جمعه 10 فروردین 1403

برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید کاغذ انجام شد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
برنامه‌ریزی برای خودکفایی در تولید کاغذ انجام شد

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، آیین افتتاحیه سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه، علی رمضانی، قائم مقام سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین کتاب تهران و برخی مقامات داخلی و خارجی عصر سه‌شنبه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به برخی مشکلات ناشران و نویسندگان در تامین کاغذ بیان کرد: با وجود مشکلات موجود در تامین ارز، در نظر داریم نیازهای ناشران را تامین کنیم. همکاری بخش‌های مختلف از جمله نظام بانکی جلب شده و امید می‌رود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به خودکفایی کامل تولید کاغذ برسیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 3 هزار کتابخانه عمومی در سطح کشور دایر است و تاسیس مجموعه‌های جدید در هر استان برنامه‌ریزی شده که می‌تواند فضاهای جدید مطالعه را فراهم کند.

اسماعیلی یکی دیگر از سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را حمایت از کتابفروشی‌ها عنوان کرد و گفت: کتابفروشی‌ها نماد فرهنگی هر شهر هستند. با سیاست‌های منسجم اتخاذ شده، در نظرداریم تا پایان دولت مردمی، رشد کمی و کیفی کتابفروشی‌ها را شاهد بوده و مطالبه رهبر معظم انقلاب در موضوع کتابخوانی را پاسخگو باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به نمایشگاه کتاب تهران، تصریح کرد: با وجود شرایط خاص بیماری کرونا تلاش کردیم تا به صورت مشروط مجوز برگزاری را اخذ کنیم و خدا را شاکریم که در حال حاضر بیماری به ضعیف‌ترین وضعیت خود در آمده است.

اسماعیلی به اختصاص 90 هزار متر مربع برای برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: امسال از تمامی فضاهای مسقف مصلی استفاده شده است.

وی با یادآوری فروش یک میلیون و 350 هزار جلد کتاب در سال گذشته در نمایشگاه مجازی، تصریح کرد: از دو هزار و 900 روستا و هزار و 200 شهر خریدار کتاب داشتیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال در کنار برگزاری حضوری، سامانه فروش مجازی نیز فعال و فرصت مطلوبی برای خرید کتاب برای شهرستانی‌ها فراهم شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: با همکاری شرکت پست، تحویل کتاب در درب منزل انجام خواهد شد تا با این اقدامات به تحقق شعار فرهنگی نزدیک‌تر شویم.

وزیر ارشاد به حضور ناشران و مهمانانی از 32 کشور در این نمایشگاه اشاره و تاکید کرد: نمایشگاه کتاب فرصت گسترش دوستی‌ها و مودت است و در این نمایشگاه به شکل برجسته ای ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های دیگر تدارک دیده شده است.

میزبانی 1700 ناشر از مردم

یاسر احمد‌وند رئیس نمایشگاه و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن خیر‌مقدم به اهالی فرهنگ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ لبنان گفت: سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران، با حضور 2800 ناشر برگزار می‌شود؛ 1700 ناشر در محیط مصلی امام خمینی (ره) در غرفه‌ها از فردا میزبان خواهند بود؛ علاوه بر این 1100 ناشر کتاب‌های خود را در فضای مجازی در معرض دید و انتخاب مردم از سراسر کشور قرار می‌دهند.

وی افزود: بیش از 30 کشور و 170 ناشر خارجی در این نمایشگاه حاضر هستند. 50 میهمان نیز از این رویداد بزرگ فرهنگی بازدید خواهند کرد.

رئیس سی‌وسمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: برای تحقق شعار عدالت فرهنگی، برای نخستین بار بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی، در دو قالب فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود.

احمد‌وند با اشاره به همکاری شرکت ملی پست و بانک صادرات گفت: با همکاری شرکت ملی پست، کتاب‌ها، رایگان به دست مخاطبان می‌رسد. برای کتاب‌های بیش از 75 هزار تومان، ناشران مبلغی را پرداخت نمی‌کنند و تا این مبلغ هزینه ارسال برای ناشران رایگان است. با پشتیبانی بانک صادرات، یارانه این دوره از نمایشگاه به دست مخاطبان می‌رسد و یارانه دانشجویان طلاب و اعضای هیات علمی در مقایسه با دوره سی ودوم، افزایش قابل توجه‌ای پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امید‌واریم بازدید خوشایند و مطلوبی را مخاطبان داشته باشند. ناشران در سال گذشته با انتشار 112 هزار عنوان کتاب چراغ فرهنگ را روشن نگه داشتند. امید‌واریم با انتشار کتاب‌های جدید و فراهم آوردن امکان خرید برای مردم در این راه ما را همراهی کنند. با تدابیر دولت، حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای برنامه همکارانمان، توسعه و رونق صنعت نشر فراهم می‌شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: صنعت نشر مشکلات متعددی دارد که امید‌واریم این مشکلات را با همکاری اهالی فرهنگ مرتفع کنیم. ضمن تشکر از حضور کشور قطر به‌عنوان میهمان ویژه، روز‌های آینده میزبان وزیر خارجه این کشور هستیم.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه 1401 در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.