرو و امکاناتی که در اختیار قرار می‌دهند، بسیار فریبنده هستند و نیروها را به سمت خودشان جذب می‌کنند.

باید نظام پرداخت خود را با دنیا منطبق کنیم

مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مقابله با این مشکل این است که ما بتوانیم روش‌های پرداخت خود را با دنیا منطبق کنیم. اینکه بگوییم همه سازمان‌ها و شرکت‌ها در کشور باید از یک نظام پرداختی تبعیت کنند، با شکست مواجه شده است. اگر مراقبت نکنیم، تمام نیروهایی را که در کشور زحمت کشیدیم، به منصه ظهور رساندیم، پتانسیل‌هایشان بالفعل شده و آماده بهره‌وری هستند، دو دستی تقدیم شرکت‌های خارجی می‌کنیم.

بیجار ادامه داد: کسانی که در مجلس و وزارت‌خانه‌ها و... هستند و برای این موارد تصمیم می‌گیرند، فضاها را مجزا از هم مدیریت کنند تا امکان جذب نیروها و جلوگیری از خروجشان فراهم شود. این نیروها سرمایه‌های کشور هستند و سال‌ها برای آنها هزینه شده که بتوانند به نقطه ثمردهی برسند. بنابراین باید امکان حفظ و خدمت‌دهی آنها در کشور وجود داشته باشد؛ زیرا اولویت همه ما این است که درکنار خانواده‌هایمان باشیم و اتفاقات خوب را در همین سرزمین رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که در حال حاضر مهاجرت تنها خروج از مرزهای کشور نیست. بسیاری از افراد داخل کشور هستند اما به‌صورت فریلنس برای پروژه‌های خارجی کار می‌کنند که این هم نویدبخش اتفاقات خوبی در آینده نخواهد بود. بنابراین برای اینکه بتوانیم نیروهایمان را حفظ کنیم، باید نظام حقوق و پرداختی در کشور به‌روز شده و با نظام روز دنیا درآمیزد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.