چهارشنبه 28 شهریور 1403

بررسی مهمترین دستاوردهای سفر پزشکیان به عراق

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بررسی مهمترین دستاوردهای سفر پزشکیان به عراق

برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به بررسی سفر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان به عراق اختصاص داشت که یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی تهران، سید حمزه صفوی و سید رضا قزینی غرابی کارشناس مسائل عراق به بررسی آن پرداختند.

آل اسحاق در ابتدای برنامه گفت: عراق 46 میلیون جمعیت و درآمد سالانه 100 میلیارد دلاری دارد و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده می‌خواهند به دو برابر برسد.

وی ادامه داد: ظرف 50 سال گذشته عمده درآمد عراق صرف امور نظامی شده و از لحاظ تولید و عمران وضع خوبی ندارد، اما فضای رشد و توسعه وجود دارد و دولت عراق یک برنامه عمرانی دارد و می‌خواهند سالانه 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند و بودجه مصوبه سه ساله دارند که تا 450 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردند که 70 درصد آن وارداتی است.

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: ما به عنوان ایران شرایطمان با عراق چه در گذشته، حال و آینده استراتژیک است. وضع امنیت، توسعه اقتصادی و تهدید‌های ما تهدید‌های آنهاست لذا روابط ویژه‌ای است. روابط اقتصادی حدود 10 میلیارد دلار بوده و افزایش داشته است.

آل اسحاق بیان کرد: کف بحث این است ظرف سه الی چهار سال آینه باید از 10 میلیارد به 20 میلیارد دلار برسیم لذا تا حالا رقبای ما به دلیل شرایط ما به دلیل مسائل امنیتی کمتر می‌آمدند تا 15 سال آینده بزرگترین ظرفیت سرمایه گذاری خواهد بود و از طریق چین، ترکیه و عربستان وارد بازی می‌شوند.

وی گفت: ما هنوز که هنوز است علی‌رغم محدودیت‌ها بیشترین فرصت برای فعالان اقتصادی است و یک مقدار جرات به خرج دهند و عراق می‌خواهد به ظرفیت 10 میلیون بشکه در سال برسد.

سید حمزه صفوی در ادامه برنامه گفت: این سفر بسیار مهم است. اگر خیلی خلاصه وضع دولت چهاردهم و وخاورمیانه را تحلیل کنیم در یک فضای هم آلود غلیظی است، چون مسائل واضح نیست و درخصوص دولت چهاردهم سوالات زیادی در اذهان وجود داشت که آیا رویکردی مبتنی بر نزدیکی با غرب و از دست دادن شرق دارد و جایگاه توازن چقدر است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی سفر توسط شهید رئیسی انجام شد، اما نکته‌ای که وجود داشت صد و یک دلیل وجود داشت که آقای پزشکیان به این سفر نرود، اما با تدبیر وی و تیم سیاست خارجی وی وعده شهید رئیسی را انجام دادند و پیامش این است که سیاست‌های ایران ثابت و استوار است و سیاست‌های خود را پییگیری خواهد کرد.

آل اسحاق در ادامه برنامه بیان کرد: سفری که آقای پزشکیان انجام داد به هندسه عراق توجه داشت، چون به بغداد، اربیل سلیمانیه، نجف و بصره سفر کرد و هر کدام حساسیت خود را داشت و به‌ویژه کردستان که به زبان کردی صحبت کرد و آقای بارزانی به فارسی و این نشان دهنده دقت در کار است.

در حال تکمیل...